Датес 3: РАДЕНКО МИЛАК & РОМАН УРАЊЕК

13.01.2016-02.02, 12:36.
blank-image

Изложбена сезона 2016. у галерији Подроом отвара се самосталном изложбом Раденка Милака и Романа Урањека. У оквиру „Датес 3“ биће приказани нови радови поменута два уметника, који су настали у уметничком дијалогу у последњих пар месеци, недеља и дана.
Препознавши један код другог сличну идеју коју су обојца независно започела у својим атељеима, а то је једна врста дисциплинованог уметничког ангажмана током којег свакодневно остављају коментар у виду цртежа, акварела или колажа, почињу да стварају нове радове у којима спајају своје уметничке праске.

„Датуми јест само један од могућих значења енглеског појма датес којим су умјетници Раденко Милак и Роман Урањек назвали формат својих заједничких излагања. Према тумачењу умјетника исправна су и друга значења којима се описују дневнички записи, поступци календарског мјерења времена које у њихову случају, због примјене арбитрарног поступка повезивања дјела постаје дијакронијско, релативизирано вријеме лишено континуума. Датес се може разумијевати и као облик друштвеног ангажмана најмање двију заинтересираних страна. Овдје су исправна оба значења. Наиме, Милак и Урањек од 2013. објављују своје умјетничке уратке на друштвеној мрежи Фацебоок, што им је омогућило међусобно упознавање. Милак је тада започео објављивати дневнички циклус црно-бијелих акварела 365 Имаге оф Тиме из раздобља од 1. сијечња до 31. просинца 2013, а Урањек своје колаже из серије Барем један криж дневно коју започиње 1. сијечња 2002. Обојица су као своју стратегију одабрали дневнички принцип субјективног и опсесивног биљежења времена из дана у дан: Милак у годину дана, а Урањек већ 13 година. Међусобно занимање за рад оног другог, односно узајамно препознавање умјетничке блискости по питању разумијевања објективног времена и повијесног времена, а потом и разликовања феномена друштвене и културне прошлости (повијести) од особног/опсесивног документирања и процеса памћења врло је брзо прерастао у конкретну сурадњу, креирање и излагање заједничких композитних радова. А што су то умјетници међусобно препознали као заједничку платформу? Као одговор или барем као окидач за могућа објашњења цитират ћу објаву на Фацебооку Раденка Милака од 7. студенога 2010.: „Сликама прошлости пријети завада, ишчезнуће уколико се садашњост у њима не препозна…”. Дакле, питање гласи: како не заборавити прошлост, како је учинити видљивом сада и овдје, али и како је превладати у процесима промјене укупне збиље? ….“ извод из текста Тихомира Миловца

Роман Урањек (1961, Трбовље) је један од оснивача и стални члан уметничке групе ИРWИН (Душан Мандић, Миран Мохар, Андреј Савски, Борут Вогелник). ИРWИН је основан у Љубљани 1983. и уз Лаибацх, казалиште Гледалишче Сестара Сципион Нашице и дизајнерску групу Нови колективизам чини једну од главних групација уметничког колектива Неуе Слоwенисцхе Кунст (НСК). Од 1983. Урањек излаже у оквиру групе ИРWИН на бројним групним изложбама на простору бивше Југославије и у свету, укључујући Тате Модерн у Лондону, Венецијански бијенале и Манифесту у Ротердаму и Љубљани. Живи и ради у Љубљани.

Раденко Милак (1989, Травник), завршио је Ликовну академију у Бања Луци, а постдипломске студије у Београду. Излагао је у бројим европским галеријама. Оснивач је уметничког удружења Проток и Бијенала савремене уметности СпаПорт у Бања Луци. Међу самосталним изложбама издвајају се: „365“ Кунстхалле Дармстадт, Биг Тиме – Галерие Приска Пасqуер, Келн, Унфинисхед Сторy – Галерие Патрициа Дорфманн, Париз, Анд Wхат Елсе Дид Yоу Сее? – И Цоулдн´т Сее Еверyтхинг! – Музеј савремене уметности Београд. Учествовао је на групним изложбама у Босни и Херцеговини, Француској, Њемачкој, Турској итд.

Координаторка и кустоскиња изложбе у Београду: Зорана Ђаковић Миннити
Реализацију изложбе помогли аутори, Град Београд

Прочитајте текст о изложби ауторке Милене Томић

Уметници о изложби у тексту Повијест као властита негација

Loading...