РЕМИКС, самостална изложба Изванредног Боба
РЕМИКС
Самостална изложба Изванредног Боба
Кустос: Саша Јањић
Галерија Podroom, Трг Републике 5/-I
9. септембар – 7. октобар 2021.
Четвртак, 9. септембар у 19:00
Отварање изложбе
*Изложбу ће пратити и програм ди-џеј наступа који ће се дешавати сваког петка од 19:00 до 22:00.
Изложбом РЕМИКС визуелни уметник Изванредни Боб трансформише простор Галерије у простор клуба, излаже clubbing experience и представља радове који су настали протеклих година у клупском контексту, те ремиксује радова других актера клупске сцене, графичких дизајнера Стефана Унковића и Владимира Црвенковића, као и фотографа Стефана Даниловића. Како уметник истиче, трансформацијом галеријског простора у клупски ствара се мета простор, hyper-space са константном игром светлости и покрета. У галерији без прозора спољни / реални свет не постоји, а тај „нереални простор испуњавају идиоми и архетипи клупске културе.
У оквиру ове изложбе Изванредни Боб интерпретира своје виђење графичких радова других уметника, које уклапа са музиком у јединствену ритмичку целину. Изложени радови су видео анимације и светлосне инсталације које су у различитим облицима излагане у клупским амбијентима, али никада заједно. Немачки суд донео је одлуку да је техно музика, а да је ди-џеј музичар, док су техно клубови добили исти статус као и оперске куће. Тако је шездесетих година 20. века филм постао признат као седма уметност; седамдесетих је фотографија добила своје место у ликовној уметности; деведесетих година висока мода и графички дизајн постали су препознати као уметност; Музеј модерне уметности у Њујорку (МОМА) је у своју сталну поставку уврстио два спота, Bedtime story од Мадоне и Closer од Nine Inch Nails. Последњих година ред је дошао и на техно културу која добија своје заслужено место.
Изложба ће бити праћена каталогом у форми издања са „тракама” одабраних продуцената, а изложбу прати и инстаграм филтер којим публика може направити селфије у виртуелном простору креираном за ту прилику, окружени радовима са изложбе. На тај начин они постају активни учесници и ствараоци а не само пасивни посматрачи.
Изванредни Боб је пост-дисциплинарни уметник који користи светло, видео, ласере и технологију за своје радове и наступе. Резидент је клуба Drugstore и фестивала Apgrade. Наступао је са водећим светским именима техно сцене у региону, по Европи, Америци, Мексику и Канади.
Реч кустоса:
Саша Јањић
Крајем деведесетих година прошлог века, електронска музика је просто експлодирала као нова супкултура у Србији. У времену економске кризе, санкција и ратова који су беснели на простору бивше Југославије, електронска музика је нашла своје плодно тло, јер је била јефтина, стварали су је појединци, продуценти који су били и ди-џејеви. За разлику од великих и скупих турнеја бендова који нису хтели да долазе у земљу која (ни)је била у рату и под економским санкцијама, ови млади људи су радо долазили и помогли да се створи активна и жива сцена клубова и ди-џејеви који су својим деловањем увели многе новине. Сви они заједно су били значајни и због тога што смо сви осећали да припадамо једном покрету који не познаје националне границе, покрету који се истовремено развијао у Берлину, Лондону, Амстердаму, Барселони, Њујорку, Детроиту, Чикагу.
Музика је почела да се интегрише са другим медијима, дигиталном уметношћу, компјутерском сценом, сценографијом, графичким дизајном, да се спаја са видеом. Велики наступи су се редовно организовали у музејима и галеријама. У Београду смо имали више пута прилику да пратимо такве наступе у Музеју савремене уметности и у многим галеријама. Коначно, последњих пар година та сцена добија и своје заслужено институционално признање када почињу да се организују велике изложбе по европским музејима за јубилеје издавачких кућа као што су Raster Noton; велики фестивали Transmediale, Ars Electronica, Sonar, Todays Arts, Nuit Sonore и др, обавезно имају у свом програму аудио визуелне наступе, VR салоне, инсталације за које је компонована оригинална електронска музика, перформансе и пројекције документарних филмова посвећених овој сцени.
Крајем 20. века уметници су почели да стварају дела која су комбиновала музику и светлосне ефекте. Користили су клавископ, оптофон и друге инструменте који су симултано могли да пројектују преламање светлости преко система огледала и призми у музику. Скрјабин је написао симфонију за оркестар и светла. Хроматске скале постоје и у музици и у ликовној култури, па се тако виши тонови на скали поистовећују са светлијим а дубљи са тамнијим бојама.
Ова изложба је замишљена као ремикс, тј апропријација клупске културе у галеријски/уметнички контекст. Изванредни Боб као један од наших најпознатијих видео уметник и аутор радова у галерији Podroom за ову прилику преузима радове графичких дизајнера прављене за наступе ди-џејева и продуцената и прави потпуно нове радове у својој интерпретацији. Оригинално настале као електронске позивнице, плакати и најаве, ове „статичне” слике добијају свој нови „живот у покрету” разним процесима којима их аутор трансформише и претвара у један потпуно нови медиј – видео. Видео радови пројектовани на зидове галерије која је за ову прилику офарбана у црно у потпуности симулира клупску атмосферу, односно, простор техно клуба.
Техно култура поседује себи својствену естетику која је у блиској вези с уметношћу која је настајала крајем педесетих и шездесетих година 20. века. Минималистички, векторски дизајн кореспондира са уметношћу минимализма и Новим уметничким праксама – обично монохроматског изгледа или сведених боја; по узору на патерне на фону апстрактног сликарства и графичког дизајна шездесетих (Иван Пицељ, Александар Срнец, Коломан Новак, Мира Бртка, Зоран Радович итд).
Полазна основа за инсталације су радови графичких дизајнера и фотографа Стефана Унковића, Владимира Црвенковића, Стефана Даниловића. Поред ових ремиксованих видео радова аутор ће изложити и три светлосне инсталације које су у различитим облицима биле представљене на претходним наступима, али никад заједно. Последњих неколико година овдашњи продуценти електронске музике заузимају све запаженије место на европској сцени, издају албуме за реномиране издавачке куће, које прате веома повољне рецензије, наступају у водећим клубовима и на фестивалима по Европи. Клуб Drugstore редовно посећују најзначајнији ди-џејеви и продуценти из света, а београдска сцена се представља као једна од најузбудљивијих. Могло би се рећи да електронска сцена у Србији сада доживљава свој процват или „пролеће” чему у прилог иде и међународно интересовање за ауторе и клубове са ових простора.
Берлински клубови Berghain и Тresor су немачке власти препознали као места која промовишу „високу културу”, док је градоначелник Детроита увео и Детроитску Недељу техно културе, јер је техно уметност веома битна за развој овог града. Ди-џејеви свирају са филхармонијским оркестрима, што смо могли видети и у Београду (Actress, Jeff Mills, Juan Atkin).
Насловна фотографија: Стефан Даниловић