Koncert klavirske i kamerne muzike Ernea Kiralja (1919–2007)

18.03.2019., 21:00

Povodom obeležavanja stogodišnjice od rođenja kompozitora, pijanistkinje Nataša Penezić i Jelena Simonović-Kovačević odabrale su klavirska i kamerna dela Ernea Kiralja koja reflektuju različite ideje prisutne u Kiraljevom stvaralaštvu pedesetih, šezdesetih i sedamdesetih  godina prošlog veka.
Gošće koncerta su violinistkinja Milica Tričković i violončelistkinja Kristina Tokodi Sabo.

Erne Kiralj
Uspomena za violinu i klavir
MILICA TRIČKOVIĆ, violina
NATAŠA PENEZIĆ, klavir

Dvanaest komada za klavir (1966)
Mali pastir
Kapljice u špilji
Magija
Jad
Ciganska igra
Tužbalica
Žalosna igra
Prazna torbica
Stari ulični časnovničar
Livenje olova za novu godinu
Varijacije
Skerco
JELENA SIMONOVIĆ-KOVAČEVIĆ, klavir

Tokata pentatonika (1972)
Flora br. 3 (1978)
NATAŠA PENEZIĆ, klavir

Tri komada, Iz albuma
trio za violinu, violončelo i klavir (1981)
MILICA TRIČKOVIĆ, violina
KRISTINA TOKODI SABO, violončelo
NATAŠA PENEZIĆ, klavir


Erne Kiralj
(Subotica, 16. mart 1919. – Novi Sad, 14. decembar 2007) je jedan od najznačajnijih kompozitora 20. veka na prostoru bivše Jugoslavije. Njegova autorska svestranost ogleda se u različitim oblastima muzike kojima se bavio.

Kao kompozitor, Kiralj se slobodno kreće predelima avangarde, istražujući sa jednakim interesovanjem elektronsku muziku (kao jedan od pionira u oblasti), improvizaciju i nove zvučne mogućnosti instrumenata, komponujući kako za klasične sastave, tako i za veoma neobične kamerne formacije. Njegov opus čine brojne solo pesme i horske kompozicije, filmska i scenska muzika, orkestarska dela, kompozicije za solo instrumente, kao i kamerna dela, među kojima se izdvaja značajan broj ostvarenja napisanih grafičkom notacijom. Posebno mesto u njegovom opusu zauzima muzika za decu (pesme, horovi, dečija opera Proždrljivko). NJegov nekonvencionalni, lični stil odlikuje neobičan spoj elemenata tradicionalne, uglavnom mađarske muzike  i savremenih muzičkih idioma.

Kao etnomuzikolog se bavio istraživanjem i beleženjem muzičke tradicije naroda u Vojvodini. O mađarskoj građi je snimio film Sedam mađarskih narodnih  balada (1979), a kao muzički urednik Radija Novi Sad snimio je preko 3000 mađarskih, srpskih, rusinskih i ciganskih narodnih pesama.

Posebno je zanimljivo njegovo angažovanje kao graditelja instrumenata – u potrazi za novim zvučnim bojama konstruisao je instrumente citrafon zasnovan na mađarskoj seljačkoj citri (1974) i multimedijalni tablofon (1976).

Za program koncerta su odabrana klavirska i kamerna dela koja reflektuju različite ideje prisutne u Kiraljovom stvaralaštvu 50-ih, 60-ih i 70-ih godina prošlog veka.

*fotografije Ernea Kiralja preuzete sa sajta http://www.yuhar.hu/2018/04/12/citrafonia/

Program osmislile i izvode:
Jelena Simonović-Kovačević, klavir
Nataša Penezić, klavir
Branka Parlić, klavir

Gošće koncerta:
Milica Tričković, violina
Kristina Tokodi Sabo, violončelo

Biografije izvođača:
Jelena Simonović-Kovačević je diplomirala na AUNS, na odseku za klavir, u klasi profesora Kemala Gekića. Magistrirala je 2002. godine na odesku za klavir Univerziteta u Sirakuzi, Njujork, SAD, u klasi profesora Vei-Ji Janga. Trenutno je na završnoj godini doktorskih studija iz izvođačkih umetnosti na AUNS, pod mentorstvom profesora Kemala Gekića. Dobitnica je nagrade Ajrin Kruker za postignute vrhunske rezultate u pijanističkom izvođenju, kao i nagrada na takmičenjima u SAD, Italiji i Srbiji. Radila je u muzičkim organizacijama Memorijal Isidor Bajić, Yale SMN, Serijal kamerne muzike Odisej i Festival KotorArt. Učestvovala je na konferencijama i festivalima u Orlandu, Ostinu, Luki i Novom Sadu. Održala je niz majstorskih kurseva klavira u okviru Yale SMN i Svetske konferencije klavirskih pedagoga u Novom Sadu. Njen rad o podučavanju odraslih početnika je izdat u časopisu Piano Journal, koji izdaje EPTA Velika Britanija. Izvodi resitale širom zemlje i u inostranstvu. Članica je udruženja EPTA Vojvodina, EPTA Srbija, WPTA, MTNA, MMTA i Woman’s Aglow Fellowship.

dr. um Nataša Penezić (1984) osnovne i master studije završila je na grupi za klavir muzičkog departmana Akademije umetnosti u Novom Sadu, u klasi prof. Svetlane Bogino. U junu 2012. završila je master studije na Kraljevskom koledžu za muziku u Stokholmu, u klasi prof. Stafana Šeje. Doktorski umetnički projekat na FMU u Beogradu odbranila je 2018. godine, pod mentorstvom prof. dr Dubravke Jovičić. Od 2014. godine radi na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, kao nastavnik veština na katedri za klavirski praktikum. Učestvovala je na festivalima Klangspuren Festival, IMPULS, Euro Arts Music Festival, Aarhus Festival, Kom och Hör, European Clarinet Festival, Citta di Chioggia, Musica in Laguna, Aurora Festival, Ring Ring, RuidAlSud, A Fest i Filmski festival na Paliću. Od 2000. osvaja niz nagrada na takmičenjima u Srbiji, Italiji i Francuskoj. Nastupala je sa simfonijskim orkestrom iz Kjođe, moskovskim orkestrom KREDO, Ansamblom SINK centra iz Novog Sada, kao i KO Muzikon. Nakon plasmana u polufinale takmičenja Ljunggrenska tävlingen u Geteburgu 2011. godine, dobitla je stipendiju Švedske Kraljevske akademije za umetnost. Katedra za klavir Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu dodeljuje joj nagradu Fonda Nevene Popović, za najznačajnije umetničko ostvarenje u 2018. godini.

Kristina Sabo Tokodi (1982) osnovno i srednje muzičko obrazovanje stiče u Subotici u klasi profesora Mirka Molnara. Diplomirala je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasi profesora Imrea Kalmana, zatim je pohađala specijalističke studije u klasi profesora Dejana Božića na Fakultetu muzičkih umetnosti u Beogradu. Zaposlena je u operskom orkestru Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu kao vođa deonica, i solo čelista je Vojvođanskog simfonijskog orkestra. Član je Simfonijskog orkestra prekograničnih mađarskih muzičara i više kamernih ansambala. Godinama je sarađivala sa harfistkinjom Ivanom Pavlović. Sa violinistom Arpadom Nađem osnovala je gudački duo Artina, sa kojim aktivno održava koncerte širom Srbije.

Milica Tričković (1990) osnovne i master studije završava na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasi prof. Dejana Mihailovića  i prof. Marka Josifoskog. Dobitnk je stipendije Fonda za mlade talente, za najbolje studente završnih godina. Od 2016. godine živi i radi u Austriji. Učestvovala je na brojnim festivalima i turnejama omladinskih orkestara: CEI Youth orchestra, Neue Philharmonie Munchen, Bayreuth Jungend Kunstler Festival, Deutsch – Skandinavische Jungend Philharmonie, Maribor International Orchestra, Akademija Branimir Slokar, Barokni kamerni ansambl Slavenski, Omladinski orkestar na Hvaru, Kamerata akademika, Pančevačka kamerata, Festivalski kamerni orkestar Kotor Art-a. Od 2010. do 2016. godine bila je član orkestra Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, kao i Vojvođanskog simfonijskog orkestra. Sarađuje sa prestižnim orkestrima u Nemačkoj i Austriji – Manhajmskom filharmonijom i ansamblom Modus 21, kao i beogradskim kamernim orkestrom Muzikon, ansamblom Metamorfozis, Internacionalnim kamernim orkestrom iz Beča i Salzburškom filharmonijom.

 

Loading...