PROGRAM:
16. septembar
19.00 – Finski obrazovni model: učenje u budućnosti
Predavačica: Lajla Makinen (Laila Makinen), Finska/Srbija, ekspertkinja za kurikulum
20.00 – diskusija
Učestvuju: Lajla Makinen, predstavnici Ministarstva prosvete, predstvanici Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, Desanka Radunović, predsednica Nacionalnog prosvetnog saveta, Petar Ogrizović, nastavnik, i Dragana Đokić, učiteljica
Moderira: Ljiljana Levkov, ekspert za razvoj nastave
17. septembar
17.00 – Švedski obrazovni model: „Kreativna škola“
Učestvuju: Ana Puset (Stokholm/Beograd), filolog i pedagog, Katedra za skandinavistiku Filološkog fakulteta u Beogradu i Bojan Cvilak, Ambasada Švedske u Beogradu
Moderira: Maša Avramović, pedagog, Katedra za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu
18.30 – Slovenački obrazovni model: sinergija kulturnog i obrazovnog sektora
Predavačice: Nataša Bucik, Ministarstvo kulture Slovenije i Nada Požar Matijašić, Ministarstvo prosvete Slovenije
19.30 – diskusija
Učestvuju: Ana Puset, Nataša Bucik, Nada Požar Matijašić, predstavnici Ministarstva prosvete, Ministarstva kulture, Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, Sekretarijata za kulturu Grada Beograda, Sekretarijata za obrazovanje i dečju zaštitu
Moderiraju: Ana Nedeljković, vizuelna umetnica/ likovni pedagog i Olivera Stošić Rakić, urednica književnog i tribinskog programa KCB-a
Forum „Velika škola Ljubiše Rajića“ se kroz forme tribina, interaktivnih predavanja i prezentacija bavi temama i problemima vezanim za savremeno obrazovanje. Forum se realizuje u Kulturnom centru Beograda, u saradnji sa Katedrom za skandinavistiku Filološkog fakulteta u Beogradu, a usmeren je i oblikovan prema potrebama, očekivanjima i potencijalima pre svega mladih ljudi, budućih stručnjaka.
Dobrobit i perspektivna budućnost studenata bili su lična i profesionalna misija profesora Ljubiše Rajića.
Zahvaljujući aktivnom učešću eksperata za obrazovanje, nastavnika, brojnih studenata humanističkih ali i tehničkih fakulteta, kao i grupe srednjoškolaca, Forum je kroz jednogodišnji cikulus razmatrao pre svega društvenu odgovornost obrazovnog sistema Srbije, pogotovo onih činilaca koji se nedovoljno razumeju i praktikuju. Forum je doneo i niz praktičnih zaključaka ipredloga kojima bi se mogli poboljšati procesi nastave, a učenik/student zadobiti veću autonomiju unutar ovog kompleksnog sistema.
Posebnim programskim segmentom Foruma – prezentacije modela uspešnih obrazovnih praksi, kao i diskusijama nakon prezentacija,predstavljamo aktuelne obrazovne politike i prakse nordijskih zemalja, uz slovenački obrazovni model, kao jedan od najuspešnijih u regionu.
Iako veoma udaljen od srpskog, nordijski model socijalno-obrazovne politike zasigurno pruža mnoštvo primenljivih rešenja za bolju organizaciju i rezultate obrazovnog sistema Srbije. Utoliko pre što su prezentacije i analize zasnovane na iskustvima koja uključuju i „pogreške“, kao i kritički odnos spram postignutih rezultata obrazovnih reformi skandinavskih zemalja. Slovenački model pak, prikazaće visoke domete zajedničke strategije i neposrednih programskih aktivnosti obrazovnog i kulturnog sektora. Institucionalno povezivanje na najvišem nivou: Ministarstvo kulture i Ministarstvo prosvete, u Sloveniji je rezultiralo činjenicom da su bezmalo sve škole i ogroman broj učenika i studenata aktivno uključeni u različite aspekte kulturne produkcije ove zemlje. Svi parametri pokazuju da ovaj proces reverzibilno utiče i na kvalitet znanja i obrazovna postignuća učeničke populacije.
Forum je dobio naziv povezivanjem imena Ljubiše Rajića i prve institucije koja je prethodila najvišim naučnim i nastavnim ustanovama u Srbiji: „Velike škole“ (Beograd, 1808–1813), pre svega imajući u vidu pionirsku i vizionarsku prirodu kako ovog obrazovnog projekta tako i ličnosti Ljubiše Rajića.
Ljubiša Rajić, osnivač i profesor na Grupi za skandinavske jezike i književnosti Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, član Norveške akademije nauka i mnogih uglednih međunarodnih stručnih udruženja i organizacija, izuzetan književni prevodilac, bio je intelektualac koji je duže od dve decenije jasno artikulisao vrednosti i htenja velikog broja građana Srbije. Njegovo naučno i društveno pregalaštvo, lično dostojanstvo, nepomirenost, ali i ljudska toplina, ostavili su u ovoj sredini duboke tragove koji mogu biti podsticaj novim promišljanjima društveno-kulturnih obrazaca, ali i generator njihovih promena.
Projekt podržavaju: Grad Beograd – Sekretarijat za kulturu i ambasada Kraljevine Norveške u Beogradu.