Отварање фестивала „Дани оргуља – Dies organorum“ је уједно и затварање манифестације којом се обележава јубилеј 500 година Реформације коју у сарадњи са партнернима реализује Goethe-institut у Београду. Овим поводом немачки оргуљаш Мартин Шмединг извешће оргуљске композиције базиране на Лутеровим коралима од 17. до 20. века на концерту под називом „Од Баха и даље“.
Реформација је током протеклих 500 година дала бројне подстицаје уметности. Протестантска традиција хорског певања недавно је уврштена на UNESCO-ву листу нематеријалног културног наслеђа. Сам Лутер није се, додуше, осећао као песник, али је упркос томе био најкреативнији текстописац црквених песама у оквиру Витенбершког покрета. Уметнички приступ протестанским црквеним песмама достигао је врхунац у делу Јохана Себастијана Баха, али су Лутерови корали наставили да буду основа за дела многих композитора све до данас.
Од Баха и даље
дела за оргуље заснована на Лутеровим коралима од 17. до 20. века
МАРТИН ШМЕДИНГ (Немачка)
ЈоханСебастијан Бах
Прелудијум у Ес–Дуру, BWV 552,1
Дитрих Букстехуде
Корална фантазија на Nun freut euch, lieben Christen g’mein, BuxWV210
Феликс Менделсон-Бартолди
Анданте и Финале из Реформацијске симфоније, оп. 107 засноване на Лутеровом коралу Ein feste Burg ist unser Gott
Петр Ебен
Валпургијска ноћ из циклуса Фауст (1987) са цитатом Лутеровог корала Aus tiefer Not
Јохан Себастијан Бах
Канонске варијације на Vom Himmel hoch, BWV 769
Ернст Пепинг
Токата на Mitten wir im Leben sind (1942)
Макс Регер
Корална фантазија на Ein feste Burg, оп. 27
Биографија:
Мартин Шмединг (1975 Минден, област Вестфалија) је студирао црквену музику, музичку педагодију, блок-флауту (концертна диплома), оргуље (концертна диплома), дириговање, чембало и музикологију у Хановеру, Амстердаму и Диселдорфу. Учитељи су му, између осталих, били Улрих Бремштелер, Лајош Ровактај, др Ханс ван Ниевкоп, Жак ван Ортмерсен и Жан Боје. Током студија је био стипендиста Студентске фондације немачког народа. Осам пута је освајао прво место на немачком савезном музичком такмичењу за децу и омладину Jugend muzicirt, а након тога побеђивао је и на бројиним другим такмичењима. Освојио је награде на такмичењима Феликс Менделсон-Бартолди у Берлину, Јохан Пахелбел у Нирнбергу, Георг Бем у Линебургу, Међународном такмичењу оргуљаша Август Готфрид Ритер у Магдебургу, Musica antiqua у Брижу, на Универзитетском такмичењу у Хановеру и Манхајму, на Немачком музичком такмичењу у Берлину, као и на Европском такмичењу младих оргуљаша у Љубљани. Осим тога био је финалиста такмичења немачког јавног медијског сервиса ARD у Минхену (1999), добитник је бројних стипендија, а освојио је и Награду за унапређење културног стваралаштва покрајине Доња Саксонија (1999). Шмединг је био кантор и оргуљаш у цркви Назареткирхе у Хановеру (1997–1999), да би након тога деловао у два најзначајнија центра црквене музике у Немачкој: 1999. године је наследио музичког директора проф. Оскара Готлиба Блара у улози кантора и оргуљаша Неандерове цркве у Диселдорфу, а потом је био оргуљаш цркве Кројцкирхе у Диселдорфу (2002-2004), која се поноси музичком традицијом дугом 700 година. Шмединг је предавао на музичким академијама у Хановеру, Лајпцигу, Вајмару и Дрездену, а 2004. године је изабран за професора оргуља на Музичкој академији у Фрајбургу, где је наследио проф. Зигмонда Сатмарија. На његову иницијативу на фрајбуршкој академији основан је Одсек за црквену музику (2012), а Шмединг је именован за управника одсека. Наступао је на телевизији и радију, а снимио је и бројне компакт дискове. У том контексту ваља посебно истаћи снимак целокупних дела за оргуље Ј. Брамса, Ф. Менделсона-Бартолдија и Ф. Шмита, први снимак композиција за педални клавир Роберта Шумана на оригиналном инструменту, као и снимак верзије за оргуље Голдберг варијација Ј. С. Баха. Осим тога, овај уметник објављује и нотна издања, али и радове у књигама и стручним часописима, нпр. за издавачке куће Буц, Карус, Хердер и Шот. Као солиста, камерни музичар и као члан оркестара је наступао на концертима у земљи и иностранству (Европа, Азија и Америка). Такође је наступао на Баховом фестивалу у Лајпцигу, на Недељама Бахове музике у Тирингији, Фестивалу класичне музике у Бранушвајгу, Данима оргуља у Мерзебургу, на Музичким и оргуљашким данима Доње Саксоније, Фестивалу покрајине Мекленбург и Предња Померанија, на Музичком фестивалу покрајине Шлезвиг-Холштајн и другим. Држао је мајсторске курсеве и био је члан жирија на музичким такмичењима. Наступао је такође као диригент, а активан је и као композитор. Добио је Награду немачке критике за носаче звука (Листа најбољих носача звука). За снимак Голдберг варијација Ј. С. Баха у аранжману за оргуље је добио награду Ехо класик за инструменталисту године, која се убраја међу изузетно значајне међународне музичке награде. Од 2012. године Шмединг је титуларни оргуљаш Лудвигове цркве у Фрајбургу и на челу је Херденског вокалног ансамбла (камерног хора некадашњег Помесног кантората Јужног Бадена).
Концерт реализујемо у сарадњи са Goethe-institut Београд као део манифестације Јублије реформације 2017.