ERAZMUS ŠRETER, Bunkeri – teatar zanemarenog, fotografije

24.09.2015-17.10, 18:20.
blank-image

Erazmus Šreter pripada onim umetnicima fotografije koji koriste sredstva tradicionalne hemijske fotografije, bez manipulacije na kompjuteru ili u laboratoriji, da bi istražili granice medijuma.
PRIVREMENI ULAZ U GALERIJU ARTGET : KNEZ MIHAILOVA 6, I SPRAT (službeni ulaz KCB)

Sirov materijal kojim Šreter stvara magiju svojih fotografija je isti onaj sirovi materijal na kome je fotografija od samog otkrića i zasnovana – a to je svetlost.
U vazduhu se oseća miris benzina kada lajpciški umetnik fotografije Erazmus Šreter i njegov tim insceniraju vizuelne objekte u scenski dramatičnom osvetljenju. Moćni generatori obezbeđuju struju za čitave nizove raznobojnih reflektora koji bacaju blistavu svetlost jarkih boja na čudne objekte locirane na mestu odabranom za realizaciju određenog fotografskog projekta. Šreter na svojim slikama slavi stvari koje su na periferiji, u mraku – ostavljene da nestanu.
Erazmus Šreter je godinama fotografisao ruševine bunkera na evropskim obalama Atlantika i Severnog mora. Šreterove iluminacije istrgle su iz zimskog sna ove sive, bizarne betonske kocke, koje polako trule i raspadaju se. Uronjeni u bezmalo opscene boje drečavih bombona, koje bi mogle biti pozajmljene iz našeg reklamnog šarenila, ovi objekti razvijaju zapanjujuću ambivalentnost između užasa i lepote.
Na izložbi u Galeriji Artget, prvi put u Srbiji prikazano je 10 fotografija u boji velikog formata (125 cm x 160 cm) upotpunjenih nizom manjih crno-belih fotografija o nastanku ciklusa fotografija o bunkerima.

Erazmus Šreter (1956, Lajpcig, Nemačka) je odrastao u vreme socijalizma u nekadašnjoj Nemačkoj Demokratskoj Republici (NDR). Na lajpciškoj Akademiji vizuelnih umetnosti diplomirao je na Odseku za fotografiju. Godine 1985. napušta NDR, nakon čega u Hamburgu radi za razne časopise kao što su Štern Špigel, Art, Fac-magacin i dr. Gostujući profesor na Akademiji vizuelnih umetnosti u Lajpcigu bio je 2006. i 2007. godine. Izlagao je na velikom broju samostalnih i grupnih izložbi u galerijama i muzejima širom Evrope – Nemačka, Velika Britanija, Francuska, Holandija, Finska, Grčka, Italija, Belgija, Austija, kao i u Sjedinjenim Američkim Državama, Kanadi i Koreji.

Izložba je realizovana uz finansijsku pomoć koju Institut za odnose s inostranstvom (ifa) iz Štutgarta dodeljuje pojedinačnim umetnicima, kao i uz podršku Gete instituta u Beogradu, Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i Grada Beograda – Sekretarijata za kulturu.

Prateći program izložbe: Predavanja Erazmusa Šretera
• Petak, 25. 9. 2015, Galerija Artget
18.00 – Fotografske razglednice iz Nemačke Demokratske Republike između cenzure i dokumenta
Posmatrajući okom fotografa, Erazmus Šreter je poslednjih decenija po buvljim pijacama skupljao fotografske razglednice iz vremena NDR. U njegovoj kolekciji, koja u međuvremenu broji nekoliko hiljada razglednica, težište je na svim vidovima ispoljavanja kulture iz doba moderne u NDR.
Predavanje je zamišljeno kao neka vrsta zabavnog uvoda u ondašnji svet poželjnih slika NDR-a. Brojni vizuelni primeri ilustrovaće kako je razglednica, ujedno i odraz cenzure i fotografski dokument, razvijala specifičnu estetiku koja je stvarala utisak neobične udaljenosti.

• Petak, 25. 9. 2015, Galerija Artget
20.00 – Umetnost fotografije spram istorije
Lajpciški umetnik fotografije Erazmus Šreter postao je poznat po fotografijama čudesne
osvetljenosti sa motivima bunkera na evropskim obalama Atlantika. Svojim magičnim infracrvenim noćnim fotografijama, nastalim početkom 80-ih godina, ubraja se među začetnike nove fotografske estetike u okviru Lajpciške škole fotografije.
Erazmus Šreter predstaviće nekoliko grupa svojih radova i na njihovom primeru objasniti poseban način korišćenja veštačkog svetla u svojim fotografijama, a govoriće i o istorijskom i političkom okruženju u kojem se on lično formirao u NDR-u, kao i o svom potonjem bekstvu u zapadni deo Nemačke.

Loading...