ОТВАРАЊЕ ФЕБРУАРСКИХ ИЗЛОЖБИ У КУЛТУРНОМ ЦЕНТРУ БЕОГРАДА
ОТВАРАЊЕ ФЕБРУАРСКИХ ИЗЛОЖБИ У КУЛТУРНОМ ЦЕНТРУ БЕОГРАДА
Четвртак, 14. фебруар у 19.00
Галерија Артгет
Трг републике 5/IУметничка директорка Галерије Артгет у 2019: Милена Марјановић
Марија Мара Росандић
Ауторски истраживачки пројекат Милене Марјановић
14. 2 – 7. 3. 2019.
Нова излагачка сезона према концепцији уметничке директорке Галерије Артгет у 2019. Милене Марјановић посвећена је првој школованој фотографикињи код нас Марији Мари Росандић.
Марија Мара Росандић, рођена Богдановић (Рума, 1883 ̶ Београд, 1954), прва је српска школована фотографкиња и једна од првих школованих фотографкиња на Балкану. Била је стручни сарадник првог српског фото-часописа Фотографски преглед, оснивач првог фото-клуба у нас, 1928. године – Београдског фото-клуба – и једина и прва жена члан Управног одбора. Осим тога, имала је свој фото-атеље, најпре у Загребу, а затим је неколико променила и у Београду.
Без обзира на поменуте податке, њен лик и дело нису познати широј јавности, иако је била и супруга великог вајара Томе Росандића ̶ аутора скулптуре „Играли се коњи врани и са њима див јунаци“ (1939), која се налази испред Народне скупштине Србије, чија је готово сва дела зналачки снимила, а фотографски портретисала и београдску елиту после Првог светског рата, у време када су сценом зрачили Црњански, Војновић, Краков, Жанка, краљевска породица, као њихов пријатељ али и уметница коју су веома поштовали.
Изложба у Галерији Артгет донеће многа дела из бројних музејских и приватних колекција у Београду и Загребу.
Породица © Колекција Милоша Јуришића
*****
Ликовна галерија
Кнез Михаилова 6
ЈЕЛЕНА ТРАЈКОВИЋ ПОПИВОДА
VORTEX
амбијентална инсталација
14. 2 – 7. 3. 2019.
Просторна поставка Vortex уметнице Јелене Трајковић Попивода јесте аудио-визуелна кореографија, која се, ослоњена на дводимензионалну слику, одвија у галеријском простору. И то кроз шест визуелних поља, односно, у шест чинова, који се нижу у форми спирале, која се очитава као сублимат вечитих вртложења, људског уздизања, раста и слободног пада. Комплексно ткиво овог озвученог амбијента саздано је од различитих значењских слојева и цитата.
Главни протагонисти ове кореографије јесу наге женске фигуре, наглашеног мишићног тонуса, без изражених индивидуалних карактеристика – у њих можемо уписати сликаркин аутопортрет, али и било коју другу људску јединку. Једноставно, женско тело је узето као универзални симбол савременог света, али и целокупног човечанства. Но, телесност је овде, пре свега, позиционирана као натполна категорија. А плес је та исконска нит која повезује и прожима људска обличја и њихово кретање кроз време…Више
Јелена Трајковић Попивода је рођена 1980. у Краљеву. Дипломирала је и магистрирала на Факултету ликовних уметности у Београду, на одсеку сликарства у класи проф. Чедомира Васића. Још на студијама почиње да истражује различите медије визуалног изражавања и модусе освајања простора у коме уметничко дело постоји. Ради у медију класичног цртежа, сликарства, који су њена главна преокупација, али и сликe – објектe, светлоснe и амбијенталнe инсталацијe, мултимедијалнe уметничкe пројектe.
На Факултету уметности у Нишу ангажована је у звању доцента на предмету Цртање и сликање од 2012. Излагала је на 30 самосталних и на бројним групним изложбама у земљи и иностранству.
Јелена Трајковић Попивода, текст СПИРАЛА ИГРЕ, ауторке Данијеле Пурешевић преузмите овде.
Биографију Јелене Трајковић Попиводе преузмите овде.
Програм уз изложбу:
Субота, 23. фебруар
13.00 Кроз изложбу воде уметница Јелена Трајковић Попивода и Васка Кулић, ауторка поставке
Субота, 2. март
13.00 Вођење кроз изложбе у Културном центру Београда
*****
Галерија Podroom
Трг републике 5/-1
ФАТЛУМ ДОЧИ (Албанија), ЗНАКОВИ
кустос: Марко Стаменковић
14.2 – 7.3.
Самосталном изложбом уметника Фатлума Дочија из Скадра (Албанија), галерија Podroom започиње овогодишњу серију представљања уметника млађе генерације.
Како се сећања формирају и мењају када, у очима одраслог посматрача, простор почиње да се показује другачије него што је био перципиран у доба детињства? Изложба под називом Знакови обједињује пет кратких видео радова насталих у периоду измедју 2014. и 2016. године на локацијама у околини Скадра и Скадарског језера које су непосредно везане за сећања и одрастање Дочија. Повезујући сећања из детињства са садашањим тренутком, уметник преиспитује границе људског односа према природном окружењу, према поимању смрти и доживљају времена које пролази у исчекивању, према унутрашњим, невидљивим искуствима живота и релацијама између прошлости и будућности. Изложбом Знакови Дочи се враћа заборављеној Природи и запуштеној Духовности док покретном сликом, топлим бојама и дискретним звуцима позива посматраче да се придруже „необичном“ ритуалу…
Фатлум Дочи jе рођен 1991. године у Скадру, где данас живи и ради. Дипломирао је 2015. године на одсеку мултимедијалне уметности Универзитета уметности у Тирани. Избор изложби на којима је излагао: Ex Gratia, Колекција Ђузепе Јанаконе, Милано (2018), 23. Интернационално Бијенале хумора и сатире, Габрово (2017), Бијенале младих уметника Европе и Медитерана – Mediterranea 18 , Тирана (2017), Идромено Награда, Градска галерија, Скадар (2015). Године 2018. нашао се у најужем избору за награду ARDHJE која се у Албанији, као и награда Мангелос у Србији, додељује уметнику млађе генерације. Током фебруара 2019. године, има још једну самосталну изложбу (поред ове београдске), у Културном центру TULLA у Тирани.
Реализацију изложбе помогли :
Хотел Калеми, Гјирокастер, http://kalemihotels.com
Хотел Bel Conti, Драч, http://www.belcontihotel.com/english/
Хотел Kaduku, Skadar, http://www.hotel-kaduku.com/
Вила Bekteshi, Skadar, https://www.facebook.com/Bar-Restorant-Piceri-Çoçja-Vila-Bekteshi-123570904384586/