INTEGRACIJA U TRI FAZE ▪︎ Aleksandrija Ajduković

29.08.2024-28.09.2024, 12:00-20:00

Otvaranje izložbe:
četvrtak, 29. avgust, 19.00

Izložba Aleksandrije Ajduković Integracija u tri faze pripremana je poslednje dve godine nakon što se, zajedno sa svojom porodicom, preselila u okolinu Beograda. Taj period obeležen je nastojanjima da otkrije nove mogućnosti i prednosti okruženja u kojem se našla. Moglo bi se reći da je nova sredina po svemu različita u odnosu na njen dotadašnji život u urbanom okruženju, da je puna recidiva prošlosti, koji se prepoznaju u nasleđenim navikama, načinu života, zatim, u keceljama, maramama, biciklima, niskim kućama, dvorištima, štriklama na zidovima, širokim suknjama i šarenim košuljama, što sve gradi auru heterotopijskog, izdvojenog u odnosu na savremeni život.

S druge strane, svaki od pomenutih recidiva istovremeno uključuje lejer savremenog, aktuelnog, tako da su Banovci u filmu, fotografijama, u iskustvu i oku Aleksandrije Ajduković poprište tih začudnih, neverovatnih preplitanja koja se odvijaju na dnevnom nivou u različitim registrima. Naziv izložbe, međutim, sugeriše, ne samo integraciju u novu sredinu i specifičnu zajednicu, već i integrisanje, povezivanje i sučeljavanje starog, novog, savremenog, modernog, tradicionalnog, urbanog, ruralnog, prošlosti, sadašnjosti i različitih vremenskih slojeva koji se sve vreme prepliću.

Glavno polje interesovanja Aleksandrije Ajduković u kontekstu savremene umetnosti povezano je sa fotografijom. Pored toga, u poslednjih nekoliko godina, u svoj rad ona uvodi kameru, čuvenu superosmicu koja je obeležila šezdesete godine prošlog veka, kako u umetnosti, tako i u svakodnevnom životu. Superosmicom je sniman film u kojem je zabeležen, na jedan specifičan, izmenjen i povremeno komičan način, sam proces integracije u novu sredinu. Superosmica je, takođe, odigrala i ključnu ulogu u tom procesu: Aleksandrija, naime, i svoje nove sugrađanke uvodi u proces snimanja, u jednu za njih potpuno novu situaciju, poziciju film-mejkera, stvaraoca, kreativca, nekoga ko na drugačiji način gleda svet oko sebe.

Više o izložbi možete pročitati OVDE.
Tekst: Maja Stanković

—————————————

Aleksandrija Ajduković (Osijek, 1975)  je diplomirala  na Akademiji umetnosti BK u Beogradu u klasi Milana Aleksića. Master studije završila je u Novom Sadu na Akademiji umetnosti u klasi Đorđa Odanovića. Bila je gost student Marine Gržinić na klasi za postkonceptualnu umetničku praksu na bečkoj Likovnoj akademiji. Doktorirala je 2018. na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu na Odseku za teoriju dramskih umetnosti kulture i medija sa tezom „Teorija animal printa“.

Trostruka je finalistkinja Mangelos nagrade, dobitnica je nagrade 45. Oktobarskog salona, Henkel Art Award za mladog umetnika 2005, dok je njen autorski alternativni film Ibarska Highway nagrađen specijalnim priznanjem za debitantsko ostvarenje na festivalu Balkan beyond Borders u Grčkoj; posebno priznanje – diplomu na Martovskom festivalu 2019; nagradom za posebna dostignuća na Alternativama 2019.

Učestvovala je u rezidencijalnim radionicama u Bjeloj, eksperimentalnoj stanici za umetnost koju mentorski vodi Mikelanđelo Pistoleto. Tokom 2013. realizovala je tri super-8 kratka filma kao rezultat učešća u super-8 filmskim radionicama u Bolonji i radionice u organizaciji Svetlotona u Beogradu. Radila je kao arhivski fotograf u Domu kulture Studentski grad i kao fotograf na filmu. Kao direktorka  fotografije i snimateljka radila je na dokumentarnom filmu Jovica i njegovi zubi i Doćiće žuti ljudi sa istoka i piće reku sa Morave. Sarađuje sa internet istraživačkom platformom Vice Srbija i veb portalom Kaleidoskop.

Kroz portretisanje slučajnih prolaznika, naturščika-modela na elaboriran i duhovit način beleži fenomene za savremeni život i njegove svakodnevne refleksije u domenu mode, pop kulture i lifestyle-a (ne)urbanih sredina. Fotografska praksa Aleksandrije Ajduković poslednjih godina sve više istupa ka kinematografiji, ne bi li ukazala na povezanost fotografije i filma, odnosno filmom pojačala utisak spontanosti, kao jedne od glavnih strategija pri dokumentarističkom načinu beleženja.

 

 

Loading...