U okviru predstavljanja se organizuje i okrugli sto o mogućnostima razmene i saradnje – moderatorka Darka Radosavljević, direktorka NUA Remont
Gosti Kulturnog centra Beograda i Francuskog kulturnog centra u sredu, 23. juna su direktori Regionalnih fondova savremene umetnosti (FRAC – Fond régionale d’art contémporaine) iz Francuske: Jan Ševalje, direktor FRAC Provansa kot d’Azir sa sedištem u Poatjeu i član Saveta F.R.A.C. Poatu-Šarantu, i Aleksandar Bon, direktor FRAC Poatu Šarent sa sedištem u Angulemu.
Razlog njihove posete je da stručnjake u oblasti savremene vizuelne umetnosti iz Srbije detaljnije informišu o funkciji, misiji i potencijalima ovog u Evropi jedinstvenog modela podrške savremenoj umetnosti kroz mrežu regionalnih fondova, kao i da se razmotre mogućnosti saradnje u budućnosti.
Pozivamo Vas stoga da prisustvujete prezentaciji i učestvujete u razgovoru čiji će moderatorka da bude e Darka Radosavljević Vasiljević, istoričarka umetnosti, direktorka Nezavisne umetničke asocijacije Remont.
Posetu i program organizujemo uz podršku Grada Beograda – Sekretarijata za kulturu i Francuskog kulturnog centra u Beogradu.
* * *
Ministarstvo kulture Francuske i Regionalni saveti su 1982. doneli odluku, u okviru Zakona o decentralizaciji, da se u svakom regionu osnuje jedan Regionalni fond za savremenu umetnost (FRAC). Prvobitna ideja je bila da se savremena umetnost učini dostupnom najširoj publici na celoj teritoriji zemlje. FRAC-ovi su udruženja koja podjednako finansiraju Ministarstvo kulture i regioni, a osnovani su s ciljem da se:
• formiraju kolekcije umetničkih dela savremene umetnosti (regionalne, nacionalne i internacionalne); uspostavi nasleđe savremene umetnosti u regionu i podrži stvaranje kolekcija
• obezbedi difuzija tih dela promovisanjem i podržavanjem savremeneog stvaralaštva (pozajmljivanje dela, organizovanje i ustupanje izložbi partnerskim institucijama)
• senzibiliše i stvori nova, raznovrsnija publika naklonjena savremenoj umetnosti; da se javnost edukuje o širim pristupima savremenoj umetnosti uspostavljanjem stalnih aktivnosti: medijacije, konferencije, susreti sa umetnicima, seminari, simpozijumi (edukativni, posebno školski program je važan element strategije).
Nakon dvadeset godina, napravljen je značajan pomak: zbir svih kolekcija je 20 000 umetničkih dela
5 000 autora, a misije FRAC-a su se značajno proširile. Misija stvaranja kolekcije i dalje postoji, ali danas se javljaju složeniji problemi, jer 500 do 3 000 dela u svakom FRAC-u zahteva novu logistiku. Uz to, oni danas imaju izložbene prostore, pedagoške sale, boravišta za umetnike i predstavljaju strukture kojima je teže upravljati. Današnji FRAC-ovi, takozvani FRAC-ovi druge generacije, bliski su muzejima po tome što se bave prikupljanjem, čuvanjem i zaštitom umetničkih dela, ali su istovremeno bliski i umetničkim centrima po svojoj politici privremenih izložbi i produkcije, čime takođe nastavljaju prvobitnu, na međunarodnom planu originalnu trostruku misiju – prikupljanje, difuzija i senzibilizacija.
Nadamo se da će ovaj, pre svega, radni skup biti koristan za razmatranje mogućnosti buduće saradnje na međunarodnom i regionalnom nivou.