Поводом 45 година од смрти Петра Коњовића концерт ће извести сопран мр Весна Аћимовић, пијанисткиња Маја Грујић, Камерни хор музичке педагогије АУНС и модератор музиколошкиња Јелена Глушица.
Првог октобра ове године навршава се 45 година од смрти Петра Коњовића, једног од најистакнутијих представника српске уметничке музике. Задивљује податак да је он поред свог примарног, композиторског рада био активан и као музички писац, диригент, професор Музичке академије, управник неколико позоришта, те да се окушао и као песник, преводилац оперских либрета, па чак и као редитељ. Уметникова љубав према људском гласу и према певању као најнепосреднијем изразу људских осећања одредила је његов однос према музичким жанровима које је неговао у свом опусу. Тако да је Петар Коњовић, поред вредних прилога српској инструменталној музици која је у његово време била тек у повоју, ипак предност дао вокалним и вокално-инструменталним остварењима. Како је од ране младости показивао афинитет према песничкој речи, састављајући своје прве стихове још у гимназијским данима у Новом Саду, не треба да нас чуди што управо вокална лирика заузима веома важно место у композиторовом опусу. Уколико се потом сетимо да се млади Коњовић готово без икаквог предзнања у области компоновања усудио да напише ни мање ни више него једну оперу, тада не смемо дозволити да његово оперско стваралаштво остане забележено само у партитури.
Своје многобројне уметничке стилизације народних песама са простора бивше Југославије сакупио је током првих деценија прошлог века у збирку Моја земља, а управо из те ризнице су и изабране вокалне минијатуре које ће бити представљене на овом концерту. Већину тих песама Коњовић је писао за колоратурног сопрана Мају Строци-Печић, истакнуту хрватску оперску и концертну певачицу, која је радо промовисала стваралаштво савремених југословенских композитора. Док су Коњовићеве песме данас радо и често извођене, а можемо их чути не само од професионалних певача, већ и у извођењу ученика и студената соло-певања, његове оперске арије готово потпуно су заборављене. Због тога ће други део овог концерта, посвећеног вокалној музици Петра Коњовића, испунити звуци одабраних арија из уметникових оперских остварења, попут Женидбе Милошеве и Кнеза од Зете. Уколико одајемо дужно поштовање уметнику изводећи његове соло-песме, без којих заиста не можемо замислити богату продукцију у домену овог жанра у српској уметничкој музици, неопходно је да се (поново) упознамо са специфичном вокалном мелодиком Коњовићевог оперског стила. Надамо се да ће овај концерт подстаћи младе вокалне уметнике да у свој репертоар уврсте по коју Коњовићеву арију, те да када будемо обележавали пола века од композиторове смрти можемо констатовати да је значајно порасло интересовање за његово оперско стваралаштво.
Програм:
Петар Коњовић
Одабране соло песме из циклуса Моја земља (Југословенске народне песме)
Аман ђевојко (Босна)
Божана (Врање)
Шкрипи ђерам (Војводина)
Пушчи ме… (Охрид)
Оф, аман, аман… (Јужна Србија)
Разболе се бело Доне… (Јужна Србија)
Имала баба… (Србија)
Две арије Коштане из опере Коштана
Зашто, Сике, зашто?
Три пут ми чукна…
Избор из хорског опуса композитора
Русе косе цура има…
Велика чочечка игра из опере Коштана
Арија Бродарице из опере Женидба Милошева
Санче, санче, санче не помаче…
Три арије Равијојле из опере Женидба Милошева
Ах и сад ја још чујем…
Мојих се сеја осветна песма ори…
Бисер низо под низана…
Арија Анђелије из опере Кнез од Зете
Еј пусто море… (пета слика: Чежња)
Арија Коштане из опере Коштана
Стамено, мори, Стамено!
Биографије:
Весна Аћимовић (Сомбор, 1978) је завршила СМШ Исидор Бајић у Новом Саду, одсек соло певање у класи проф. мр Милице Стојадиновић. Дипломирала је (2002) са највишом оценом на Академији уметности у Новом Саду, одсек соло певање у класи проф. мр Вере Ковач Виткаи. Магистрирала је (2008) у класи проф. мр Милице Стојадиновић на Академији уметности у Новом Саду. Током школовања освојила је бројна признања и награде.
Као одабрани представник Академије уметности похађала је Интернационалну школу Праг-Wиен-Будапест у класи примадоне Соне Гхазариан у Бадену (Беч), и том приликом је наступала на концертима широм Аустрије (2001). Исте године је изабрана да представља своју земљу на сусрету младих талената света у Пјонг Јангу, Ј. Кореја.
Била је финалиста Интернационалног такмичења младих оперских певача у Марибору (2002).
Усавршавала у Оперском студију СНП-а код истакнутог солисте првака Београдске опере, баритона Николе Митића.
Од 2001. године је хонорарни сарадник – солиста Опере Српског народног позоришта, у коме је остварила бројне улоге. концертно је наступала у земљи и иностранству (Мађарска, Немачка, Аустрија, Словенија, Црна Гора и Србија).
Од 2006. године је стални члан Камерног музичког друштва које је основао првак СНП-а Миодраг Милановић.
Снимала је за РТВ Београд, РТВ Нови Сад и многе друге радио и ТВ станице. Учествовала на СОМУС-у, фестивалу Мермер и звуци, НОЛЕФ 01; НОЛЕФ 02 и другим. Учествовала је у премијерном извођењу циклуса песама Путовања и разговори за сопран, тенор, флауту и гудачки квартет Станиславе Гајић (2014). Издала је компакт диск за Културни центар Лаза Костић (Сомбор), под називом Словенска музика сниман уживо (2009) у Сомборском Народном позоришту уз клавирску пратњу пијанисткиње Маје Грујић (дела словенских аутора).
Бави се вокалном педагогијом од 2002. године као професор соло певања у МШ Исидор Бајић у Новом Саду. Њени ученици су освојили награде на многим такмичењима. У марту 2007. године добила је звање стручног сарадника, одсек соло певање у класи проф. мр Милице Стојадиновић на Академији уметности у Новом Саду, а од 2015. године је у звању доцента, за област музичке уметности, за стручно уметничку област Соло певање, на Академији уметности у Новом Саду.
Маја Грујић је завршила СМШ Исидор Бајић у Новом Саду у класи проф. Лидије Николић. Дипломирала је на ФМУ у Београду у класи проф. Зорице Димитријевић Стошић. Специјалистичке студије из камерне музике завршила је 1995. године у класи проф. Оливере Ђурђевић.
Посебно интересовање за корепетицију и клавирску сарадњу показала је још као студент када је у својству студента демонстратора учествовала у раду са соло певачима у класи проф. Бисерке Цвејић. Добитник је специјалне награде из фонда Радмила Ђурђевић на ФМУ за перспективног клавирског сарадника у раду са певачима. Одржала је бројне концерте у већим центрима у земљи, а наступала је и у Паризу, Дортмунду, Лисабону и другим градовима. Снимала је за Телевизију и Радио Нови Сад и Телевизију и Радио Београд.
Запослена је као самостални стручни сарадник-корепетитор на Академији уметности у Новом Саду. Деловала је у класама проф. Вере Ковач Виткаи, проф. Бисерке Цвејић, а сада у класи проф. Милице Стојадиновић.
Јелена Глушица (1985) је завршила СМШ Исидор Бајић у Новом Саду, на Одсеку музички извођач-флаутиста у класи проф. Јасне Марковић-Вујановић. Током школовања освајала је награде као солиста и камерни музичар на републичким такмичењима и музичким фестивалима. Године 2010. дипломирала је музикологију са највишом оценом на Академији уметности у Новом Саду, под менторством проф. др Тијане Поповић-Млађеновић. Од 2006. године пева у црквеном хору Свети Стефан Дечански, са којим је снимила дупли компакт-диск Осмогласник Корнелија Станковић и учествовала на бројним концертима и фестивалима у земљи и иностранству (Хрватска, Мађарска, Румунија, Аустрија, Немачка, Холандија, Белгија, Италија, Русија). Такође је члан вокалног студије Орфелин из Новог Сада, са којим је остварила више наступа од оснивања ансанбла 2009. године. Соло певање учи са проф. мр Весном Аћимовић од 2011. године. До сада је учествовала на неколико мајсторских курсева соло певања. На првом Међународном Фестивалу словенске музике у Београду освојила је ИИИ награду у категорији соло певања. Од 2012. године запослена је на месту музичког уредника радија Беседе у Новом Саду.