Andrea Palašti i Aleksandrija Ajduković, fotografije i video

11.06.2010-23.06, 17:39.
blank-image

Andrea Palašti: Kratki rezovi; Aleksandrija Ajduković: Modni žurnal Beča

Zajedničkom izložbom Aleksandrija Ajduković i Andrea Palašti okončavaju svoje master studije, u klasi prof. Đorđa Odanovića na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.

…Oba projekta dokumentuju živote drugih koji imaju ili nemaju neposrednog dodira sa životima umetnica. Međutim, činjenica da su umetnice ‘mehaničke oči’ koje ‘pokazuju svet onako kako ga samo one vide’ pretpostavku o objektivnosti pomera ka pretpostavci o subjektivnom, o istini ka mnoštvu perspektiva i vernosti istini, o dokumentovanju stvarnosti ka fikcionalizaciji stvarnosti. Ova neizvesnost po mišljenju mnogih savremenih autora čini dokumentarne prakse jednom od najinovativnijih formi savremene umetnosti i to upravo zato što proizvodi nove zone u kojima se ponovo promišlja odnos između estetike i etike, fikcije i činjenice, moći dokumentarnog i potencijala dokumentarnog, i između umetnosti i savremenih društvenih, političkih i ekonomskih okolnosti.
iz teksta u katalogu, Jasmina Čubrilo

Aleksandrija Ajduković (Osijek, 1975) diplomirala je na Akademiji umetnosti “BK” u Beogradu, -dsek za fotografiju, u klasi Milana Aleksića. Od 2005. član je ULUS-a, a od 2006. je u statusu samostalnog umetnika. Gost-student je kod Marine Gržinić na klasi za postkonceptualnu umetničku praksu na bečkoj Likovnoj akademiji. Dobitnica je Henkel Art Award za mladog umetnika 2005. i Nagrade 45. Oktobarskog salona. Kroz portetisanje slučajnih prolaznika na elaboriran i duhovit način beleži fenomene vezane za savremeni život i njegove svakodnevne refleksije u domenu mode, pop kulture i lifestyle-a (ne)urbanih sredina.
Andrea Palašti (Novi Sad, 1984). diplomirala je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu na Katedri za nove likovne medije i fotografiju – odsek fotografija, u klasi profesora Đorđa Odanovića. Do sada je svoje radove predstavljala na tri samostalne i više grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Bavi se istraživanjima, pokušavajući da teme i ljude upozna preko fotografije.

 

Kratki rezovi predstavljaju nastavak istraživanja koji je Andrea Palašti započela na studijama i može se smatrati svojevsnim work in progress. Rad u formi vizuelnog dnevnika govori o proteklim trenucima, ljudima, mestima. Koristeći fotografiju, Andrea Palašti razmatra odredbe porodice, prijateljstva i odnose unutar tih društvenih formi. Kratki rezovi kao serija fotografija se bavi prolaznim trenucima, dokolicom, dosadom i usamljenošću. Kako sama umetnica kaže akcent rada je na privatnim životima (portretima) njenih prijatelja koji još uvek nisu odrasli u društvenom smislu – misleći na odrasle osobe u konvencionalnom smislu (posao, brak, itd.) i njenih roditelja koji su izgubili ove društvene etikete. Iako postoji generacijski jaz između njenih prijatelja i roditelja, ipak postoji određena sličnost a nju vidim u orijentaciji prema objektima i u svetu. Naime, u dosadi. (…)

Iz teksta Andrije Filipović: Prostor i vreme dosade u fotografijama Andree Palašti

Modni žurnal Srbije dobija svoj nastavak u radu Modni žurnal Beča na kojem sam radila u Beču. Kao stipendista WUS Austria grupe i gost student slovenačke teoretičarke medija i umetnice Marine Gržinić, na bečkoj Akademiji umetnosti na klasi za postkonceptualne umetničke prakse, bila sam u prilici da mesec dana boravim u Beču gde sam fotografisala, intervjuisala, snimala video zapise među predstavnicima naše dijaspore (ovo naše podrazumeva ex Yu prostor). Tema snimanja bila je, kao i do sada, odevanje, preferencije u odevanju, moda i srodne pojave vezane za svakodnevni život i egzotiku svakodnevnog. Odevanje se javlja kao svojevrstan McGuffin efekat, objekat na koji se svi koncentrišu, ali koji je od efemernog značaja za samog pripovedača i priču. Termin žurnal preuzet je, takođe, iz filmske terminologije, a podrazumeva petnaestominutne priloge o kulturno istorijskom nasleđu, ili su funkciju dizanja radnog elana kod ljudi prikazujući teme iz privrede, a prikazivani su pre redovnih filmskih projekcija u bioskopima. Teme su vremenom iscrpljene i neki autori interpretiraće ove žurnale na svoj način. Modni žurnal Beča oslanja se na iskustva i prvobitnih i ovih drugih žurnala.

Aleksandrija Ajduković

Loading...