РАЗГОВОР ПОВОДОМ ИЗЛОЖБЕ ДОБРО ДОШЛИ НА ГОЛИ ОТОК МИЛОМИРА КОВАЧЕВИЋА
РАЗГОВОР ПОВОДОМ ИЗЛОЖБЕ ДОБРО ДОШЛИ НА ГОЛИ ОТОК МИЛОМИРА КОВАЧЕВИЋА
· Галерија Артгет и преко апликације Zoom
Уторак, 16. јун 2020.
19.00 – Aуторско-кустоски разговор о изложби Добро дошли на Голи оток: Миломир Ковачевић и Александар Костић
Join Zoom Meeting
https://us04web.zoom.us/j/74255767982?pwd=cm10TW5VZ0lrVW4wSk85ZXBxZVFrdz09
Meeting ID: 742 5576 7982
Password: 8sHKeg
Изложбу Добро дошли на Голи оток чине 34 црно-беле фотографије из далеко већег опуса, које је аутор Миломир Ковачевић сам израдио у својој лабораторији, проживљавајући тако бар још једном успомене на своју посету 2018. године, као и асоцијације које овај означитељки оток покреће у нашој свести.
Аутор о томе, поред осталог, каже:
Родио сам се и живјео у Југославији и у моје вријеме се није причало о Голом отоку.
Голи оток је увијек остао тема која ме је интригирала, као највећа (по моме мишљењу) „мрља“ у историји Југославије, партије, комунизма, социјализма,Тита…, као мјесто страдања и патње хиљаде невиних људи.
…
Изблијеђена огласна табле „Добро дошли на Голи оток“ је прво што вас дочека. И онда почињем обилазак Отока…
Све је урушено, уништеном што од људи, што од природе, вјетра, кише… На сваком кораку виде се или осјете трагови боравка затвореника. Разваљене зграде, погони за рад, непотребне и нејасне бетонске грађевине, спавоне, игралишта, каменолом, кино сала. Цијели Оток је повезан путевима од туцаног камена, велики сливници за скупљање воде од камених плоча су исто радили затвореници. Унутар зграда руинирани су зидови, металне плоче су захрђале, плочице су потамниле, свјетлост упада у млазовима кроз разваљне кровове.
Све је пусто и аветињски као из неког филма, нијемо све фотографишем, како је могуће да је ово постојало, да је толико људи страдало, мучено…
…
Миломир Ковачевић (1961), један од најзапаженијих фото-хроничара града Сарајева, до средине 1990-их сведочи о дубоким друштвеним променама у земљи у епохи одумирања комунизма, првим демократским изборима, страначким митинзима, стварању нових партија, нове власти, мировним манифестацијама, а упоредо бележи и свакодневни културни и спортски живот града. Од 1992. свакодневно прати све оно по чему ће Сарајево трагично бити познато у целом свету – живот опкољеног града изнутра. После 1007 дана у опседнутом Сарајаву, 1995. одлази у Париз, гдје дочекује крај рата у БиХ. И у новој средини наставља успешну фотографску и излагачку активност кроз циклусе портрета становника француских градова, париских гробаља (као наставак ратних серија из Сарајева), уличних играча шаха, ноћне фотографије споменика и свега онога што Париз чини градом светлости, и друге. За свој рад добио је многа признања, међу којима је и последња од Предсједника Француске којим је проглашен Витезом са заслугама за свој фотографски рад и ангажман.
Изложба је отворена до 30. јула 2020.