Kolektiv Kamerades DIRTY SEASON – NECENZURISANO

10.03.2016-02.04, 19:14.
blank-image

Šestorica mladih dokumentarista, uglavnom angažovanih u novinskim redakcijama, uvideli su snagu zajedničkog glasa i udružili, pre svega, svoje stavove, znanja i veštine u kreiranje značajnog i obimnog dokumenta o vremenu u kome živimo. Njihovo ime je Kamerades.
Umetnička direktorka Galerije Artget Kulturnog centra Beograda u 2016. godini mr Ivana Tomanović, vanredni profesor na Akademiji umetnosti Univerzitet Novi Sad i Akademija umetnosti Alfa univerzitet Beograd, novu sezonu nazvanu Sva lica dokumentarizma započinje izložbom kolektiva KAMERADES.

Šestorica mladih dokumentarista, uglavnom angažovanih u novinskim redakcijama, uvideli su snagu zajedničkog glasa i udružili, pre svega, svoje stavove, znanja i veštine u kreiranje značajnog i obimnog dokumenta o vremenu u kome živimo.

Njihovo ime je Kamerades.

Njihova tema smo mi – svih priroda i struktura, opredeljenja i pripadanja (političkih, klasnih, seksualnih …), zarobljeni više od dve decenije u grotlu pomešanih obećanja, verovanja, nadanja i stvarnog života. Krećući se u svojevrsnom vrzinom kolu postali smo nesvesni sopstvene realnosti, skloni polaganju nade u bolje sutra koje samo što nije stiglo. Krajnje ispolitizovano društvo odlično maskira bedu koja „boji“ našu svakodnevicu u sivo, dok svakodnevna borba za goli život zamagljuje pogled na društvo koje proždire sopstvene stanovnike. Direktne i vizuelno snažne fotografije članova kolektiva Kamerades tek ponekad osvanu na stranicama ovdašnjih medija jer njihov britak komentar zadire duboko u uspavanu svest umornog i razočaranog naroda koji utopijski traži svoje idole u političkim figurama ili pak u pogrešno shvaćenoj tradiciji. Njihova snaga nije u raščinjavanju pozadine sveprisutne manipulacije, jer to klupko se plete više od dvadesetpet godina i teško ga je razmotati, već u satiričnom pogledu na nas same, obezglavljene baš kao što su i političari koji, poput vukova, menjaju samo dlaku (partiju), ali ne i ćud.

U senci tog dobro organizovanog cirkusa stoji običan čovek kao tužni pajac, ne shvatajući više zašto je i kada cirkus došao, a još manje kadar da svim izvođačima objasni da više nije smešno, ni zabavno, a još manje uzbudljivo, pri čemu su ulaznice veoma skupe. U središtu arene stoji upravo on, sam, prevaren i napušten od društva i države koja (trebalo bi da) postoji zbog njega. Da li je došlo vreme da pažljivije iščitavamo slike o sopstvenom životu, da obratimo pažnju na glas ovih mladih ljudi koji uporno i strpljivo posmatraju i beleže sadašnjost zarad budućnosti?

Iz teksta Sadašnjost zarad budućnosti Ivane Tomanović

Kolektiv Kamerades osnovan je 2012. godine. Do sada je objavio knjigu fotografija Dirty Season (2014), izlagao radove na izložbama Usamljenost kao izbor (Ulična galerija, Beograd, 2014), Ulica iz trećeg lica u okviru festivala Vreva i Vizualizator, Tamara waterfront (Ulična galerija, Beograd, 2014), Srbija ispred objektiva (Muzej primenjene umetnosti, 2013), kao i na grupnim izložbama: SEE New Perspectives, (Sarajevo, Beograd, 2012; Beč, 2014), Putujuća izložba reči (Uroboros, 2012.), Foto-sajam (Reks, Beograd, 2012).
Članovi su bili učesnici tribina i predavanja o fotografiji u okviru nekoliko festivala i skupova u zemlji i regionu. Učestvovali su na trećem Mikro art festivalu amaterskog filma sa video radom Dirty Season (specijalna nagrada, 2012).

Kolektiv čine:

Marko Risović
Marko Rupena
Nemanja Jovanović
Nemanja Pančić
Milovan Milenković
Saša Čolić (bivši član)
Marko Risović je dokumentarni fotograf iz Beograda. Proveo je dobar deo fotografske karijere kao fotoreporter raznih medijskih platformi. Obeshrabren rutinom fotoreporterskog zanata i nemogućnošću da u kontrolisanom svetu medija dosledno prikaže svoje stavove i ideje o životu, promenio je fokus i usmerio se ka radu na dugoročnim društveno angažovanim projektima. Učesnik je master radionice (SEE New Perspectives masterclass 2010) u organizaciji World Press Photo i Joop Swart Masterclass. Dobitnik je brojnih nagrada na konkursu Press Photo Srbija, a jedna od poslednjih je Gran Pri na Balkan Photo Award 2015.

Nemanja Pančić (1980, Pančevo) je dokumentarni fotograf. Bio je učesnik master radionice (SEE New Perspectives masterclass 2010) u organizaciji World Press Photo, a kasnije i Joop Swart Masterclass. Jedan je od osnivača kolektiva Kamerades. Pored rada u srpskim medijima, sarađuje sa više stranih medija i agencija (Monocle Magazine, The Wall Street Journal). Dobitnik je prestižne World Press Photo nagrade u kategoriji “Observed portraits”, višestruki je dobitnik nagrade na Press Photo Srbija kao i nagrade „Zlatna Nika“ na internacionalnom festivalu za reportažu.

Milovan Milenković (1984, Beograd) je fotografsku karijeru započeo 2006. godine u magazinu Standard. Radio je za agenciju Tanjug i u dnevnim novinama Sutra i Gazeta. Od 2008. radi u nedeljniku Vreme, od 2014. godine kao urednik fotografije. Saradnik je u magazinu Gloria i u Centru za promociju nauke. Član je kolektiva Belgrade Raw i Kamerades. Njegove fotografije objavljene su u dve fotografske knjige. Učestvovao je na grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Trenutno radi na nekoliko projekata koji se tiču zdravstva, sporta i svakodnevnog života.

Nemanja Jovanović (1979, Beogradu) je diplomirao fotografiju na Univerzitetu umetnosti. Od 2003. radi u raznim srpskim medijima (FoNet, Glas javnosti, Večernje novosti, Press, Novi magazin, Tanjug). Jedan je od osnivača fotokolektiva Kamerades, kao i prvog Udruženja srpskih fotoreportera (UFOS). Izlagao je na pedesetak grupnih i samostalnih izložbi. Dobitnik je nekoliko desetina nagrada i priznanja, među kojima su Gran Pri na konkursu Press Photo Serbia 2009, Photocircle, Litvanija (2010 i 2011), Glavna nagrada magazina Status 2009, kao i Nagrada za novinarsku hrabrost 2014.

Marko Rupena (1979, Beograd) je dokumentarni fotograf. Profesionalnu karijeru započeo je u dnevnim novinama Glas javnosti. Od 2008. do 2014. radio je u novinskoj agenciji Beta, a kao honorarni fotograf za kinesku novinsku agenciju Sinhua od 2009. do 2012. Trenutno radi u nedeljniku Vreme. Od 2012. član je kolektiva Kamerades. Izlagao je na mnogim izložbama dokumentarne i umetničke fotografije, među kojima su: Međunarodni salon umetničke fotografije – Minijature 2003. i 2007, 21. Međunarodna izložba planinske fotografije i dijapozitiva 2003, Yu Press Photo 2004, 2005, 2006, Beta 2010, 2011, 2013, Humanity Photo Awards 2011, 2013, Press Photo Srbija 2013.

Saša Čolić (1980, Gornji Milanovac) je odrastao u selu Trudelj u Šumadiji, bez većeg dodira s kulturnim životom u zemlji. Tokom studija na Šumarskom fakultetu u Beogradu počinje da preispituje prirodu odnosa pojedinac–masa jezikom dokumentarne fotografije. Angažovani rad u dnevnim i nedeljnim publikacijama, kao i saradnja s talentovanim autorima iz drugih medija doveli su do zajedničke ideje o stvaranju nove dokumentarne scene u Srbiji, lišene tabloidnog spektakla. Specijalizovan je za političku fotografiju i višestruki je dobitnik nagrada u oblasti foto-žurnalizma (Press Photo Srbija i Betina fotografija godine). Jedan je od osnivača kolektiva Kamerades.

Loading...