Marija Mandić i Ana Žeželj ▪︎ Dnevnik
Otvaranje: četvrtak, 7. mart, 19 sati
Prateći program:
Četvrtak, 7. mart, 18.00
Vođenje kroz izložbu, Miha Colner, umetnički direktor programa Galerije Artget za 2024. godinu
Vođenja kroz izložbe:
Četvrtak, 14. mart, u 19 sati
Četvrtak, 28. mart, u 18 sati
Kustosko vođenje istoričarke umetnosti Senke Ristivojević kroz sva tri galerijska prostora u prisustvu umetnica/umetnika.
…………………………..
Na drugoj izložbi iz programa Galerije Artget za 2024. godinu predstavljaju se radovi Marije Mandić i Ane Žeželj, u dijalogu. Koristeći fotografiju kao primarni medij, obe umetnice se bave svojim ličnim iskustvima i istražuju naizgled obične situacije koje na kraju postaju sećanja. Beležeći događaje iz svog života i života ljudi koji su im (bili) bliski ili s kojima su (bile) na neki način povezane, uspostavljaju složenu mrežu sećanja koja im pomažu da istraže sopstveni identitet. Iako je njihov stvaralački proces intimne i lične prirode, njihovi radovi se mogu posmatrati i kao izrazito politički budući da se često dotiču osnovnih pitanja razumevanja sadašnjosti i prošlosti. One prave intimne vizuelne dnevnike kako bi istakle svoje poglede na trenutno stanje stvari i istorijske diskurse koji su uvek izuzetno složeni, ali često predstavljeni na krajnje pojednostavljen način.
Izložba se bavi osnovama i svojstvima sećanja, kao i nejasnošću njihovog značenja u širem društvu, kako u prošlosti tako i u modernom vremenu. Već i samo postojanje zajedničkih sećanja, kao i mogućnosti razmene informacija i tračeva, je fundamentalna spona koja drži ljudska društva na okupu; ono omogućava međusobne odnose, pruža osećaj pripadnosti i, konačno, formira identitet pojedinca ili grupe. Umetnice implicitno dovode u pitanje verodostojnost sećanja, pošto su dobro svesne činjenice da su lična sećanja često neizbežno povezana s kolektivnim sećanjima. Marija Mandić spaja dva novija rada u kojima istražuje istoriju svoje porodice koja već nekoliko vekova živi na širem prostoru bivše Jugoslavije. Kroz fotografsko i arhivsko istraživanje ispituje poreklo svojih predaka čija se loza proteže kroz ceo region, razotkrivajući pritom patrijarhalnu prirodu tih (odabranih) sećanja, i posećuje mesta svojih predaka kako bi demitologizovala porodični narativ. Ana Žeželj na sasvim drugačiji način uspostavlja svoja lična sećanja; ona pravi intimni vizuelni dnevnik svog života i života svoje neposredne okoline. Njene slike pokazuju složenost različitih ličnih sećanja i iskustava. Dokumentuje odabrane događaje i situacije koje se dešavaju oko nje, događaje koji ostaju ambivalentni jer ih ne kontekstualizuje za posetioce na linearan narativni način, pa tako sećanja ostaju zbunjujuća i nesigurna. Izložba je otvorena do 6. aprila 2024. godine.
Marija Mandić (1990) je umetnica koja u svojim radovima koristi fotografiju, nađen materijal i tekst. U svojoj praksi se bavi pitanjima prošlosti i sećanja, koja najčešće istražuje kroz porodični kontekst. Diplomirala je na odseku za nove likovne medije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a master studije završila je na odseku za fotografiju i nove medije na Fakultetu umetnosti i dizajna u gradu Usti na Labi, Češka. Na istom fakultetu je 2022. godine odbranila doktorat iz oblasti vizulenih komunikacija.
Ana Žeželj (1998) je umetnica i fotografkinja koja radi u različitim medijima. Trenutno je na završnoj godini osnovnih studija na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu. Takođe radi kao koloristkinja i direktorka fotografije. U svojoj umetničkoj praksi bavi se pojmovima sećanja, ljudske prirode i iskustava svakodnevnog života. Živi i radi u Beogradu, Srbija.