BOJAN FAJFRIĆ / NEZAVRŠENI POSAO
Galerija Podroom
Trg republike 5/-I
Otvaranje: četvrtak, 8. novembar u 19.00
8.11 – 6.12.2018.
Bojan Fajfrić
NEZAVRŠENI POSAO
Nagrada Kulturnog centra Beograda na 56. Oktobarskom salonu
Tri video rada umetnika Bojana Fajfrića izložena u galeriji Podroom čine jednu, spontanu, apokaliptičnu celinu. Dva rada — Teta ritam i Nezavršeni posao — su kratki igrani filmovi i čine hronološki početak i kraj, dok treći, Ušće, koji čini dokumentarni materijal preuzet iz arhiva, predstavlja spojnicu, prelaz između njih. Prvi rad, Teta ritam, prati jedan dan, od buđenja do ponovnog sna, umetnikovog oca, koji je u periodu Osme sednice CK SKS bio zaposlen u Gradskom komitetu kao Zamenik šefa službe, što je kriptični naziv za socijalistički srednji menadžment, čiji je posao između ostalog bio priprema štampanih materijala za sastanke i ono što danas zovemo odnosima sa javnošću. Drugi rad je dokumentaristički lupovani video Ušće, koji se sastoji od premontiranog arhivskog materijala nacionalne televizije o velikom mitingu Slobodana Miloševića u Beogradu. Treći rad, Nezavršeni posao, nas u potpunosti vraća u polje fikcije bacajući nas u hladnu budućnost — našu savremenost. Ovaj video prati poslednji dan u životu ostarelog umetnika. Monotona rutina kreacije se smenjuje sa repetitivnošću svakodnevice i povremeno biva razbijena oniričkim i metaforičkim scenama u kojem protagonista jaše konja u svom ateljeu ili smo suočeni sa energičnim sedim bubnjarom čije improvizacije kao da najavljuju frenetičnu borbu posustajućeg organizma.
“Apokalipsa kojoj ovi radovi svedoče je naizgled prvenstveno lična i u njima ličnost složenog protagoniste deluje kao jasan signal u moru političkog i umetničkog šuma. Suočen sa apokaliptičnom situacijom i njenim sledom, Fajfrić postupno kroz svoj rad gubi reči bruseći teoriju slike koja mu je neophodna da to prikaže. Koristeći pokretne slike, on prikazuje totalni lični i politički apokaliptični poraz. Političko je oteto i u neprijateljevim je rukama. Tu je dospelo našim nedostatkom budnosti koji započinje kao komična nesmotrenost, ali koja se kažnjava smrću u dalekoj tuđini. Jedino što nam ostaje na kraju, pre takvog kraja, jeste produkcija slika, umetnost kojom svedočimo o onome što nam se desilo, pa makar to činili i samrtnim grčevima.” (tekst uz izložbu – Svebor Midžić, Teorija slike Bojana Fajfrića)
Nagrada Kulturnog centra Beograda na 56. Oktobarskom salonu 2016. godine, koja podrazumeva održavanje samostalne izložbe 2018. godine u jednom od galerijskih prostora Kulturnog centra Beograda dodeljena je Bojanu Fajfriću za rad Uzrok smrti. Žiri Nagrade je radio u sastavu: Gordana Dobrić, kustoskinja Likovne galerije Kulturnog centra Beograda, Zorana Đaković Minniti, koordinatorka međunarodne saradnje i galerije Podroom, i Nela Tonković, direktorka Savremene galerije Subotica (do 2018. godine).
Bojan Fajfrić je rođen 1976. godine u Beogradu, SFRJ. Svoj umetnički razvoj otpočeo je 1995. godine kada ja napustio Jugoslaviju kako bi studirao likovnu umetnost u Holandiji. Diplomirao je na Kraljevskoj akademiji u Hagu i bio je u rezidencijalnom programu Rajks akademije u Amsterdamu. Izlagao je u Baltičkom centru za savremenu umetnost, Gejtshed; Pale Tokijo, Pariz; De Apel, Amsterdam; Kunstlerhaus KM, Grac; NGBK, Berlin; MSU, Beograd itd. Prikazivao je, između ostalih, na sledećim festivalima: Međunarodni filmski festival u Roterdamu; Međunarodni festival kratkog metra u Oberhauzenu; Međunarodni filmski festival u Beču; Doc Lajpcig; Tempo festival dokumentarnog filma – Moderna Muset, Stokholm; Centar Pompidu – Renkontre International Pariz/ Berlin/Madrid; Impakt Festival, Utreht; Studgarter Filmvinter; Pravo Ljudski, Film Festival, Sarajevo itd. Bojan Fajfrić živi i radi u Amsterdamu.
www.bojanfajfric.net