Umetnici Ibro Hasanović i Vladimir Miladinović na izložbi u galeriji Podroom preispituju pojam prošlosti.
Hasanović se svojim suptilnim ambivalentnim radovima hvata u koštac sa idejom stvaranja opštih nacionlnih mitova i uticajem ideologija na konstruisanje kolektivnih istorija kojima se pojedinci, bilo slobodnim izborom ili prinudom, moraju povinuti. Prikazivanjem starih porodičnih filmova i fotografija, otrgnutih od svog svog šireg konteksta i značenja, on poziva gledaoca da upotrebi maštu i sam interpretira ono što se nalazi ispred njega. Zauzvrat, ovim otvara mogućnost za novu konceptualizaciju istorije i sećanja. Miladinović na sličan način pomera granice naše imaginacije. Svojim crtežima u tehnici laviranog tuša, sa dokumentarnim fragmentima, birokratskim spiskovima, listama, mapama, forenzičkim izveštajima I sl., nudi nam kritičku studiju o tome kako informacija često isčezava u nepreglednim prostorima, koje zovemo “arhivima” koji nestaju u zaborav. Svojom tehnikom otkriva i razotkriva već postojeću informaciju, ali u drugačijoj estetskoj formi. Ovaj rad deluje kao svedočanstvo, ali u isto vreme on kreira prostor u kome imamo mogućnost da zamislimo prošlost koje više nema. Zajedno, Hasanović I Miladinović pozivaju publiku da sama zaključi šta znači “čuvanje” prošlosti u sadašnjosti i za budućnost. Oni nas takođe navode da razmislimo kako se mogu zaobići zamke velikih narativa na čemu insistiraju države i druge institucije moći.
Stephenie A. Young, Boston, Massachusetts, USA
Stefani Jang, poreklom iz južne Kalifornije, je profesorka komparativne i svetske književnosti na državnom univerzitetu u Salemu, Masačusets. Njen rad se fokusira na eksperimentalnim oblicima svedočenja, odnosima između estetike i nasilja u savremenim narativima kao i ženskim transnacionlanim pisanjem. Trenutno radi na knjizi o intersekciji između umetnosti i politika sećanja u postkonfliktnim regijama.