21. međunarodni festival „Čembalo, živa umetnost“ – „Čembalo Ivanke Simonović Sekvi“
Ivanka Simonović Sekvi je prva diplomirana čembalistkinja u bivšoj Jugoslaviji. Prema njenoj želji, porodica je njen instrument darovala Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Ovaj instrument je u potpunosti restauriran 2024. godine i osposobljen za korišćenje u nastavi, kao i za koncertno izvođenje.
Na koncertnom predavanju Čembalo Ivanke Simonović Sekvi čembalista i profesor čembala na FMU Milan Popović će predstaviti ovaj instrument i govoriti o našoj značajnoj umetnici. Predavanje će upotpuniti inserti dokumentarne emisije Život s muzikom – Ivanka Simonović, koju nam je za ovu priliku ustupila Radio-televizija Srbije.
Koncert se održava zahvaljujući dugogodišnjoj saradnji sa Italijanskim institutom za kulturu u Beogradu i sa Fakultetom muzičke umetnosti u Beogradu.
Čembalo Ivanke Simonović Sekvi
koncertna promocija restauriranog dvomanualnog čembala Nojpert (Neupert), model Vivaldi
Ivanka Simonović Sekvi (1922–2012), bila je pijanistkinja i čembalistkinja. Diplomirala je klavir na Muzičkoj akademiji u Beogradu, a potom i čembalo, na konzervatorijumu Benedeto Marčelo u Veneciji, kao prva diplomirana čembalistkinja u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji. Uporedo s pedagoškim radom (bila je zaposlena na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, u zvanju docenta na Katedri za klavir), Ivanka Simonović Sekvi je aktivno nastupala kao pijanistkinja i čembalistkinja, negujući poseban afinitet prema muzici Johana Sebastijana Baha i Domenika Skarlatija. Dobitnica je nagrade grada Beograda za najbolje muzičko ostvarenje u 1975. godini. Povodom tri stotine godina od rođenja D. Skarlatija, Produkcija gramofonskih ploča (RT Beograd) je 1985. godine objavila LP ploču s odabranim sonatama za čembalo ovog kompozitora u izvođenju Ivanke Simonović Sekvi.
Nakon njene smrti, njena porodica je (po njenoj želji) darovala Fakultetu muzičke umetnosti njeno dvomanualno čembalo. Ovaj instrument, restauriran je 2024. godine čime je u potpunosti osposobljen za korišćenje u nastavi, kao i za koncertno izvođenje. Promocija ovog instrumenta je prilika za podsećanje na jednu od prvih domaćih čembalistkinja, kao i na period u kome je muziciranje na čembalu postajalo vidljivi deo muzičkog života Beograda.
Program:
Džajls Farnabi (1563–1640)
Fantazija 10
Fransoa Kupren (1668–1733)
Les Folies françoises, ou les Dominos
La Virginite
La Pudeur
L’Ardeur
L’Esperance
La Fidélité
La Persévérance
La Langueur
La Coqueterie
Les Vieux galants et les Tresorieres Suranées
Les Coucous Benevoles
La Frenesie, ou Le Desespoir
Johan Sebastijan Bah (1685–1750)
Koncert za čembalo br. 5 u Ce–duru, BWV 976 (prema A. Vivaldiju, op. 3/12)
Allegro
Largo
Allegro
Domeniko Skarlati (1685–1757)
Sonata u E–duru, K. 215 (Andante)
Sonata u de–molu, K. 444 (Allegrissimo)
Sonata u Ce–duru, K. 502 (Allegro)
Biografija:
Milan Popović je čembalista i pijanista, aktivan kao solista i kamerni muzičar, klavirski i kontinuo saradnik. Na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu je završio osnovne studije klavira i čembala, u klasama red. prof. Ninoslava Živkovića i red. prof. Zorice Ćetković, kao i doktorski umetnički projekat istražujući interpretativne veze između francuske muzike za čembalo 18. i 20. veka.
Tokom školovanja se kontinuirano usavršavao na majstorskim kursevima klavira i čembala u zemlji i inostranstvu. Bio je stipendista Austrijske barokne akademije iz Gmundena. Dobitnik je nagrada laureata, kao i nagrada u ostalim kategorijama na brojnim pijanističkim takmičenjima domaćeg i međunarodnog karaktera.
Gostovao je na muzičkim festivalima u zemlji i inostranstvu (Čembalo, živa umetnost, Trigonale, Aestas, Festival rane muzike), na kojima je održao resitale solističke i kamerne muzike. Osim redovnih nastupa u zemlji, ostvario je koncertne resitale i gostovanja kao solista i kamerni muzičar u Austriji, Hrvatskoj, Bugarskoj, Španiji, BiH i Crnoj Gori. Poneo je titulu Talenta festivala Trigonale 2011.
Kao solista je nastupao sa UA Stanislav Binički, kao i sa Orkestrom FMU. Bio je saradnik Simfonijskog orkestra RTS-a, saradnik UA Stanislav Binički, Jevrejskog kamernog orkestra, Crnogorskog simfonijskog orkestra, oficijelni kontinuo saradnik baroknog orkestra Aestas i baroknog orkestra Nove beogradske opere. Član je ansambla za staru muziku Temenos. Ostvario je trajne audio snimke za Radio Beograd i Austrijski radio (ORF).
Inicijator je i umetnički koordinator obeležavanja Evropskog dana stare muzike, koji se od 2013. godine održava na FMU, uz podršku Evropske mreže za staru muziku.
U zvanju je vanrednog profesora za umetničku oblast čembala pri Poliinstrumentalnoj katedri FMU u Beogradu.