NAGRADA „LAZAR TRIFUNOVIĆ“ I PRIZNANJE DIUS ZA 2020. obrazloženje žirija
U četvrtak 14. januara 2021. godine, dve prestižne stručne nagrade iz oblasti promišljanja savremene vizuelne i likovne umetnosti u našoj zemlji – NAGRADA „LAZAR TRIFUNOVIĆ“ za 2020. koja se dodeljuje za likovnu kritiku i teorijsko razmatranje savremene vizuelne umetnosti u štampanim i elektronskim medijima, i PRIZNANJE DIUS koje se dodeljuje za najbolju autorsku izložbu priređenu u prethodnoj godini, koje se, već 26 godina, tradicionalno predaju laureatima na svečanosti u Kulturnom centru Beograda, ovom prilikom biće uručene u digitalnom formatu zbog socijalnih mera koje su propisali Krizni štab i Vlada Republike Srbije u uslovima pandemije virusa korona-19.
Dobitnice NAGRADE “LAZAR TRIFUNOVIĆ“ za 2020. godinu su Sofija Milenković za naučnu studiju pod nazivom ”Stranac u Parizu: kritička recepcija Save Šumanovića na pariskoj umetničkoj sceni od 1926. do 1928.” objavljenu u Zborniku Seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Gordana Stanišić za stručne tekstove ”O crtežima Lazara Vozarevića” u monografiji Lazar Vozarević u izdanju Fondacije Vujičić kolekcije iz Beograda i ”Damnjan na iskustvima Damnjana” u katalogu istoimene izložbe održane u Narodnom muzeju u Beogradu.
Žiri u sastavu: dr Nikola Dedić, profesor Fakulteta Muzičke umetnosti Univerziteta u Beogradu, dr Dragana Kovačić, savetnica Narodnog muzeja u Beogradu i Jamina Čubrilo, profesorka na Odeljenju za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu razmatrao je 11 tekstova, studija i eseja, a odluku da se nagrade navedeni radovi doneta je jednoglasno.
U obrazloženju Žirija se navodi: “ Sofija Milenković je napisala izuzetno inovativnu studiju posvećenu radu Save Šumanovića u Parizu dvadesetih godina 20. veka. Koristeći originalnu metodologiju uspela je da ponudi interpretaciju Šumanovićevog rada kakva do sada nije bila razrađivana. Koristila je i otkrila dragocenu arhivsku građu na francuskom jeziku, nedostupnu u srpskim arhivima, ponudila je originalnu sintezu istorijsko umetničkog čitanja slike i institucionalne teorijske analize francuskog sistema umetnosti prve polovine 20. veka i time je realizovala novo razumevanje Šumanovićeve pariske faze. Sofija Milenković je uvela i novu dimenziju u dosadašnje shvatanje srpsko–francuskih ali i srpsko–evropskih kulturnih odnosa koje se decenijama nije dovodilo u pitanje pridružujući se i doprinoseći naporima u savremenoj istorijskoumetničkoj nauci da se raznoliki aspekti ove složene veze prepoznaju i protumače. „..Tekstovi Gordane Stanišić predstavljaju izuzetni muzeološki i istoriografski doprinos….“ Autorka je realizovala ne samo sveobuhvatnu i detaljnu sistematizaciju dosadašnjih istraživanja umetničkog opusa Radomira Damnjanovića Damnjana s jedne i sveobuhvatnu analizu crteža Lazara Vozarevića, s druge strane, već je ponudila i originalno viđenje njihovog rada za koje verujemo da će u budućnosti postati standardno i opšteprihvaćeno čitanje ovih značajnih stvaralaca srpske umetnosti druge polovine 20. veka. Tekstovi Gordane Stanišić su uzor funkcionalne primene prezentnog istoričarsko umetničkog pristupa…“
PRIZNANJE DIUS (Društva istoričara umetnosti Srbije) za najbolju autorsku izložbu savremene likovne umetnosti u protekloj godini dobile su dve izložbe: 30. Memorijal Nadežde Petrović: „Na jug, na jug! Idemo na jug!“ koju je realizovala Umetnička galerija „Nadežda Petrović“ u Čačku i Refleksije našeg vremena: Akvizicije 1993-2019. koju je realizovao Muzej savremene umetnosti u Beogradu. Nagrada se ravnopravno dodeljuje prof. dr Sariti Vujković, selektorki izložbe 30. Memorijala Nadežde Petrović i autorskom timu izložbe Refleksije našeg vremena koji čine mr Mišela Blanuša, dr Rajka Bošković, Svetlana Mitić, Žaklina Ratković i Miroslav Karić. Žiri Priznanja DIUS-a činili su istoričari umetnosti i kustosi Maida Gruden, Nela Tonković i Saša Janjić. Odluka je doneta jednoglasno.
Izložba 30. Memorijal Nadežde Petrović: „Na jug, na jug! Idemo na jug!“ održana je od 3. oktobra do 10. novembra na čak jedanaest lokacija u Čačku, dok je izložba „Refleksije našeg vremena“ otvorena 27. juna i u trenutku donošenja odluke o dodeli Nagrade DIUS-a jedan njen deo još uvek traje, dok je drugi prevremeno zatvoren.
U obrazloženju žirija se ističe da: „..Refleksije našeg vremena je izložba akvizicija Muzeja savremene umetnosti kojom ova institucija posle skoro 3 decenije vraća praksu predstavljanja javnosti novo otkupljenih radova koji su ušli u kolekcije muzeja. Dobro osmišljenom postavkom i izborom radova autorski tim ove izložbe nudi zanimljivo, novo čitanje i razumevanje umetničkih tokova i društvenih okolnosti koje su uticale, kako na sam rad muzeja, tako i na otkupnu politiku…“
„… Praveći paralelu sa Nadeždinim umetničkim radom, ali i njenim aktivizmom na pokretanju Prve jugoslovenske umetničke kolonije i izložbe, kustoskinja je kao okosnicu svog koncepta postavila dijalog 30 umetnika i umetnica različitih generacija sa prostora bivše Jugoslavije i Bugarske. U kontekstu proslave Jubileja ove manifestacije izložba „Na jug, na jug! Idemo na jug!“ je na slojevit način osvetila pitanje regionalnosti i mogućnosti značenjskog mapiranja tragova prošlosti u sadašnjosti, tako da se dijalog sa prošlošću na eksperimetalan način kroz rekontekstualizaciju već postojećih i produkciju novih umetničkih radova realizovanim u raznovrsnim medijima aktualizuje i jasno poveže sa savremenim trenutkom…“
NAGRADA “LAZAR TRIFUNOVIĆ” se sastoji iz plakete sa likom profesora Lazara Trifunovića, rad vajara Mihajla Paunovića, novčanog iznosa i izložbe koju lauret priređuje u okviru ciklusa “Kritičari su izabrali” u Likovnoj galeriji KCB. PRIZNANJE DIUS sadrži diplomu strukovnog Društva i novčani iznos. Obe nagrade od osnivanja 1993. i 1994. godine podržavaju Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Grad Beograd – Sekretarijat za kulturu.