Satijeva bajka (i u njoj Gurdžijev!)

14.12.2013, 20:00.
blank-image

Na koncertu će nastupiti pijanistkinja Nada Kolundžija i gošća pijanistkinja Katarina Radovanović-Jeremić.
Éric Alfred Leslie Satie (1866 –1925) je francuski kompozitor. Njegovo stvarlaštvo moglo bi se nazvati vizionarskim jer sadrži naznake gotovo svih pravaca koji su kasnije nastali u muzici 20. veka. Satija je najviše promovisao Džon Kejdž šezdesetih godina. Obojica su autori najekstremnijih muzičko-filozofskih ostvarenja, a to su: Satijev Vexation, kompozicija koja se ponavlja 840 puta i Kejdžov 4`33„ za bilo koji instrument ili njihovu kombinaciju, u kojoj se ne svira ništa.
Reč Gnossiennes (Gnosijene) je izmislio Sati i njom je naslovio svojih šest klavirskih kompozicija. Tri Gymnopédies (Gimnopedije), po autorovim rečima, inspirisane su radovima pisca Gistava Flobera. Valcer Je te veux (Želim te) napisan je u Satijevom boemskom periodu kada je svirao u kafeu Crna mačka (Le Chat Noir) u Parizu.
Kompozicija Les Troix Moreceux en forme de poire (Tri komada u obliku kruške) je komponovana kao odgovor na Debisijevu primedbu da treba više pažnje da se posveti formi. Sati se poigrava i komponuje sedam komada, umesto tri, kako stoji u naslovu.
George Ivanovitch Gurdjieff (1866–1949) mistik i filozof, duhovni učitelj, jermensko–grčkog porekla. Smatrao je da muzika može da pomogne u razvijanju naših potencijala.
Thomas de Hartmann (1885 –1956), ruski kompozitor, je bio učenik Korsakova, Arenskog i Tanjejeva. Posle susreta sa Gurdžijevim, postaje njegov učenik i prijatelj. Dvadesetak godina je transkribovao, zapisivao i bio ko-autor velikog opusa muzike koju je Gurdžijev sakupio putujući.
Veliki i neobični pijanista Keith Jarett bio je upoznat sa kompletnim učenjem Gurdžijeva. Kompozicije koje su na programu su moj izbor sa albuma Sacred Hymns, koji je Jarrett snimio na predlog jednog od sledbenika Gurdžijevljevog učenja. Dugo nisam uspevala da dođem do ovih partitura. Tek kada sam pomislila da bih ih rado svirala u Satijevoj bajci, one su se jednostavno pojavile.
Nada Kolundžija.

Program:
Erik Sati
Gimnopedija br. 1

Je te veux, Valse

Gnosijena br. 1

Gnosijena br. 4

Gnosijena br. 3

Tri komada u obliku kruške za klavir četvororučno

Georgij Ivanovič Gurdžijev / Tomas de Hartman
Meditation

Holy Affirming – Holy Denying – Holy Reconciling

Prayer and Despair

Religious Ceremony

Reading of Sacred Books

Koncert organizuju Centar lepih umetnosti Guarnerius i Kulturni centar Beograda uz podrsku Grada Beograda.

Biografije:
Nada Kolundžija, pijanistkinja, renomirani je izvođač i promoter savremene muzike. Izvela je veliki broj svetskih i srpskih premijera i zaslužna je za nastanak novih kompozicija.
Nastupala je u Mađarskoj, Holandiji, Kini, Indiji, Kanadi, Tajlandu, Nemačkoj, Španiji, SAD, Meksiku, Austriji, Italiji, Rumuniji, Grčkoj, Francuskoj, zamljama bivše Jugoslavije i na međunarodnim festivaliama: Dubrovačke letnje igre, Ohridsko leto, Music Biennale Zagreb, CHINCH predstavlja, Guanahuato, Hvarske letnje priredbe, A tempo (Podgorica), soundaXis (Toronto), BEMUS, Muzički Temišvar, Tribina kompozitora, CONTRASTS, Lavov, KIJEV MUSIC FEST, PLANUM (Budimpešta), Festival izvođačke umetnosti (Bangkok) i drugi.
Nada Kolundžija je rođena u Beogradu. Diplomirala je na Muzičkoj akademiji u Beogradu (prof. Dušan Trbojević), a usavršavala se na Muzičkoj akademiji Franc List u Budimpešti (prof. Zoltan Kočiš). Dobitnica je nagrada i priznanja u Roterdamu (1979, 1981,1984) Zagrebu (1980) i Beogradu (1981). Nominovana je za Nagradu grada Beograda (2005, 2010).
Kao solista i kamerni muzičar Kolundžija je snimila 6 LP-a za izdavačke kuće Suzy, PGP, RTB, Diskos, SKC i dva kompakt diska za CeSUF i Guarnerius.
Realizovala je mnogobrojne snimke za radio i TV.
www.nadakolundzija.info

Katarina Radovanović Jeremić je diplomirala klavir na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi prof. Lidije Stanković. Od 1999. do 2003. godine nastavila je usavršavanje na specijalističkim poslediplomskim studijama za kamernu muziku na Univerzitetu za muziku u Gracu (Austrija). Specijalizirala je na specijalističkim studijama za kamernu muziku na FMU u Beogradu u klasi prof. Uroša Pešića. Trenutno je student završne godine doktorskih studija kamerne muzike na FMU.
Tokom studija je pohađala majstorske kurseve eminentnih evropskih izvođača i pedagoga, među kojima su Paul Gulda, Oleg Maisenberg, Alexander Zac, Mihael Ude, Arbo Valdma, i Štefan Šiling.
Dobitnica je brojnih visokih nagrada na internacionalnim i republičkim takmičenjima u disciplinama klavir i kamerna muzika.
Od 2004. do 2010. godine Katarina Radovanović Jeremić je bila zaposlena kao profesor kamerne muzike u MŠ Josip Slavenski. Akademske 2009/2010. godine bila je angažovana kao predavač kamerne muzike u zvanju stručnog saradnika na Akademiji lepih umetnosti u Beogradu. Od 2010. godine zaposlena je na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu, gde u zvanju docenta predaje kamernu muziku.
Trenutno aktivno nastupa u različitim kamernim ansamblima. Posebnu pažnju posvećuje izvođenju savremenih kompozicija i delima srpskih autora.

Loading...