Kulturni centar Beograda u Rijeci: GRAD I GRAĐANI
Kulturni centar Beograda u Rijeci
GRAD I GRAĐANI
Umetnici: Ana Nedeljković i Nikola Majdak mlađi, Miloš Tomić, Andreja Leko i Milan Tvrdišić, Jelena Trpković, Jelena Nikolić, Nemanja Lađić, Mila Turajlić
Kustoskinje: Vesna Danilović i Gordana Dobrić
MUZEJ GRADA RIJEKE, Muzejski trg 1
ART-KINO, Krešimirova 2
9. 4 – 25. 5. 2019.
Gostovanje Kulturnog centra Beograda sa izložbom Grad i građani u Muzeju grada Rijeke i istoimenim filmskim programom u Art-kinu realizuje se na poziv Ervina Dubrovića, direktora Muzeja grada Rijeke, nakon uspešne organizacije izložbe Hrvatska fotografija u Zbirci Muzeja grada Rijeke, koja je tokom aprila 2018. prikazana u Galeriji Artget Kulturnog centra Beograda. Na izložbi i malom ciklusu filmova tematizuju se Beograd kao savremeni grad sa mnoštvom identiteta, društvenih obeležja i pejzaže, i Beograđani kao stanovnici grada koji imaju lične identifikacije sa mestom rođenja i/ili boravka, svoje opservacije i kritička zapažanja okruženja u istorijskom i aktuelnom društveno-političko-kulturnom kontekstu. Beograd je kao i svaki veliki grad, a posebno po svojoj geopolitičkoj poziciji na raskršću Istoka i Zapada, sa svojom slojevitom prošlošću, bogatim kulturnim nasleđem i multikulturalizmom bio, a i danas je ostao inspiracija za stvaralaštvo mnogih književnika, muzičara, filmskih stvaralaca i vizuelnih umetnika. U Likovnoj galerji KCB-a, koja važi za reprezentativan i jedan od najstarijih izlagačkih prostora u gradu, sve do ranih devedesetih godina se održavala tradicionalna izložba Beograd, inspiracija umetnika na kojoj su učestvovali naši najpoznatiji likovni stvaraoci, ali i poznati umetnici sa prostora cele nekadašnje zemlje. Umetnici čiji se radovi ovom prilikom prikazuju u Muzeju i na projekcijama u Art-kinu pripadaju različitim generacijama i poetikama, ali su svi učesnici na recentnoj sceni savremene vizuelne i filmske umetnosti, te se projekat Grad i građani može posmatrati i kao jedan mogući uvid u savremenu umetničku produkciju i domete na srpskoj sceni. Iz perspektive Kulturnog centra Beograda kao organizatora programa nije nevažna ni činjenica da su odabrani autori svoje fotografije, crteže, objekte, kolaže i video instalacije premijerno predstavili na samostalnim i grupnim izložbama u galerijama Centra i na reprezentativnim međunarodnim izložbama kao što je Oktobarski salon, a filmovi su domaćoj publici prikazani na međunarodnim festivalima koji se održavaju u bioskopskoj Dvorani KCB-a, kao i na prestižnim filmskim smotrama u svetu na kojima su osvojili najveće nagrade i priznanja.
PROGRAM
Art-kino
Utorak, 9. 4. 2019.
18.00 – Projekcija animiranih i kratkih filmova
Ana Nedeljković i Nikola Majdak mlađi, Rabittland i Neputovanja / Untravel
Miloš Tomić, Muzičke traume i Muzikalni dnevnici: Veče uz radio
Razgovor sa autorkom Anom Nedeljković
20.00 – Projekcija dugometražnog dokumentarnog filma
Mila Turajlić, Druga strana svega
Razgovor sa rediteljkom Milom Turajlić
Muzej grada Rijeke
Sreda, 10. 4. 2019.
20.00 – Otvaranje izložbe
Umetnici: Ana Nedeljković i Nikola Majdak mlađi, Neputovanja, ambijentalna intstalacija (film, artefakti za film, dokumentarne fotografije sa seta, crteži i storyboard za film); Andreja Leko i Milan Tvrdišić, Jedan u dva, diptih-fotografije; Miloš Tomić, video radovi, kratki i animirani filmovi; Jelena Trpković, kombinovana tehnika/kolaži; Jelena Nikolić, fotografije; Nemanja Lađić, PopUp i Spieluluhr, video instalacije
Ana Nedeljković je diplomirala je i doktorirala slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Bavi se vizuelnom umetnošću, animacijom i edukacijom u oblasti savremene umetnosti. Do sada je svoje radove izlagala na brojnim izložbama, a autorka je dva kratka animirana filma. U Kulturnom centru Beograda već godinama vodi edukativne radionice za decu i mlade.
Nikola Majdak mlađi je diplomirao je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, Odsek filmska i TV kamera. Poslednjih 25 godina aktivan kao snimatelj, animator, reditelj, predavač i voditelj radionica animiranog filma. Snimio je preko 50 dokumentarnih i kratkih igranih filmova, desetine muzičkih spotova i animacija.
Zajedno potpisuju animirani film Rabbitland (2013), koji je na Berlinalu nagrađen Kristalnim medvedom, i prikazan je na preko sto festivala širom sveta, a osvojio je i brojne druge nagrade. Njihov drugi zajednički film Neputovanja (2018) takođe je prikazan na brojnim festivalima, uključujući Berlinale i Sandens, a nominovan je i za Nagradu Annie.
U Rebitlendu, Zečevi Bez Mozga intenzivno roze boje i sa glavom u kojoj je umesto mozga samo rupa, žive u savršenom svetu uređenom na primerima ratnih zona, geta i slamova. Žive srećnim životima koje potpuno ispunjava svakodnevno glasanje na slobodnim i demokratskim izborima u ovoj veoma uređenoj demokratiji. Neputovanja / Untravel je film o (lokal)patriotizmu, turizmu i emigraciji. Devojčica živi u sivoj, izolovanoj zemlji ograđenoj visokim zidom. Ona nikada nigde nije putovala, ali ceo život mašta kako će jednog dana otići zauvek u savršeni svet koji se zove Inostranstvo.
Miloš Tomić voli za sebe da kaže da je filmadžija iako se bavi i vizuelnim umetnostima. Diplomirao je filmsku režiju na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, a master i doktorske studije animaciji završio je na FAMU u Pragu. Poznat je po svojim eksperimentalnim filmovima i video radovima, muzičkim spotovima za neke od lokalnih bendova, kolažima i umetničkim akcijama. Kao autor izlagao je na brojnim izložbama širom regiona i Evrope a njegova umetnička karijera dobija novi zamah 2013, kada je, zajedno sa Vladimirom Perićem, bio predstavnik Srbije na Venecijanskom bijenalu sa projektom Muzikalni dnevnici sačinjenim od kratkih filmova u kojima svakodnevne, često porodične situacije postaju amaterske muzičke improvizacije. Dobitnik je značajnih nagrada za animaciju na brojnim svetskim festivalima. Profesor je na Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu, na Odseku za digitalnu umetnost i nove medije.
Dok se u Muzikalnim dnevnicima i Muzičkim traumama iz detinjstva bavi ličnim pričama brojnih aktera, u dvema epizodama Radiovizije pažnja je posvećene razmišljanjima matematičara Radivoja Kašanina (2016) i kompozitora Mihovila Logara (2018). Nastale u okviru serije Radio-televizije Srbije posvećene kulturi sećanja na znamenite ličnosti i dela srpske nauke, kulture i umetnosti XX veka, epizode za osnov imaju tonske zapise iskaza dvojice velikana iz Arhiva Radio Beograda koje autor nadograđuje dokumentarnim vizuelnim sadržajima i svojim digitalnim animacijama. Scappare za za solo čelo je animirana muzička minijatura, nastala kao TV spot režiran u istoj tehnici, na muziku kompozitorke Anje Đorđević i izvođenju čeliste Nemanje Stankovića.
I Andreja Leko i Milan Tvrdišić diplomirali su na Katedri za kameru Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu.
Leko je kao snimatelj, direktor fotografije i fotograf radio za najznačajnije domaće i regionalne marketinške agencije i produkcije, autor je brojnih TV reklama, džinglova, muzičkih spotova, a snimio je i nekoliko dokumentarnih filmova i TV serija.
Tvrdišić je profesionalnu karijeru započeo u Televiziji Beograd, a potom radi kao slobodan umetnik. Autor je brojnih reklamnih i muzičkih spotova, dokumentarnih, igranih i eksperimantalnih filmova.
Izloženi fotografski portreti Milana Tvrdišića i Andreja Leka predstavljaju„muški“ deo serije Jedan u dva. Portrete istih zajedničkih prijatelja snimali su jedan u boji, drugi u crno-beloj tehnici, u maniru savremenog režiranog građanskog portreta, i postavili u formi diptiha. Na njima su ljudi koji su neizostavni deo njihovih profesionalnih i privatnih života i biografija, a ujedno i oni koji svojim delovanjem u svetu filma, televizije, medija i advertajzinga amblematično označuju urbani duh Beograda: Boris Miljković Bota, art direktor i pisac; Miloš Pavlović Paja, reditelj TV reklama, profesor i dekan na Fakultetu dramskih umetnosti; Stevan Živkov, autor animiranih filmova; Mikša Anđelić, direktor fotografije; Milan Đjakov Đale, reklamni i umetnički fotograf; Dušan Ercegovac Dule, producent i muzički menadžer, i Nenad Paranosić, scenograf na filmu i TV reklamama.
Jelena Trpković je diplomirala i magistrirala slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Kao redovni profesor predavala je na Katedri za crtanje Akademije umetnosti u Novom Sadu. Izlagala je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u celoj nekadašnjoj Jugoslaviji. Dobitnica je značajnih nacionalnih nagrada u oblasti savremene vizuelne umetnosti, među kojima je i Nagrada SANU iz Fonda „Ivan Tabaković“. Njena dela se nalaze u muzejima i kolekcijama u zemlji i inostranstvu.
Na umetničkoj sceni je posebno poznata po kolažima, kojima se bavi duže od trideset godina. Njihove intrigantne nazive – Tajno mesto, Prohujalo sa vihorom, My name is Bond, James Bond, Niht mehr zu sprechen, Blagovesti, Takvo jutro – podržavaju autorkine provokativne montaže figura i scena na granici između realnog i imaginarnog sveta, kao i režija slika u kojima se smenjuju likovi i prizori iz novina, poznati motivi istorijskog slikarstva, poetika poparta, kadrovi iz poznatih filmova u kombinciji sa scenama iz savremenog života. Dominantna tematska preokupacija autorke su muško-ženskii odnosi, koje problematizuje iz perspektive savremenog života kako u neposrednom tradicionalnom okruženju tako i na globalnom nivou.
Jelena Nikolić je diplomirala slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, gde je završila i master studije na smeru Transmedijska istraživanja. Izlagala je na četiri samostalne i više grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Mlada umetnica svet oko sebe, u duhu svoje generacije, posmatra najčešće kroz objektiv mobilnog telefona i tako nastaju njeni video radovi i instalacije, fotografije i projekti na društvenim mrežama. U njenom tematskom i motivskom fokusu su prostori naših individualnih i kolektivnih dnevnih egzistiranja, kretanja, komunikacija, manifestovanja društvenosti. Pronalazeći ih u dimenziji običnih situacija i prizora i dokumentujući ih, kako ističe, iz potrebe za objektivnijom percepcijom stvarnosti, autorka promišlja polivokalnost fotografskog medija, istražujući i proizvodeći nove vizuelne forme daljim tretiranjem, naknadnim posredovanjem fotografskih snimaka kroz različite postupke (repeticije, dekadriranja, zumiranja, kolažiranja).
Nemanja Lađić je diplomirao na Vajarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu, a na Univerzitetu Sint-Lukas u Briselu završio je master studije na Transmedia programu. Skulpture i video-instalacije izlagao je na samostalnim izložbama u zemlji i inostranstvu, a učestvovao je na brojnim grupnim izložbama u poznatim muzejima i na festivalima u Belgiji, Turskoj, Hrvatskoj, Nemačkoj, Australiji i Srbiji. Učesnik je umetničkih radionica i rezidencijalnih programa u Norveškoj, Srbiji, Austriji i Italiji. Njegovi radovi su tri puta bili u najužem izboru za Nagradu „Mangelos“, a prošle godine i za „Politikinu“ nagradu.
U radovima PopUp i Spieluhr, autor prikazuje paralaleno, na dva načina, odnos pojedinca-građanina sa urbanim okruženjem – Beogradom. Inicijalna inspiracija za video instalaciju PopUp je Diznijev animirani film Mickey’s Trailer, u kome se i jedna kuća i celo njeno okruženje prikazuju kao demontažni i portabl objekti poznate gradske arhitekture. Video instalacija Spieluhr je nastala na osnovu neposrednih opservacija pejzaža sa prozora stana koje je beležio kao vizuelne informacije u dužem periodu. Kadar videa se tretira kao kod koji se neprestano softverski prati i dekodira, a čiju digitalizovanu verziju prate zvučni efekti kao u mehanizmu muzičke kutije.
Mila Turajlić je diplomirala je na Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, magistrirala političke nauke i međunarodne odnose na London School of Economics i doktorirala film na Univezitetu Vesminste, a dokumentarni film specijalizirala na La Fémis u Parizu.
Režirala je, napisala scenarija i (ko)producirala dva dugometražna dokumentarna filma: Cinema Komunisto (2010) i Druga strana svega (2017), u produkciji Dribbling Pictures, Srbija, Survivance, Francuska i HBO Europe. Radila je kao asistent produkcije i istraživač na serijama za Discovery Channel i ARTE France, a iskustvo stekla i u produkciji više igranih filmova. U svojim dokumentarnim filmovima se s dva različita aspekta bavi istorijom zemlje koje više nema. Tema filma Cinema Komunisto vezana je za raspad Jugoslavije koja je nekad imala moćnu filmsku industriju oličenu i u onovremenom beogradskom filmskom gigantu „Avala filmu‟, dok Druga strana svega kroz mikrokosmos podeljenog porodičnog doma i razgovore sa majkom, univerzitetskom profesorkom i društvenom aktivistkinjom, govori o sudbinama onih koji se u prekretnim vremenima nađu na drugoj strani svega. Oba filma su prikazana na festivalima autorskog filma u Srbiji i na najpoznatijim svetskim filmskim festivalima u Kanu, Karlovim Varima, Amsterdamu, Los Anđelesa i dr. Film Druga strana svega nagrađen je sa preko 20 najznačajnijih nagrada koje se dodeljuju za dokumentarni film: Nagradom IDFA (Međunarodni festival dokumetarnog filma) u Amsterdamu 2017, Nagradom EFA (Evropske filmske akademije) 2018, Nagradom za scenario LUX u Los Anđelesu 2018. i mnogim drugim.
Projekat podržali