Рене Блок (Немачка): Love It or Leave It

07.10.2010-07.11, 11:31.
blank-image

Изложба се одржава у оквиру пратећег програма 51. Октобарског салона

Едиција Блок (Edition Block), коју је 1966. године основао Рене Блок, увек је била усмерена на графику и разне графичке технике, као и на тему оригиналних и умножених уметничких дела. Поред своје сталне делатности – објављивања ограничених серија објеката и отисака међународно признатих савремених уметника – у последњих двадесетак година ова кућа је сачинила четири мапе отисака које обухватају дела изложена на четири бијенала: Хамбург 1985, Сиднеј 1990, Истанбул 1995. и Цетиње 2004. године. Иако засноване на изразито различитим концептима (једини заједнички именилац им је исти кустос), те четири изложбе граде јединствен уметнички исказ.
Свака од четири мапе одликује се особеним приступом питањима уметности и друштва и обухвата дела уметника из неколико генерација. Дијалог који су оне покренуле не само што омогућује поређења и комплементарна становишта, већ и пружа преглед историје уметности у последњим деценијама и тиме доприноси јединственом и трајном зрачењу мапа.
Изложба/мапа Love It or Leave It (Воли или остави) језгровито представља кустоски рад Ренеа Блока и Наташе Илић на истоименом четвртом Цетињском бијеналу одржаном 2004. године. У најобухватнијој мапи до данас учествовало је тридесет уметника; ту су окупљени не само уметници раније генерације, како они који су дотад били релативно непознати на западу тако и они овенчани међународним угледом, већ и млади представници савремених перспектива из балканског региона. Многа дела баве се историјом земаља проистеклих из бивше Југославије: на фотогравури Марине Абрамовић Рачунајте на нас (COUNT ON US) приказана је петокрака коју образују униформисана тела деце и младих; офсет графика Сарка Д.К. Сање Ивековић говори о животу некадашњег припадника покрета отпора, а Београд памти (Belgrade Remembers) Милице Томић бави се судбином партизана за време Другог светског рата. Други уметници, попут Моне Хатум, Ајсе Еркмен и Шејле Камерић истражују страхове, силу и бесмисао којима су људи изложени у оружаним сукобима. На примеру мапе Сједињених Држава Владо Мартек духовито показује значај и значење исцртавања граница. Маја Бајевић провокативно тврди да више верује у хороскоп него у националност. Ерзен Школоли одлучно развија албанску заставу на месецу, а претерано осећање родољубља тема је провокативног и ироничног рада Раше Тодосијевића Готт леибт дие Сербен (Бог воли Србе). Други графички уметници, на пример Младен Стилиновић у делу Крумпира или ИРWИН у Хисторy ис нот гивен, плеасе хелп то цонструцт ит (Историја није дата, молимо помозите да је направимо), преиспитују улогу и значење уметности, историје уметности и уметничке продукције; у оквиру свог пројекта Мапа источне уметност (Еаст Арт Мап) они позивају посматраче да учествују у писању историје (уметности). Колико такво преусмеравање може бити тешко показује Дан Перјовши, који набраја разне термине којима је његова домовина описивана у међународном политичком дискурсу од деведесетих година прошлог века до данас, и на тај начин истиче промену у перцепцији овог региона на западу. ОК wе таке тхе стар (Океј, узимамо звезду) стоји поред круга од звезда као коментар на процес приступања Европској унији.

Барбара Хајнрих

Уметници: Марина Абрамовић, Невин Алдаг, Халил Алтиндере, Маја Бајевић, Лучезар Бојаџијев, Даница Дакић, Брацо Димитријевић, Ајсе Еркмен, Јакуп Фери, Мона Хатум, Еди Хила, ИРWИН, Сања Ивековић, Шејла Камерић, Гислин Карамустафа, Владо Мартек, Ајдан Муртезаоглу, Оливер Мусовик, Дан Перјовши, Марјетица Потрч, Анри Сала, Билент Шангар, Саркис, Ерзен Школоли, Недко Солаков, Младен Стилиновић, Раша Тодосијевић, Јелена Томашевић, Милица Томић, Џалал Туфик.

Захваљујемо власнику ове колекције, уметнику Раши Тодосијевићу, који нам је љубазно омогућио да је прикажемо.

Loading...