DODELA NAGRADE „NEBOJŠA POPOVIĆ“ • FILMSKI MARATON NEVENE DAKOVIĆ
U subotu, 11. januara, u 20 časova, u Dvorani Kulturnog centra Beograda biće uručena nagrada „Nebojša Popović“ Akademskom filmskom centru u Beogradu. Istoga dana, u DKC-u će se odvijati maraton filmova po izboru prošlogodišnje dobitnice nagrade – prof. dr Nevene Daković.
————————————————————-
SVEMU DOĐE KRAJ!
Tradicionalno programinje filmova za dan dodele nagrade „Nebojša Popović“ je zadatak koji zahteva ravnotežu ličnog ukusa i interesovanja prošlogodišnjeg dobitnika nagrade, filmova koji su na neki način obeležili proteklu godinu i odavanja počasti Nebojšinom suptilnom razmišljanju o filmovima, naklon Dvorani Kulturnog centra Beograda koja tradicionalno organizuje ovu svečanost, a ove godine i markiranje osobenosti dobitnika – Akademskog filmskog centra. U „igri“ sa dostupnošću filmova i raspoloženjem distributera program je složen tako da odslikava tmurnu i turbulentnu godinu – bez ijedne komedije, romkoma ili melodrame u užem smislu, dakle bez feel good priča – koja je ostala za nama te najavljujući, čini se, još neizvesniju 2025. godinu. Pored brojnih izmena, promena i neispunjenih želja, ipak su ostali simptomatski naslovi – Svemu dođe kraj posle čega sledi Drugi čin a između su markantne pripovesti vremena.
Megalopolis (F. F. Kopola, 2024), polarizovane kritičke i gledalačke recepcije oprečne hvalospevima povodom 50 godina Kopolinog klasičnog i kultnog ostvarenja Kum 2, bavi se, pored ostalog i aktuelnom temom urbicida (posebno bolna tema za stanovnike Beograda). S toga, uprkos distopijskim premisama, megalopolis se vraća u život uz svetlo nade na kraju nudeći raskošni imaginarijum cityscape-a, od antičkog Rima do Istrebljivača (Ridli Skot), od Frica Langa do Petog elementa (Luk Beson) i Gotama.
Nesvrstani Mile Turajlić (2022), kao deo diptiha koji uz njena dva prethodna ostvarenja predstavlja emotivnu trilogiju istorije Jugoslavije (od međuratnog perioda, preko zlatnih godina SFRJ, do devedesetih i postjugoslovenske ere), su arhivski duboko utemeljeno ostvarenje, zahvaljujući opsežnom traganju po raznolikim medijskim dokumenatima, zapisima i prošlosti. Film jasno mapira preobražaj istorije u narative koji stvaraju sećanje i otvara beskonačna čitanja iz interdisiciplinarne optike koja obuhvata medijsku arheologiju, kolonijalne i dekolonijalne teorije, lieux de mémoire, postgeneracije…
Polarizovane reakcije na Zonu interesa (DŽ. Glejzer, 2023), potaknute najpre Glejzerovim govorom na dodeli Oskara (Oskar za najbolji strani film za 2023. godinu) u jeku borbi u Gazi, uravnotežene su inovativnim „pisanjem i reprezentacijom“ Holokausta koje film nosi. Nov način iskazivanja neiskazivog – „banalnog“ ali aposlutnog zla – podrazumeva snažno sugerisane ali radikalno odsutne prizore iz logora koliko i vivisekciju (ali isto tako je primeren izraz i obdukcija) počinilaca. Hladni, suzdržani i nezadovoljni egzekutori nalaze sreću samo u dobrom obavljanju poslova ne radi ispunjenja ženja već ispunjenja dužnosti, moralnih obaveza ili naredbi u granicama zone interesa koja je, u tom smislu, brižljivo i slojevito/koncentrično koncipiran prostor oko nevidljivog epicentra.
Najnoviji film Rajka Grlića, Svemu dođe kraj, je tranziciona crna romansa – prenatrpanog zapleta što inače nije odlika reditelja koji je najbolji pisac među rediteljima Praške škole, problematične glumačke podele, i odsustva „hemije“ među junacima – elegična kruna rediteljevog opusa i medicinski precizna dijagnoza doba u kome živi čovek na Balkanu.
Konačno, Drugi čin (K. Dupje, 2024) vekovne filmske priče je obuhvatna analiza odnosa filma i veštačke inteligencije koliko i samosvesna ispovest sedme umetnosti tj. novomilenijumski odgovor na „najlepše ode kinematografiji“ koje nam je dao francuski novi talas – Američku noć (Fransoa Trifo, 1973) i Prezir (Žan Lik Godar, 1963). Na istom tragu, kritički prolaz kroz tekst otkriva višestruko meta delo – filmu o filmu i glumcima, filmu o konstrukciji slojevite stvarnosti, vrstama autorstva, odnosu fikcije i stvarnosti koje podjednako potpisuju Dupje, njegov filmski alter ego i AI…
Nevena Daković, prošlogodišnja dobitnica nagrade „Nebojša Popović“, redovna profesorka Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu
————————————————————-
PROGRAM FILMSKOG MARATONA
12:00 MEGALOPOLIS
SAD, 2024, 138’
Režija: Francis Ford Coppola
Uloge: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Laurence Fishburne, Nathalie Emmanuel, Dustin Hoffman, Jon Voight, Aubrey Plaza…
Megalopolis je rimska epska bajka smeštena u nadrealnu modenu Ameriku. Grad Rim se mora promeniti, izazivajući time konflikte između Cezara Kataline, genijalnog umetnika koji nastoji da uskoči u utopsijku budućnost i njegovog protivnika, gradonačelnika Frenklina Cicerona posvećenog regresiji, održavanju pohlepe i posebnih interesa. Razapeta između njih je Julija Ciceron socijalistkinja, gradonačelnikova ćerka, čija je ljubav prema Cezaru podelila njenu lojalnost primoravajući je da sazna šta je to što čovečanstvo zaista zaslužuje.
14:30 NESVRSTANI
Dokumentarni film
Srbija, Francuska, Hrvatska, Crna Gora, 2022, 105’
Režija: Mila Turajlić
NESVRSTANI su deo dokumentarnog diptiha koji se sastoji od dva dugometražna filma koji nas vode na arhivsko putovanje kroz proces stvaranja projekta “Trećeg sveta”. Film je baziran na do sada nikada ranije prikazanim 35mm filmskim materijalima, koje je snimio Stevan Labudović, snimatelj jugoslovenskog predsednika Josipa Broza Tita. Film rekonstruiše nastanak “Pokreta nesvrstanih”, preispitujući u kojoj meri je filmska slika imala udela u stvaranju globalnog projekta političke emancipacije.
Festivali: IDFA Amestardam, Trst, Zagreb…
16:30 ZONA INTERESA
Velika Britanija, Poljska, SAD, 2023, 105’
Režija: Džonatan Glejzer
Uloge: Sandra Hüller, Christian Friedel, Ralph Herforth, Max Beck, Stephanie Petrowitz, Marie Rosa Tietjen, Sascha Maaz…
Hedvig i Rudolf Hes žive sa svojom decom u kući iz snova, okruženoj idiličnom baštom i živopisnim jezerom gde se članovi porodice kupaju i uživaju u pikniku. Povremeni krici, pucnji i buka, koji se čuju preko ograde, ne utiču na njih u njihovom malom raju. Naprotiv, nacistički komandant Rudolf Hes vrlo ceni to što radi pored kuće. Jer neposredno iza baštenskog zida njegove kuće nalazi se koncentracioni logor Aušvic.
Festivali / Nagrade: Kan – Gran pri, nagrada FIPRESCI kritike; Evropske filmske nagrade – najbolji zvuk; Oskar – najbolji međunarodni film, najbolji zvuk; “Zlatni globus” – tri nominacije: najbolji film – drama, najbolji strani film, muzika; Toronto, San Sebastijan, Sao Paulo, London, Njujork, Talin, Valjadolid, Cirih, Rim, Palm Springs, FEST…
18:30 SVEMU DOĐE KRAJ
Hrvatska, Srbija, Bugarska, Crna Gora, 2024, 89’
Režija: Rajko Grlić
Uloge: Živko Anočić, Jelena Đokić, Emir Hadžihafizbegović, Boris Isaković, Ksenija Marinković, Janko Popović Volarić…
Ova ljubavna priča dešava se u Zagrebu danas. Uspešni advokat Maks Pinter oslobodio je svog klijenta, bogatog i moćnog Dinka Horvata od optužnice za dvostruko ubistvo. Na proslavi, pijani, Maks otvoreno kaže Dinku da je ubica koji je hladnokrvno upucao radnike koji su samo došli da pitaju za svoju platu. Sukob s jednim od stubova društva čini ga nepoželjnim, gubi partnere Grgu i klijente, žena ga ostavlja. Ali Maks se ne predaje. Uz pomoć Nine, ljubavi iz studentskih dana, kreće u borbu…
Festivali / Nagrade: Pula ( “Zlatna arena” za najbolju sporednu mušku ulogu – Boris Isaković), Sarajevo…
————————————————————-
20:00 DODELA NAGRADE „NEBOJŠA POPOVIĆ“ ZA 2024. GODINU AKADEMSKOM FILMSKOM CENTRU (AFC)
————————————————————-
21:00 DRUGI ČIN
Francuska, 2024, 80’
Režija: Quentin Dupieux
Uloge: Léa Seydoux, Vincent Lindon, Louis Garrel…
Florans želi da upozna Davida, čoveka u kog je slepo zaljubljena, sa svojim ocem Gijomom. Međutim, David nije zainteresovan za ozbiljnu vezu sa Florans i želi da je se otarasi tako što će je oterati u zagrljaj svog druga Vilija. Njih četvoro nalaze se jednog dana u restoranu usred nedođije…
Festivali: Kan (film otvaranja), Festival evropskog filma Palić…