GoetheFEST / Рефлексије – Између перцепције и стварности / 12-15.10.2023.

12.10.2023-15.10.2023, 19:00, 21:00

Рефлексије – Између перцепције и стварности

Биоскопска јесен 2023. године у Београд, Нови Сад и Ниш доноси дванаести фестивал нове продукције немачког играног филма GoetheFEST. Под слоганом „Рефлексије – између перцепције и стварности” представљамо избор седам филмова који пружају дубоку анализу актуелних појава у савременом друштву односно оних које су за савремено друштво релевантне.

Из програма посебно издвајамо филм Чатака „Зборница”, номинованог за Оскара, овенчаног са пет великих филмских награда које додељује Немачка филмска академија – за најбољи филм, режију, сценарио (Јоханес Дункер), главну женску улогу (Леони Бенеш) и монтажу (Геза Јегер). Илкер Чатак у дирљивој драми, премијерно приказаној у секцији Панорама међународног фестивала Берлинале, под лупу ставља микрокосмос школе стварајући портрет савременог друштва. Кроз причу младе наставнице на почетку каријере у заплету базираном на крађама у школи, филм критички преиспитује нашу културу дебате и тиме позива на дискусију о истини и правди. Чатаков четврти биоскопски филм бави се свевремено актуелном темом: школским системом који се последњих деценија не мења пропорционално променама у друштву и у коме влада исти систем преношења знања и хијерархија.

На програму је још један такмац за најпрестижнију филмску награду Оскар, испред Данске. За ову данско-немачко-шведско-француску копродукцију, филм „Свети паук”, аутори истичу да је најиранскији филм икада снимљен и да је зачео пукотину у цензури дугој 50 година. Редитељ Али Абаси и остали учесници у филму иранског порекла сносе тешке последице одлуке да се друштвено ангажовано позабаве темом фемицида као последице мизогиниије у контексту исламског фундаментализма, управо у време иранских протеста за женска права. Овај нео-ноaр филм базиран је на истинитом догађају с почетка 2000-их у светом граду Машаду, другом највећем граду у Ирану, у коме породичан човек, ветеран иранско-ирачког рата, са фиксацијом религиозне мисије изврши 16 убистава. Изванредна Зар Амир Ебрахими добила је награду за најбољу женску улогу на филмском фестивалу у Кану за улогу новинарке из Техерана која се предано и неустрашиво истраживачки бави серијом мистериозних дављења проститутки са циљем извођења злочинца пред лице правде. У исто време, иранско друштво је подељено на оне који страхују и оне који убицу сматрају херојем, јер „чисти” град од неморала. Музика, глума и фотографија су јаки адути филма који је критика сврстала у сам европски врх.

Интересантна је чињеница да је на овогодишњем програму чак пет филмова инспирисано истинитим догађајима.

Овогодишњи GoetheFEST отвара бескомпромисна филмска адаптација бестселера прослављеног немачког стенд-ап комичара, подкаст водитеља и писца Феликса Лобрехта „Сунце и бетон” у режији Дејвида Внента. Невероватно свеж филм води нас у центар социјалних неправди, берлински Нојкелн, за четворицу тинејџера, главних протагониста, кварт пун дроге, реп музике, насиља и досаде. Заплет овог суровог и на тренутке бруталног филма са изобиљем лаганих и духовитих елемената, базираног на покушају дечака да акутни проблем вршњачког рекетирања дилера из краја реше крађом донације нових компјутера из школе, обећава непредвидиву авантуру. Ипак, немојте очекивати тешку социјалну драму нити лаку комедију, јер су млади протагонисти филма веома озбиљно представљени, а нама је понуђена њихова перцепција стварности. Кључни адут филма је аутентичност, чему у великој мери доприносе музика, подела улога и необични углови камере.

У овогодишњем програму своје место пронашао је и оригиналан дебитантски филм „Обични” Софи Линенбаум која је након завршених студија психологије, писања позоришних комада, студија режије на филмском универзитету Бабелсберг Конрад Волф, низа серија и кратких документарних филмова, снимила своју прву дугометражну играну научнофантастичну сатиру. У дистопичном репресивном трокласном друштву сачињеном од главних улога, споредних улога и outcast-а постављају се питања идентитета, класних подела, дискриминације и ексклузије. Не пропустите овај интригантан омаж историји и техникама филма.

Филм „Заљубљена Орфеја” је посебан филм у овогодишњем избору, редак по томе што у себи спаја оперу и филм, као и по савремености и изненађењима. Топла препорука уз жељу да ће љубитеље опере или музике уопште распаметити, а љубитељима филма приближити оперу. Орфеј и Еуридика тек су инспирација за размаштавање неодољиво креативног редитеља Аксела Раниша, са Мирјам Месак у главној улози, и обиљем кемп елемената у другом плану филма.

Филм Висара Морене „Егзил” светску премијеру имао је на фестивалу Санденс, немачку на фестивалу Берлинале и српску на Фестивалу ауторског филма, а на Сарајево филм фестивалу освојио је награду за најбољи филм 2020. године као и друге награде на филмским фестивалима. Теме овог надреалног трилера о параноји и идентитету са елементима неконвенционалног смисла за хумор су последице интеграције, асимилације и ксенофобије по живот човека.

Програм завршавамо филмом „Човекове мере” Ларса Карумеа, чија је претходна остварења „Држава против Фрица Бауера” и „Минут ћутања” између осталих и публика GoetheFEST-а веома ценила. Његова нова историјска драма бави се мрачним поглављем немачке колонијалне историје, злочинима над намибијским племенима Хереро и Нама који се сматрају првим геноцидом 20. века. У снимању филму чија су централна тема псеудонаучне расне теорије испред и иза камере учествовало је преко 1.500 Намибијаца. Под лупом су политика и наука које руку под руку легитимишу расизам. Питање актуелности централне теме филма намеће питање како је могуће да нису окончани репаративни и реститутивни процеси колонијалне историје Немачке и када ће се то догодити.

У нади да ће сваки од филмова у овогодишњем програму бити платформа за размишљања и дискусије, срдачно вас позивамо на 12. GoetheFEST.

Селекторка програма Сунчица Шидо,
координаторка програма културе Goethe-Instituta

Програм у Културном центру Београда

→ Четвртак 12. октобар – отварање
20.00 – Сунце и бетон
Немачка, 2023, 119 мин
Р: Дејвид Внент

→ Петак 13. октобар
19.00 – Обични
Немачка, 2022, 120 мин
Р: Софи Линенбаум

21.00 – Егзил
Белгија/Немачка/Косово*, 2020, 121 мин
Р: Висар Морина

→ Субота 14. октобар
19.00 – Зборница
Немачка, 2023, 98 мин
Р: Илкер Чатак

21.00 – Свети паук
Данска/Немачка/Шведска/Француска, 2022, 119 мин
Р: Али Абаси

→ Недеља 15. октобар
19.00 – Заљубљена Орфеја
Немачка, 2022, 107 мин
Р: Аксел Раниш

21.00 – Човекове мере
Немачка, 2023, 116 мин
Р: Ларс Крауме

Loading...