Muzej vizantijske kulture u Solunu, Grčka
Izložbom Razotkrivanje Beograd i Srbija su na Drugom solunskom bijenalu savremene umetnosti dobili status specijalnog gosta.
PRAXIS: Umetnost u vremenu neizvesnosti je naziv 2. Solunskog bijenala savremene umetnosti koji je zvanično otvoren u nedelju, 24. maja. Na ovogodišnjem Bijenalu su predstavljeni radovi 57 umetnika i umetničkih grupa sa grčke i međunarodne umetničke scene, koji su nastali posebno za ovu priliku. Kustosi glavnog programa su Bisi Silva (Nigerija, direktorka Centra za savremenu umetnost u Lagosu), Gabriela Salgado (Argentina, kustos u galeriji Tejt Modern u Londonu) i Sirago Cjara (Grčka, direktorka Centra za savremenu umetnost u Solunu). Tema ovogodišnjeg Bijenala Praxis je inspirisana knjigom Terija Igltona, u kojoj on provokativno iznosi ponovnu definiciju ciljeva i polja istraživanja teorije. Da li je ovo vreme neizvesnosti dobar trenutak da se preispitaju suštinske vrednosti umetničke prakse? Govorimo o umetnosti koja se vraća praxis-u, kreativnoj aktivnosti koja doprinosi formiranju političkog pogleda i novog načina razmišljanja i postojanja. Glavni program Bijenala prati bogat paralelni program kojeg čine izložbe, konferencije, projekti.
Kao deo zvaničnog paralelnog programa u ponedeljak, 25. maja u 20 sati, u Muzeju vizantijske kulture inaugurisana je izložba Razotkrivanje/podvučeno sećanje. Na otvaranju govori Marija Cancanoglu (direktorka Državnog muzeja savremene umetnosti), Katerina Koskina (predsednica Upravnog odbora Državnog muzeja savremene umetnosti), Danica Jovović Prodanović (direktorka Kulturnog centra Beograda), Dragana Palavestra (Grad Beograd – Sekretarijat za kulturu) i Aleksandra Estela Bjelica Mladenović, kustos izložbe.
Naziv izložbe Razotkrivanje/podvučeno sećanje nosi u sebi izvesnu simboliku, jer će se nakon dužeg vremena 11 srpskih umetnika „razotkriti“ grčkoj publici. Umetnici različitih generacija i poetika: Mrđan Bajić (Daću ti ono što nemam i Trash, skulpture), Anica Vučetić (Uočavanje, video), Gabriel Glid (Organic Mini Bar i Šoferke, skulpture-instalacije), Marija Dragojlović (Crna pudrijera sa srebrom i Zlatna pudrijera, slike), Biljana Đurđević (Pieta (Lenjost) i Entombment, slike), Zdravko Joksimović (O meni ili o Vama, skulptura), Dušan Otašević (Spomenik nepoznatom šetaču, instalacija), Vladimir Perić (Isečak i Paja Patak, instalacija), Mileta Prodanović (Rolling Skies III, Rolling Skies V, Rolling Skies VI, slike), Aleksandar Rafajlović (Street of Joy, fotografije), Vera Stevanović (Portet za moju mamu / Portret za moju ćerku, video), predstavnici su onoga što je po izboru kustoskinje Kulturnog centra Beograda Aleksandre Estele Bjelice Mladenović najvrednije u poslednje dve decenije na domaćoj umetničkoj sceni.
Preispitujući kompatibilnost aktuelne srpske umetničke scene sa svetskim tokovima zaključujemo da je ona u živom interaktivnom odnosu sa drugim sistemima. Tematski okviri u kojima stvaraju umetnici koji su odabrani za ovaj pregled prepoznaju se u umetničkom stvaralaštvu bilo kog geografskog dela evropskog/svetskog prostora. Sećanje, lično iskustvo, koegzistentnost u kreativnom procesu, posvećenost, … samo su neki elementi kojima se ovi umetnici služe da bi „oblikovali vreme“, odnosno da bi se otrgli od zaborava. Pozivajući se na prethodna iskustva možemo precizno da formulišemo i polazišta savremene srpske umetnosti i opravdamo njeno postojanje i trajanje. (deo teksta A. E. Bjelice Mladenović iz kataloga)
Izložba Razotkrivanje/podvučeno sećanje je do sada već imala svoju značajnu putanju: predstavljena je u Francuskoj, u Muzeju moderne umetnosti Sent Etjen, novembar 2008 – januar 2009, potom u Makedoniji, u Nacionalnoj galeriji Makedonije, Skoplje, februar – mart 2009, kao i u Republici Srpskoj, u Muzeju savremene umjetnosti Republike Srpske, Banja Luka, mart – april 2009. Izložbom Razotkrivanje Beograd i Srbija su na Drugom solunskom bijenalu savremene umetnosti dobili status specijalnog gosta. Izložba će u Muzeju vizantijske kulture u Solunu biti otvorena od 24. maja do 31. jula 2009.
Dodatne informacije na www.thessalonikibiennale.gr