Dragana Rusalić, Making the Intangibile Tangible: Toward the New Interface of Cultural Heritage; Lada Stevanović, Laughing at the Funeral: Gender and Anthropology in the Greek Funerary Rites; Miroslava Lukić Krstanović, Spektakli XX veka: muzika i moć
Program se sastoji od dva dela:
12:00 Od rituala do spektakla, moderator Srđan Radović:
Laughing at the Funeral: Gender and Anthropology in the Greek Funerary Rites, autorke Lade Stevanović, o knjizi govori Marko Teodorski;
Spektakli XX veka: muzika i moć, autorke Miroslave Lukić Krstanović, izdavač Etnografski institut SANU, Beograd 2010, o knjizi govori Ivan Đorđević
13:00 Making the Intangibile Tangible: Toward the New Interface of Cultural Heritage, autorke Dragane Rusalić, o knjizi govori Ljiljana Gavrilović; izdavač Etnografski institut SANU, Beograd 2009.
Kako je izgledao pogrebni ritual u antičkoj Grčkoj, a kako izgleda danas? Ko se o mrtvima brinuo, kakav je bio odnos prema smrti, kako se on menjao, u kom je javnom prostoru smrt bila prisutna i na koji način se smrću manipulisalo? Do sada je objavljeno mnogo antropoloških istraživanja posvećenih pogrebnom ritualu, a naročito tužbalici i njenoj društvenoj funkciji. Knjiga Lade Stevanović Laughing at the Funeral: Gender and Anthropology in the Greek Funeral Rites, pored tugovanja, bavi se i značenjem smeha u ovom obredu, čime se otvara nova perspektiva za razumevanje antičkog grčkog pogrebnog rituala u celini.
Spektakli XX veka: muzika i moć autorke Miroslave Lukić Krstanović jeste antropološka studija i etnografsko iščitavanje spektakla. U fokusu spektakla je društvo kao javna scena i arena, kao moć vizuelnog (nad)gledanja i izvođenja u svetu muzike. Od teorije spektakla do istorijskih markera analiza se zadržava na socijalističkom periodu populističkih igrokaza – sletova, festivalske komercijalizacije i rokenrol koncertne emancipacije. Muzika, ideologija, svakodnevica i događaji posmatraju se kao karakteristična životna iskustva kroz prizmu složenog društvenog poretka.
O studiji Dragane Rusalić Making the Intangible Tangible: The New Interface of Cultural Heritage u recenziji Milene Dragićević Šešić, između ostalog stoji: Monografsko delo Dragane Rusalić po prvi put u naučna istraživanja u sklopu humanističkih nauka uvodi pojam nematerijalnog kulturnog nasleđa, koristeći najnovija svetska istraživanja, i sistematskim pregledom daje mogućnost utemeljivanja novog naučnog područja. To konkretno znači da nematerijalno zapravo određuje značenje svemu materijalnom, odnosno da, kada govorimo o nekoj zgradi, ne mislimo na cigle i staklo, beton i mermer, već na značenje/a koja zgrada nosi sa sobom, na simbole ugrađene u njeno fizičko prisustvo. Ukoliko nema tih (nematerijalnih) značenja i simbola, pred nama je samo obična gomila cigala i betona.