ОЛИВЕР РЕСЛЕР, Окупљање око олупине
Каталог изложбе је доступан овде
Exhibition catalogue can be downloaded here
ОЛИВЕР РЕСЛЕР, Окупљање око олупине
14. 1 – 13.02.2020.
галерија Подроом, Трг републике 5/-1
кустос: Дејан Васић
програм уз изложбу
уторак, 14. јануар у 18 сати
Разговор са уметником – Оливер Реслер говори о глобалном загревању, облицима грађанске непослушности и улози уметника (разговор ће бити на енглеском језику)
Током трајања изложбе биће организована јавна вођења Дејана Васића, кустоса изложбе.
Данас је опште признато да постоји феномен глобалног загревања. Просечна глобална температура порасла је за 1,1 ° C изнад нивоа прединдустријске ере. Због вишедеценијске неактивности влада, покушај да се раст температуре одржи испод 1,5 ° C или чак 2 ° C више се не чини реалним. По најгорем сценарију, до краја 21. века глобална температура могла би да порасте и за 5-6 ° C , што значи да би велики делови планете постали ненасељиви. Стотине милиона људи изгубило би основне услове за живот, што би резултирало таласима присилних миграција и вероватно ратовима око преосталих ресурса. Раст емисије CO2 у последњих 30 година подудара се с глобалном доминацијом неолибералног капитализма. Катастрофално глобално загревање је и један од ефеката крчења шума, јер су стабла главни усисивачи угљеника. Губитак станишта заједно са загађењем и пестицидима доводи до масовног изумирања врста.
На самосталној изложби Оливера Реслера „Окупљање око олупине“ биће заједно приказани неки његови радови који се баве глобалним загревањем. Централни експонат, петоканална видео инсталација „Све се слаже док се све распада“ (у току од 2016)*, излаже се заједно са великим зидним текстуалним и фотографским радом „Какав је ваздух тамо горе?“ (2018). „Све се слаже док се све распада“ фокусира се на успешне облике масовне грађанске непослушности. Сваки од пет филмова приказује по једну директну акцију покрета за климатску правду, спајајући различите контексте, ситуације и људе. Овај циклус филмова обједињује гласове активиста са политичким, али истовремено и поетским, текстом нарације који је уметник написао у сарадњи с писцем Метјуом Хиландом. Филмови показују како се протестом и алтернативним начином живота и организовања супротставља активностима корпорација и влада које су погубне по климу. Серија фотографија „Какав је ваздух тамо горе?“ Снимљена је у шуми Хамбахер поред Келна у Немачкој, где су активисти годинама окупирали вековну шуму како би спречили компанију РВЕ да уништи шуму због ископавања лигнита.
Изложба „Окупљање око олупине“ одржава се у Београду, једном од најзагађенијих главних градова Европе. Производња електричне енергије у електранама на угаљ не само што је главни разлог загревања планете до невиђених нивоа, већ отровни загађивачи ваздуха у Србији узрокују смрт 6.000 људи годишње. [1] Док масовност климатских демонстрација широм света указује на подизање нивоа свести људи о климатској кризи, Реслер иде корак даље и фокусира се на акције које се обично сматрају илегалнима, а које спроводе посвећени људи у покушају да онемогуће криминалне активности које доводе до климатских промена.
*сви филмови су титловани на српски језик
[1]Prema izjavi direktora Svetske zdravstvene organizacije za Srbiju Marijane Ivanuše, http://www.politika.rs/scc/clanak/444090/U-Srbiji-godisnje-6-000-ljudi-umre-od-zagadenja-vazduha
Оливер Реслер је уметник и редитељ. Његове уметничке инсталације, интервенције у јавном простору и филмови покрећу питања која се односе на економију, демократију, глобално загревања, облике отпора и алтернативни начин живота.
Издвајају се самосталне изложбе у Музеју „Berkeley“, Музеју савремене уметности у Београду, Културном центру „Conde Duque“ у Мадриду, Форуму за савремену уметност у Александрији, Простору „Cube“ у Тајпеију, Уметничком институту „Wyspa“ у Гданску, Музеју Лентос у Линцу, Центру за савремену уметност у Севиљи, Салат Галата у Истанбулу и Националном музеју у Букурешту. Учествовао је на преко 350 групних изложби широм света.
Аутор је тридесет филмова који су приказивани на бројним догађајима, у уметничким институцијама и фестивалима. Ретроспектива његових радова била је приређена у Центру за савремену уметност у Женеви 2013. године.
Добитник је прве награде „Interntional Media Art“ у ЗКМ у Карлсруе и „Prix Thun for Art and Ethics“. У оквиру Бијенала у Тајпеју био је кустос изложбе на тему антиглобалистичких покрета у свету. Путујућа изложба о економској кризи у сарадњи са Грегоријем Шолетом била је приказана у девет различитих изложбених простора. Заједно са Инес Доујак водио је пројекат „Utopian Pulse – Flares in the Darkroom“. Више о аутору www.ressler.at
Дејан Васић је ликовних критичар и независни кустос који живи и ради у Београду. Сарадник је у Центру за културну деконтаминацију. Објављује критичке текстове у Бетону. Био је део Контекст колектива (2009-2013), радне групе Четири лица Омарске (2010-2015), Форензичке архитектуре (2012-2015) и Југословенских студија (2010-2013)
Реализацију изложбе подржали: Аустријски културни форум Београд