Продужено емитовање Несврстаних и Филмских герила Миле Турајлић до 28. 3. 2023.
Продужена пројекција документарног диптиха „Несврстани” и „Филмске гериле” Миле Турајлић у Дворани Културног центра Београда
Пројекције у ДКЦ прати изложба „Југословенска сведочанства о Алжирској револуцији – архивски омнибус” у Музеју афричке уметности
Приказивање документарног диптиха „Non-Aligned & Ciné-guerrillas” (Несврстани и Филмске гериле) ауторке Миле Турајлић у Дворани Културног центра Београда продужено је до уторка 28. марта у терминима
18.00 – Несврстани / Non-Aligned
20.30 – Филмске гериле: Сцене са Лабудовићевих филмских ролни / Ciné-guerrillas: Scenes from the Labudović Reels
„Non-Aligned & Ciné-guerrillas: Scenes from the Labudović Reels” је документарни диптих који се састоји од два дугометражна филма који нас воде на архивско путовање кроз процес стварања пројекта Трећег Света. Филмови су базирани на до сада никада раније приказаним 35мм филмским материјалима, које је снимио Стеван Лабудовић, сниматељ Филмских новости, који је пратио предсетника Тита тридесет година.
Пројекције у ДКЦ прати и изложба „Југословенска сведочанства о Алжирској револуцији – архивски омнибус” која је отворена у суботу, 18. марта у Музеју афричке уметности (Кустоси изложбе: Мила Турајлић, Маја Медић, Ана Кнежевић, Емилиа Епштајн). Изложба се заснива на архивском материјалу и усменим сведочанствима Југословена који су почев од 1958. године активно пружали помоћ алжирском народу током њихове борбе за независност од француске колонијалне власти, све до званичног ослобођења, 1962. године. Поставка у МАУ отварена је на дан када је 1962. потписан историјски Споразум у Евијану којим је окончан Алжирски рат за независност (1954–1962) и који означава крај француског колонијализма у овом делу Африке.
Мила Турајлић, ауторка два документарна остварења је поводом доласка у Београд и пројекције филмова изјавила: „Радује ме да ће публика имати прилику да на редовном репертоару биоскопа ДКЦ погледа оба филма из диптиха о Стевану Лабудовићу, јер је то начин на који смо замислили да ће филмови циркулисати. Рад на филмовима трајао је седам година, а у сарадњи са Филмским новостима пронашли смо и дигитализовали материјале који до сада нису коришћени, а које је Стеван Лабудовић као један од два сниматеља задужених да прате Председника Тита на путовањима мира, снимио у Азији и Африци”.
„Први филм у диптиху посвећен је настанку Покрета несврстаних и Самитом који је одржан у Београду 1961. године, док је други филм узбудљиво путовање у архивске материјале које је Стеван Лабудовић снимио током три године алжирског рата за независност. Сваки филм стоји за себе као искуство, али гледањем оба добија се много шира слика значаја филмске слике која се чува у Филмским новостима. Посебно ме радује прилика да се сусретнем са гледаоцима, да разменимо утиске и емоције, тако да ће током прве недеље приказивања између филмова бити одржани разговори са публиком,” истакла је ауторка. Поводом пратеће изложбе је прецизирала „Музеј афричке уметности нам је пружио прилику да употребимо материјале снимљене за пројекат који нису коришћени у филмовима, и да их употпунимо са изузетно занимљивом документацијом из њихових фондова, Филмских новости и приватних архива”.
Светска премијера „Non-Aligned” одржана је на Међународном фестивалу документарног филма у Амстердаму – ИДФА, „Ciné-guerrillas” премијерно је приказан на Међународном филмском фестивалу у Торонту (TIFF), док је српска премијера диптиха одржана на 28. Фестивалу ауторског филма.
* Мила Турајлић (Београд, 1979) редитељка је документарних филмова. Њен претходни документарни филм „Друга страна свега” премијерно је приказан на фестивалу у Торонту 2017. године, а освојио је 32 награде, укључујуц́и престижну награду ИДФА фестивала за Најбољи документарни филм. Часопис The New Yorker је ово остварење уврстио у најбоље у 2018. години. Њен дебитантски документарни филм „Синема Комунисто” (2010), премијерно је приказан на фестивалима ИДФА и Трибека, а потом освојио 16 награда. Мила Турајлић је 2020. године позвана у чланство Америчке филмске академије (Оскар).