RAZGOVOR U OKVIRU IZLOŽBE ANDREE PALAŠTI, EMIL (B5044)
RAZGOVOR U OKVIRU IZLOŽBE ANDREE PALAŠTI, EMIL (B5044)
Zoo vrt kao muzejska kolekcija: pitanja antropomorfizma, kolonijalizma i ideoloških motiva stvaranja muzejskih kolekcija
SREDA 24.04.2019. U 18:00
Likovna galerija
Knez Mihailova 6
Učestvuju: Sonja Žakula (Etnografski institut SANU, Beograd), Milena Jokanović (Filozofski fakultet, Seminar za muzeologiju i heritologiju), moderiraju Andrea Palašti i Katarina Kostandinović
Po već utvrđenoj ideologiji, životinje su te koje su posmatrane. Činjenica da nas one mogu posmatrati izgubila je svaki značaj. One su predmet našeg istraživanja. Ono što znamo o njima je merilo naše moći, a time i ono što nas odvaja od njih. Što više znamo, to su nam dalje. (John Berger, Why Look at Animals?, 1980)
Kao što rečnik definiše, reč „zoo“ (imenica) može se odnositi na: 1. ustanovu koja održava kolekciju divljih životinja, obično u parku ili vrtovima, za proučavanje, očuvanje ili izlaganje javnosti; 2. situaciju koju karakteriše konfuzija i nered. Kroz istoriju, zoo vrt je transformisao način na koji vidimo životinje i nas same. Nastali kao amblem kolonijalne sile, zoološki vrtovi su uvek inspirisali različite razgovore na temu kako se odnos čoveka promenio prema prirodi.
Razgovor u okviru izložbe ima za cilj da ispita zoo vrt kao muzejsku kolekciju i da istraži bitna problemska pitanja u vezi sa motivom stvaranja muzejskih kolekcija – antropomorfizam, kolonijalizam i ideologija. Učesnice razgovora koje se bave različitim temama iz oblasti humanističkih nauka ponudiće svoja viđenja i podstaći će na dijalog o gore istaknutim problemskim pitanjima. Istraživanje Sonje Žakule kreće se u okvirima zooloških vrtova u Srbiji u antropološkoj perspektivi, te i odnosa ljudi prema životinjama; Milena Jokanović je, između ostalog, itraživala kabinete čudesa u svetu umetnosti i upotrebu istorijskih modela kolekcioniranja u savremenoj umetničkoj praksi. Andrea Palašti u svom dugoročnom multimedijskom projektu Šetnja kroz Zoološki vrt prati živote odabranih životinja koje su postale „zvezde“ u institucijama koje su ih čuvale radi proučavanja, konzervacije i javnog prikazivanja. Ta neprirodna staništa autorka dovodi u vezu sa staništem čoveka – potrošačkim društvom, te istoriju gledanja životinja vidi kao istoriju čovekovog posmatranja samog sebe.
Više o izložbi nađite ovde.