20. међународни фестивал „Чембало, жива уметност“ – БЕОГРАДСКИ БАРОК
Завршницу јубиларног фестивала чини концерт Дела Јохана Себастијана Баха којим се обележва још један јубилеј – 20 година ансамбла Београдски барок – који чине Каролина Бетер, Катарина Алексић, Катарина Поповић, Растко Поповић, Срђан Станић, Јована Топалов. Овом приликом ће им се придружити и солисти Ана Цветковић-Стојнић, Милан Обрадовић и Марко Живковић како би извели чувену Бахову Кантату о кафи, и друга дела овог композитора.
Програм:
Јохан Себастијан Бах (1685–1750)
Соната за виола да гамбу и чембало облигато бр. 2 у Де–дур, BWV 1028
Adagio
Allegro
Andante
Allegro
Концерт за чембало, гудаче и басо континуо бр. 5 у еф–молу, BWV 1056
Allegro moderato
Largo (Arioso)
Presto
Кантата о кафи (Schweigt stille, plaudert inicht), BWV 211
Schweigt stille, plaudert nicht
Hat man nicht mit seinen Kindern
Du böses Kind, du loses Mädchen
Ei! wie schmeckt der Coffee süsse
Wenn du mir nicht den Coffee lässt
Mädchen, die von harten Sinnen
Nun folge, was dein Vater spricht
Heute noch, lieber Vater, tut es doch
Nun geht und sucht der alte Schlendrian
Die Katze lässt das Mausen nicht
Београдски барок
Каролина Бетер, траверзо флаута
Катарина Алексић, Катарина Поповић, барокне виолине
Растко Поповић, барокна виола
Срђан Станић, виола да гамба
Јована Топалов, чембало
Солисти:
Јована Топалов, чембало
Ана Цветковић-Стојнић, сопран
Милан Обрадовић, баритон
Марко Живковић, тенор
Биографије:
Београдски барок (Belgrade Baroque) је музички ансамбл основан 2003. године на иницијативу виолинисте Предрага Нововића и групе студената који су активно учествовали у раду Нововићеве барокне радионице у београдској МШ Јосип Славенски и на ФМУ. Београдски барок чине музичари који се баве историјски информисаном извођачком праксом музике 17. и 18. века свирајући на копијама инструмената из тог периода, и један је од првих ансамбала те врсте у Србији. Ансамбл је радио са многим реномираним музичарима из области ране музике и успешно је наступао на концертима у земљи и иностранству (позориште Confidancen Urliksdal – Штокхолм, Фестивал ране музике у Темишвару, Међународни фестивал Чембало жива уметност, Фестивал ране музике у Београду, Salzkammergut Festwochen, БЕЛЕФ, Дани барокне музике у Новом Саду, Wonderfeel – Холандија, Међународна трибина композитора, Међународни фестивал камерне музике у Вршцу…).
Од 2010. до 2013. године Austria Barock Akademie пружа подршку ансамблу стипендирајући похађање мајсторских курсева у Гмундену (Аустрија) чиме члановима ансамбла омогућава усавршавање код водећих уметника из области историјски информисане извођачке праксе. Као добитник награде Austria Barock Akademie Prize 2011 ансамбл Београдски барок је наступао по први пут у Бечу у ORF Radiokulturhaus – Großer Sendesaal 2012. године, уз директан пренос на аустријском националном радију. Током 2014. године су наступали у оквиру концертне сезоне Студија 6 Радио Београда, уз директни пренос на Трећем програму Радио Београда и телевизијском каналу РТС Дигитал. Посебну пажњу јавности привукла је Српска барокна музика – први пројекат у нашој средини који иницира стварање дела домаћих композитора за барокни ансамбл, а издвојила су се извођења у Културном центру Републике Србије у Паризу и на Међународној трибини композитора.
Већина наступа Београдског барока садржи уједно и премијерна извођења историјских музичких дела у домаћој средини. Ансамбл веома активно наступа у земљи, и кроз пројекте које подржавају Министарство културе и информисања Републике Србије, Секретаријат за културу града Београда, СОКОЈ – организација музичких аутора Србије, као и кроз сарадњу с другим важним институцијама културе настоји да допринесе бољем разумевању историјски информисане извођачке праксе. Ансамбл се стално ангажује на едукацији деце и нове публике, као и на ширењу интересовања за уметничку музику уопште. У том смислу, извођењима оригиналне музичко-едукативне представе Барокна бајка присуствовало је више хиљада деце широм Србије, а у сарадњи са ФМУ у Београду и МШ Јосип Славенски обновљена је Барокна радионица која се од 2018. године редовно одржава.
Више информација
Марко Живковић, тенор, је дипломирао соло певање у класи Николе Мијаиловића на ФМУ у Београду. Освојио је награде на такмичењима у региону, међу којима се истичу прве награде на Републичком такмичењима, као и на међународном такмичењу Петар Коњовић. Био је финалиста престижног такмичења Винцеро, посвећеног Енрику Карузу (Напуљ, 2021). Наступао је са значајним ансамблима, као што су Виртуози, Метаморфосис, Академски хор Collegium Musicum, АКУД Крсманац и АКУД Лола, барокни ансамбли New Trinity Baroque и други. Од 2014. године наступа као солиста у Народном позоришту у Београду, Српском Народном позоришту у Новом Саду и Опери и театру Мадленианум у Београду, као и на разним фестивалима. Наступио је у више од 15 оперских наслова, и то у операма Салома (Јевреји) Р. Штрауса, Орфеј (Аполон) Монтевердија, Бечка крв (Јозеф) Ј. Штрауса, Весела удовица (Ками де Росиљон) Ф. Лехара, Чаробна фрула (Тамино), Тако чине све (Ферандо) и Дон Ђовани (Дон Отавио) В. А. Моцарта, Пепељуга (Дон Рамиро) и Севиљски берберин (Гроф Алмавива) Ђ. Росинија, Отело (Касио) Ђ. Вердија, Норма (Флавио) Белинија, Кармен (Дон Жозе) Ж. Бизеа, Коштана (Стојан) П. Коњовића, На уранку (Раде) С. Биничког, Маратонци (Лаки) И. Жебељан, и Владимир и Косара (Владимир) С. Дивјаковића. Такође је наступао као солиста на удруженом концерту Хора РТС, и Хора ХРТ, на ком се изводило Свеноћно бденије С. Рахмањинова. Наступао је са Зрењанинском филхармонијом, као и са Београдском филхармонијом.
Ана Цветковић лирско-колоратурни сопран из Београда, дипломирала је на Факултету музичке уметности у Београду (Гордана Јевтовић Минов) и завршила специјализацију оперског репертоара (Никола Мијаиловић). Магистрирала је у Бечу (Привани универзитет музике и уметности у Бечу) и била стипендиста CEE Musiktheater, који подржава образовање најталентованијих младих оперских талената североисточне Европе. Докторске студије је уписала 2009. године у класи Људмиле Грос Поповић на Одсеку за камерну музику, на ФМУ. Усавршавала се у Америци, Немачкој, Аустрији и Београду.
Професионални деби остварује у Јапану 2011. године у улози Микаеле, а оперски репертоар гради у Немачкој оперској кући Кобург (Државно позориште у Кобургу) у којој је остварила више од 15 оперских улога. За време боравка у тој кући постиже сјајне критике немачке јавности. Ана је гостовала у оперским кућама, као што су Државна оперета Дрездена (Офенбах, Орфеј и Еурyдика), Опера Кеминца (Вагнер, Парсифал), Хрватско национално казалиште у Осијеку (Калман, Кнегиња чардаша), затиум у Ерлангену (Верди, Травијата – Виолета Валери), Гете театру у Бад Лаухштету, Националној опери у Темишвару, Камерној опери у Келну, Опери и позоришту Мадленијанум (Офенбах, Бароница Гондермарк) и Српско-књажевском позоришту у Крагујевцу (И. Жебељан, Маратонци, Кристина). Ана подједнако негује и концертни репертоар са пијанистом Владимиром Стојнићем. Њихов концерт Вече Штрауса и Шумана је добио престижну награду УМУС-а за најбољи концерт у 2014. години. Наступала је са свим водећим домаћим оркестрима и диригентима.
Више информација
Милан Обрадовић (Панчевo, 1997) је завршио основне академске студије на ФМУ у Београду у класи Николе Мијаиловића. Добитник је бројних награда на међународним такмичењима соло певача у земљи и иностранству од којих се издвајају: Concursul International de canto voci di primavera (Румунија), Вера Ковач-Виткаи (Србија), Лазар Јовановић, Фестивал словенске музике (Русија) и Army Game (Русија). Од 2018. године је хонорарни уметнички сарадник Народног позоришта у Београду. Неке од улога које је тумачио су: Мазето (Дон Ђовани, Моцарт), Дон Алфонсо (Тако чине све, Моцарт), Евгеније Оњегин (Евгеније Оњегин, Чајковски), Марчело (Боеми, Пучини). Осим оперског репертоара остварује и солистичке наступе у концертним делима (Реквије, Моцарт).