ПРОГРАМ:
16. септембар
19.00 – Фински образовни модел: учење у будућности
Предавачица: Лајла Макинен (Лаила Макинен), Финска/Србија, експерткиња за курикулум
20.00 – дискусија
Учествују: Лајла Макинен, представници Министарства просвете, предстваници Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања и Завода за унапређење образовања и васпитања, Десанка Радуновић, председница Националног просветног савета, Петар Огризовић, наставник, и Драгана Ђокић, учитељица
Модерира: Љиљана Левков, експерт за развој наставе
17. септембар
17.00 – Шведски образовни модел: „Креативна школа“
Учествују: Ана Пусет (Стокхолм/Београд), филолог и педагог, Катедра за скандинавистику Филолошког факултета у Београду и Бојан Цвилак, Амбасада Шведске у Београду
Модерира: Маша Аврамовић, педагог, Катедра за педагогију Филозофског факултета у Београду
18.30 – Словеначки образовни модел: синергија културног и образовног сектора
Предавачице: Наташа Буцик, Министарство културе Словеније и Нада Пожар Матијашић, Министарство просвете Словеније
19.30 – дискусија
Учествују: Ана Пусет, Наташа Буцик, Нада Пожар Матијашић, представници Министарства просвете, Министарства културе, Завода за унапређење образовања и васпитања, Секретаријата за културу Града Београда, Секретаријата за образовање и дечју заштиту
Модерирају: Ана Недељковић, визуелна уметница/ ликовни педагог и Оливера Стошић Ракић, уредница књижевног и трибинског програма КЦБ-а
Форум „Велика школа Љубише Рајића“ се кроз форме трибина, интерактивних предавања и презентација бави темама и проблемима везаним за савремено образовање. Форум се реализује у Културном центру Београда, у сарадњи са Катедром за скандинавистику Филолошког факултета у Београду, а усмерен је и обликован према потребама, очекивањима и потенцијалима пре свега младих људи, будућих стручњака.
Добробит и перспективна будућност студената били су лична и професионална мисија професора Љубише Рајића.
Захваљујући активном учешћу експерата за образовање, наставника, бројних студената хуманистичких али и техничких факултета, као и групе средњошколаца, Форум је кроз једногодишњи цикулус разматрао пре свега друштвену одговорност образовног система Србије, поготово оних чинилаца који се недовољно разумеју и практикују. Форум је донео и низ практичних закључака ипредлога којима би се могли побољшати процеси наставе, а ученик/студент задобити већу аутономију унутар овог комплексног система.
Посебним програмским сегментом Форума – презентације модела успешних образовних пракси, као и дискусијама након презентација,представљамо актуелне образовне политике и праксе нордијских земаља, уз словеначки образовни модел, као један од најуспешнијих у региону.
Иако веома удаљен од српског, нордијски модел социјално-образовне политике засигурно пружа мноштво применљивих решења за бољу организацију и резултате образовног система Србије. Утолико пре што су презентације и анализе засноване на искуствима која укључују и „погрешке“, као и критички однос спрам постигнутих резултата образовних реформи скандинавских земаља. Словеначки модел пак, приказаће високе домете заједничке стратегије и непосредних програмских активности образовног и културног сектора. Институционално повезивање на највишем нивоу: Министарство културе и Министарство просвете, у Словенији је резултирало чињеницом да су безмало све школе и огроман број ученика и студената активно укључени у различите аспекте културне продукције ове земље. Сви параметри показују да овај процес реверзибилно утиче и на квалитет знања и образовна постигнућа ученичке популације.
Форум је добио назив повезивањем имена Љубише Рајића и прве институције која је претходила највишим научним и наставним установама у Србији: „Велике школе“ (Београд, 1808–1813), пре свега имајући у виду пионирску и визионарску природу како овог образовног пројекта тако и личности Љубише Рајића.
Љубиша Рајић, оснивач и професор на Групи за скандинавске језике и књижевности Филолошког факултета Универзитета у Београду, члан Норвешке академије наука и многих угледних међународних стручних удружења и организација, изузетан књижевни преводилац, био је интелектуалац који је дуже од две деценије јасно артикулисао вредности и хтења великог броја грађана Србије. Његово научно и друштвено прегалаштво, лично достојанство, непомиреност, али и људска топлина, оставили су у овој средини дубоке трагове који могу бити подстицај новим промишљањима друштвено-културних образаца, али и генератор њихових промена.
Пројект подржавају: Град Београд – Секретаријат за културу и амбасада Краљевине Норвешке у Београду.