23. Međunarodni festival „Dani orgulja – Dies organorum“: HOR I SIMFONIJSKI ORKESTAR RTS I PAVAO MAŠIĆ
Zahvaljujući nastavku saradnje sa Muzičkom produkcijom RTS, na zadovoljstvo beogradske publike, na festivalu će nastupiti naš najznačajniji vokalno-instrumentalni sastav Hor i Simfonijski orkestar Radio televizije Srbije koji će ovom prilikom voditi dr um. Željka Milanović, dok će za orguljama biti Pavao Mašić. Ovoga puta na programu je čuvena Liturgija Domestika Aleksandra Grečanjinova.
Hor i Simfonijski orkestar RTS
dirigent: Željka Milanović
vokalni solisti: Mihajlo Jocić, Mirko Milanović, Miloš Gašić, Darko Manić, Aleksandar Novaković
orguljaš: Pavao Mašić
hor pripremio: Hadži Jakov Milutinović
Program:
Šarl-Mari Vidor (1844–1937)
Prvi stav Šeste orguske simfonije u ge–molu, op. 42 br. 2
I. Allegro
Aleksandar Grečanjinov (1864–1956)
Liturgija Domestica za soliste, orgulje, hor i orkestar, op. 79
(vozglasi: Vojislav Ilić)
Velika Jektenija
Antifoni
Slava i Jedinorodnom Sinu
Trisveta
Posle čitanja Jevanđelja
Suguba jektenija
Heruvimska himna
Vjeruju
Milos mira
Dostojno jest (Himna Presvetoj Bogorodici)
Molitva Gospodnja
Hvalite Gospoda
Kraj Liturgije
Biografije:
Hor Radio-televizije Srbije osnovan je 1939. godine u okviru Radio Beograda. Prvi šef-dirigent, Milan Bajšanski, usmerio je programsku strategiju u pravcu afirmisanja domaće muzičke baštine, kao i značajnih ostvarenja svetske horske literature i vokalno-instrumentalnih dela. Ona je zadržana sve do današnjih dana, definišući umetničku biografiju ovog ansambla dugu osam decenija. Rad Hora posebno su obeležili su šefovi-dirigenti Borivoje Simić, Mladen Jagušt, Vladimir Kranjčević i Bojan Suđić. Hor je nastupao sa mnogim istaknutim dirigentskim imenima i solistima. Učestvovao je na svim značajnim muzičkim festivalima u Jugoslaviji i Srbiji, a ostvario je i uspešne turneje po čitavoj Evropi. Hor kontinuirano deluje i u domenu arhiviranja trajnih zvučnih zapisa, koji se čuvaju u Zvučnom arhivu Radio Beograda. Među njima se posebno izdavaja muzika domaćih stvaralaca, čime ovaj ansambl aktivno deluje u pravcu očuvanja i afirmacije nacionalne kulturne baštine. Hor RTS dobitnik je mnogih priznanja, među kojima su Oktobarska nagrada grada Beograda (1982), Zlatni beočug (1989) za unapređenje kulture i umetnosti grada Beograda, Zlatni beočug (2007) za trajni doprinos kulturi glavnog grada, Muzika Klasika za koncert godine (2014) i Sretenjski orden trećeg stepena, za postignute rezultate u kulturnim delatnostima u 80 godina rada (2019). To je jedini profesionalni ansambl ovakvog tipa u Srbiji. Široki dijapazon umetničkih stremljenja pozicionirao je Hor RTS kao renomirani horski ansambl, prepoznatljivog zvuka i izvođačkog ugleda, koji je aktivno prisutan u srpskom muzičkom životu.
dr um. Željka Milanović, red. profesor Akademije umetnosti u Novom Sadu, diplomirala je na Odseku za dirigovanje FMU u Beogradu u klasi prof. Stanka Šepića. Na FMU je i magistrirala na temu Trubadur-Verdi. Premijerom opere Ljubavni napitak Željka Milanović realizovala je doktorski umetnički projekat, koji je odbranila na FMU u klasi prof. Darinke Matić-Marović. Tokom studija ostvarila je brojne nastupe i koncerte sa horovima Abrašević i Beogradski madrigalisti. U Operi Narodnog pozorišta u Beogradu deluje od 1988. do 1994. godine kao korepetitor, asistent dirigenta, umetnički rukovodilac Hora i dirigent Opere. U periodu od 1995. do 2010. godine dirigent je Opere i Baleta Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, gde ostvaruje pun profesionalni napredak. Diriguje raznovrstan operski, operetski i baletski repertoar kao i koncerte i scenske kantate. Nastupala je sa orkestrom Beogradske filharmonije, Simfonijskim orkestrom Radio-televizije Srbije, Orkestrom Opere i teatra Madlenijanum, Orkestrom Akademije umetnosti i orkestrom Camerata Academica i Orkestrom Muzičke akademije Istočnog Sarajeva. Nosilac je nagrade Univerziteta umetnosti u Beogradu, tri godišnje nagrade SNP-a za izuzetna umetnička ostvarenja, a dobitnik je i Zlatne medalje Jovan Đorđević koju SNP kao najviše priznanje dodeljuje najistaknutijim umetnicima.
Redovni je profesor na Akademiji umetnosti u Novom Sadu na predmetima Operski studio i Horsko dirigovanje kao i na Muzičkoj akademiji u Istočnom Sarajevu na predmetima Hor, Orkestar i Operski studio.
Ostvarila uspešnu premijeru domaće savremene komične opere Pop Ćira i pop Spira Dejana Despića, koja je na operskom festivalu ARMEL 2018 u Budimpešti dobila nagradu publike, a predstava je snimljena za ART francusko-nemački televizijski kanal.
Pavao Mašić, dobitnik nagrade Grand Prix Bach i nagrade publike na Bahovom orguljaškom takmičenju u Lozani (2006), razvija uspešnu karijeru koncertnog orguljaša i čembaliste. Nakon završenih studija na Muzičkoj akademiji u Zagrebu (čembalo kod Višnje Mažuran, orgulje kod Marija Penzara i studije muzičke teorije pod mentorstvom Marka Ružđaka), nastavio je poslediplomske studije orgulja u Lozani kod Kei Koito, te čembala u Frajburgu kod Roberta Hila. Jedan od najafirmiranijih hrvatskih muzičara svoje generacije, Mašić od 1999. godie deluje kao glavni orguljaš Crkve sv. Marka na Gornjem gradu u Zagrebu. Takođe je redovni profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Koncertirao je solistički u Južnoj Americi, Rusiji, Evropi i Izraelu. Sudeluje u radu žirija međunarodnih takmičenja, vodi Orguljašku letnju školu koja se već 29 godina održava u Šibeniku, a kao umetnički direktor festivala Orgulje sv. Marka u Zagrebu zaslužan je za koncertna gostovanja dvadesetak svetski orguljaša. Njegovo umetničko delovanje prepoznato je s više od 25 međunarodnih i domaćih nagrada, među kojima se izdvajaju nagrade na međunarodnim takmičenjima orguljaša u Lozani, Saragosi i Puli, a jedini je hrvatski kandidat koji je učestvovao na čuvenom takmičenju orguljaša u St. Albansu. Iza njega su mnoge značajne izvedbe: Goldberg varijacije i Umetnost fuge J. S. Baha, integralne izvedbe orguljskih opusa J. S. Baha, S. Franka i D. Bukstehudea, koncerti za orgulje i orkestar Fransisa Pulenka, Anta Knešaureka, Stjepana Šuleka i Silvija Foretića. Radio je na pripremi i štampi sabranih dela za orgulje Anđelka Klobučara i Franje Dugana, orguljaša zagrebačke katedrale u 20. veku. Snimao je za Hrvatsku radio televiziju i Croatia Records, a njegova raznolika diskografija uključuje šest solističkih albuma, od čega su dva albuma: 1685. Bah, Hendl, Skarlati (2011) i Bah: Umetnost fuge (2017) proglašeni najboljim klasičnim albumima godine.
www.pavaomasic.com
Mihajlo Jocić (SAD, 1995) završio je osnovne i master akademske studije, smer viola, na FMU u Beogradu u klasi prof. Nataše Petrović. Tokom srednjoškolskog obrazovanja upisao je odsek solo pevanje u klasi prof. Miomire Stanišić-Špirić u MŠ Josip Slavenski, gde je učio i violu u klasi prof. Rastka Popovića. Srednje muzičko obrazovanje na odseku za solo pevanje završio je 2019. godine u Kragujevcu u MŠ Miloje Milojević u klasi prof. Tatjane Milovan. Iste godine položio je audiciju za prijem novih članova u Hor RTS.
Mirko Milanović (Bijeljina, Republika Srpska, 1996), osnovne i master akademske studije završio je na FMU u Beogradu, smer muzička pedagogija. Još tokom studija počeo je da radi kao dirigent i vokalni pedagog u ansamblu narodnih igara i pesama Kolo gde se zadržao sedam godina. Uporedo je bio član hora Pozorišta na TerazijamA, a radio je i kao viši umetnički saradnik na Institutu za umetničku igru u Beogradu u oblasti etno, tradicionalnog i radijskog pevanja. Aktivno se bavi pevanjem još od srednjoškolskih dana, uglavnom kao solista ispred hora. Zabeležio je brojne turneje i koncerte sa različitim horovima i ansamblima od kojih se ističe Obilić, a često nastupa i kao slobodan umetnik.
Miloš Gašić (Šabac) stiče osnovno muzičko znanje i upoznaje se sa horskim pevanjem kod profesora Branka Đurkovića u Šapcu. Školovao se u Beogradu, Pančevu i Kragujevcu. Stekao je Master diplomu na odsecima za opštu muzičku pedagogiju i solo pevanje Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu. Od 2008. godine, stalni je član ansambla Hora RTS, sa kojim ostvaruje niz solističkih nastupa, uz vođstvo najeminentnijih dirigenata naše muzičke scene. Već godinama uspešno sarađuje kao gostujući solista sa Zborom Hrvatske radio-televizije. Imao je posebnu čast da, kao solista, Liturgiju Domestiku A. Grečaninova izvede sa maestrom Vladimirom Kranjčevićem 2009. godine na koncertu kojim je obeleženo sedam decenija postojanja Hora Radio-televizije Srbije (zajedno sa kolegom Aleksandrom Novakovićem).
Darko Manić bavi se horskim pevanjem više od 40 godina. Kao član i solista horova Obilić i Collegium musicum je nastupao u celom svetu (Evropa, SAD, Rusija, Kina, Tajvan, Koreja, Argentina, Ekvador, Meksiko). U Horu RTS je kao honorarni član učestvovao u radu u sezoni 1986/87, a od 1997. godine je stalni član ovog ansambla. Sa Horom RTS učestvovao je u izvođenju najznačajnijih i najzahtevnijih dela muzičke literature. Diplomirao je organizaciju u kulturnim delatnostima.
Aleksandar Novaković (Beograd) diplomirao je u klasi prof. Anete Ilić na FMU u Beogradu. Od 2000. godine je stalni član Hora RTS, a od 2003. godine i solista istog ansambla. Ostvario je brojne audio zapise za arhivu RTS-a, nacionalne horske muzike i solo pesme, dela M. Rasinskog, M. Govedarice, S. Božića, A. Vujića, i drugih. Saradnju sa Beogradskim kamernim horom započeo je 2001. godine. Član je horskog ansambla Pozorišta na Terazijama i saradnik Opere i teatra Madlenijanum. Kao solista, 2012. godine učestvuje u premijernim izvođenjima kamerne opere Petrograd Branke Popović i Svite za operu Zvezdani Grad – Jurijev krug Dragane Jovanović. Takođe premijerno, 2015. godine tumači ulogu Kneza Lazara u operi Lazarevo obretenije, Miroljuba Aranđelovića Rasinskog. Nosilac je Zlatne značke kulturno prosvetne zajednice Srbije (2016) za trajni doprinos kulturi Srbije.