Nagrada „Lazar Trifunović“ za 2024. dodeljena dr Vidi Knežević i Ani Panić

14.01.2025., 12:00

Nagrada „Lazar Trifunović“ za 2024. godinu ravnopravno se dodeljuje dr Vidi Knežević i Ani Panić za autorske tekstove objavljene u pratećem katalogu izložbe “Kun: umetnik-radnik-borac” organizovane povodom 120 godina od rođenja istaknutog jugoslovenog umetnika Đorđa Andrejevića Kuna, u Galeriji SANU. Ovu odluku doneo je žiri u sastavu: prof. dr Maja Stanković, istoričarka umetnosti i dekanka Fakulteta za medije i komunikaciju, Evgenija Blanuša, muzejska savetnica Narodnog muzeja Srbije i Miroslav Karić, kustos Muzeja savremene umetnosti u Beogradu.

Nagrada će biti uručena u utorak, 14. januara, u 12 časova, u Galeriji Artget Kulturnog centra Beograda.

Pomenuta izložba je prva retrospektiva Kunovog umetničkog stvaralaštva nakon pedeset godina, a realizovana je u saradnji Galerije Srpske akademije nauka i umetnosti, Muzeja Jugoslavije i Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Izložba, posvećena umetniku, revolucionaru, španskom borcu, profesoru Đorđu Andrejeviću Kunu, u kustoskoj koncepciji Mišele Blanuše, kustoskinje Muzeja savremene umetnosti, dr Vide Knežević, istoričarke umetnosti i Ane Panić, kustoskinje Muzeja Jugoslavije na studiozan način, kroz izbor umetničkih dela i arhivsku građu predstavila je sve faze Kunovog stvaralačkog razvoja kao i njegova društveno-politička delovanja u decenijama neposredno pred Drugi svetski rat i nakon njega.

Žiri je istakao da su tekstovi dr Vide Knežević “Umetnost je samo onda umetnost kada nije samo umetnost” i Ane Panić “Šta je nama Kun danas? Javni rad u kontekstu vremena” rezultat sistematičnog, istraživačkog rada kojim su u javnom diskursu ponovo aktuelizovani stvaralački i idejni postulati jednog od najznačajnijih protagonista na ovdašnjoj umetničkoj, kulturnoj i društvenoj sceni. Baviti se i pisati danas o ličnosti i delu Đorđa Andrejevića Kuna čini se posebno važnim imajući u vidu vreme u kojem se gotovo svakodnevno suočavamo sa istorijskim revizionizmom i tendencioznim brisanjima svakog traga antifašističke borbe i zaostavština socijalističkog uređenja i kulture a samim tim i dela našeg identiteta. U studijskim tekstovima dr Vida Knežević i Ana Panić mozaičku sliku mnogostrukog i kompleksnog ličnog i profesionalnog života Đorđa Andrejevića Kuna grade kroz šira sagledavanja i razumevanja konteksta i složenosti društveno političkih i kulturnih prilika u predratnoj i poratnoj Jugoslaviji.

Ana Panić (Beograd, 1978) je muzejska savetnica i istoričarka umetnosti. Autorka je i koautorka brojnih izložbi sa temama iz istorije, umetnosti i popularne kulture SFRJ, kao i izložbi iz zbirki Muzeja Jugoslavije. Od 2005. godine radi kao kustoskinja likovne zbirke Muzeja Jugoslavije u Beogradu. Dobitnica je dva priznanja Muzejskog društva Srbije − nagrade Mihailo Valtrović (2008. i 2012), priznanja Društva istoričara umetnosti Srbije za najbolju autorsku izložbu „Nikad im bolje nije bilo? Modernizacija svakodnevnog života u socijalističkoj Jugoslaviji“ 2014, kao i nagarada NK ICOM Srbija za projekat godine „Devedesete: Rečnik migracija“ (2019) i publikaciju godine „Sloboda je za nas san“ (2022). Područje njenog posebnog interesa su kultura i umetnost u socijalističkoj Jugoslaviji, političke prakse (post) jugoslovenske umetnosti i savremena umetnička produkcija, kultura sećanja i izgradnja kolektivnog sećanja na Jugoslaviju, javni spomenici i njihova uloga u materijalizaciji kolektivnog sećanja, umetnost kao sredstvo konstruisanja (nad) nacionalnog identiteta.

Vida Knežević je istoričarka umetnosti, kustoskinja, radnica u sektoru kulture, ko-osnivačica Kontekst kolektiva čiji rad predstavlja proces povezivanja kritičke teorije i prakse, umetničke proizvodnje sa širim društvenim delovanjem. Tokom 2008. godine je završila postdiplomske master studije na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, odsek Teorija umetnosti i medija, a 2019. godine je odbranila doktorsku tezu pod nazivom „Teorija i praksa kritičke levice u jugoslovenskoj kulturi (jugoslovenska umetnost između dva svetska rata i revolucionarni društveni pokret)“. Od 2014. jedna je od urednica edukativnog projekta i levo orijentisanog medijskog portala Mašina.rs gde se bavi odnosom između kulturno-umetničke i medijske proizvodnje, ekonomije, politike i aktivizma. Autorka je i saradnica mnogobrojnih projekata i izložbi u oblasti kustoskih, umetničkih iaktivističkih praksi. Trenutno je članica Upravnog odbora Asocijacije Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS). Članica je Udruženja likovnih kritičara AICA – sekcija Srbije.

————————————-

Lazar Trifunović (1929 — 1983) bio je srpski istoričar umetnosti, likovni kritičar i profesor Univerziteta u Beogradu. Bio je član i predsednik Jugoslovenske sekcije AICA (Međunarodno udruženje umetničkih kritičara). Lazar Trifunović je stručno delovao u dve osnovne oblasti: kao istoričar (moderne) umetnosti i likovni kritičar, uz to i kao profesor Moderne umetnosti na beogradskom Univerzitetu i muzeolog kao direktor Narodnog muzeja, i osnivač i direktor Galerije savremene umetnosti u Nišu. Trifunović je bio osnivač katedre za Modernu umetnost na Filozofskom fakultetu u Beogradu, gde je predavao istoriju modernizma do kraja života.

 

 

Loading...