KOLEKCIJA OS + ARTANGEL ▪︎ Projekcija filmova ▪︎ DKC ▪︎ 60. Oktobarski salon
▶ Filmski program nastao kroz saradnje između Artangel kolekcije, master programa Čelsi koledža Univerziteta u Londonu, 60. Oktobarskog salona, Kolekcije Oktobarski salon i Kulturnog centra Beograda.
Prvi deo ove saradnje realizovan u julu mesecu u Londonu u formi izložbe na kojoj su prikazani radovi Fransis Alisa, Sanje Anđelković, Igora Bošnjaka, Rejčel Pim i Grejama Kaningtona, Bena Riversa i Gregora Šnajdera.
Drugi deo saradnje predstavlja dva izbora filmova umetnika koji će biti prikazani u Dvorani Kulturnog centra Beograda.
Kolekcija Oktobarski salon + Artangel kolekcija #2
„Natopljeno solju“
Artur Žmijevski, Adela Jusić i Lana Čmajčanin
Program
Dvorana Kulturnog centra Beograda
17.00
Izjave kustosa, video, 5 min
Artur Žmijevski, Operacija liveno olovo, 2009, 22 min
Adela Jušić i Lana Čmajčanin, Ja više nikada neću pričati o ratu, 2011, 9.42 min
„Natopljeno solju“ je filmski program koji su kustoski sastavili studenti i studentkinje Master programa za kustoske prakse i kolekcije (MACC) Umetničkog koledža Čelsi Univerziteta u Londonu. Naslov programa odnosi se na pesmu „Natopljeno“, koju je napisao palestinski pesnik Dr Rafat Alarir, koji je 6. decembra 2023. godine poginuo u izraelskom vazdušnom napadu. U ovoj pesmi, Alarir opisuje smrt i nasilje nad telima Palestinaca, kao i jad koji ga preplavljuje. U mnogim kulturama i ritualima, so se koristi kao agens pročišćenja, zaštite i očuvanja, ali biti „natopljen solju“ takođe može da boli i peče.
S obzirom da se saradnja ostvaruje u okviru kusotske koncepcije „Nada je disciplina“, inspirisane tvrdnjom Marijam Kebe, program „Natopljeno solju“ nas podseća da na hiljade nevinih civila trenutno pati i strada pred očima sveta. Kao što upućuje pomenuta kustoska koncepcija, nada se razume kao poziv na akciju, sticanje znanja, svesnosti, razumevanja, kao i na izgradnju solidarnosti, u ovom slučaju kroz jedan agnostički pristup. Kao odgovor na pitanje „Šta ostaje?“ koje postavlja 60. Oktobarski salon, MACC predstavlja program koji se sastoji od dva odabrana filma iz Kolekcije Oktobarski salon. Odabrani filmovi pomažu u razumevanju struktura kolonijalne moći i njihovih veoma stvarnih posledica. Nije nam cilj da damo rešenje, već da podstaknemo razmišljanje, razgovor i akciju.
▶ Kustosi programa, studenti master programa Kustoske prakse i kolekcije Čelsi koledža umetnosti Univerziteta u Londonu: Nis Amzi Murat, Ćining Bai, Stefani Kolklou, Mengze Geng, Rikardo Greko, Marija Herero Tehada, Jaći Liang, Hejue Lu, Venjan Ma, Ajuši Rajput, Kinčue Šen, Mahalija Sobers, Čarmejn Va, Lin Vanđin, Šingčeng Šu i Lilijan Sankaho-Lugo
Upozorenje o okidačima: Eksplicitni prizori krvi, nasilja i smrti, uključujući između ostalog odsečene udove, leševe i teško ranjenu decu.
—————————————-
Više o radovima i umetnicama/umetnicima
▶ Artur Žmijevski, Operacija liveno olovo, 2009, 22 min
Prikazuje se ljubaznošću Kulturnog centra Beograda, Kolekcije Oktobarskog salona i umetnika
Film govori o brutalnosti i besmislu vojnih napada izvedenih 2009. godine u Gazi od strane izraelske vojske. Reč je o izmontiranom video-materijalu koji su snimili aktivisti grupe B’Tselem – izraelskog informativnog centra za ljudska prava u okupiranim teritorijama, kao i sami stanovnici Gaze. Izvorno, rad prati i 16 crteža koji su nastali tokom razgovora Artura Žmijevskog sa stanovnicima Holona i Tel Aviva na temu događaja u Gazi. Umetnik je zamolio svoje sagovornike da nacrtaju ono o čemu govore, te se u ovom izdanju rad prikazuje pod nazivom My Neighbours i u potpunosti odražava duhovno stanje izraelskih građana u specifičnom istorijskom trenutku.
Artur Žmijevski (1966, Varšava, Poljska)
https://kadist.org/people/arthur-zmijewski/
▶ Adela Jušić i Lana Čmajčanin, Ja više nikada neću pričati o ratu, 2011, 9.42 min
Prikazuje se ljubaznošću Kulturnog centra Beograda, Kolekcije Oktobarskog salona i umetnica
Ovaj video-performans, dve umetnice Lane Čmajčanin i Adele Jušić, skreće pažnju na posleratnu situaciju u kojoj se govori o proteklom ratu na prostoru bivše Jugoslavije. Lično iskustvo pokazuje da je nemoguće u svakodnevnom životu ne pričati o ratu. U ovom performansu, dve umetnice pokušavaju da izraze sve moguće emocije koje nose u vezi s ratom, ali i da ukažu na različite aspekte kada se o ratu govori. Kako se nacionalističke političke partije u medijima stalno osvrću na rat – u cilju održavanja vlasti i netrpeljivosti između naroda s prostora bivše Jugoslavije zasnovane na nacionalističkoj osnovi.
Adela Jušić (1982, Sarajevo, Bosna i Hercegovina).
adelajusic.wordpress.com/
Lana Čmajčanin (1983, Sarajevo, Bosna i Hercegovina).
https://www.lanacmajcanin.com/
Kolekcija Oktobarski salon + Artangel kolekcija #3
Mika Rotenberg, Abi Palmer, Endi Holden i Piter Holden
Program
Dvorana Kulturnog centra Beograda
18.00
Mika Rottenberg, Mahyad Tousi: REMOTE, 2022, 92 min
20.00
Abi Palmer Invents the Weather: Rain, Abi Palmer, 2023, 12 min
A Natural History of Nest Building, Andy Holden and Peter Holden, 2017, 31 min
Izbor tri filma iz Kolekcije Artangel pripredile kustoskinje Persilia Caton, Lina Džuverović i Zorana Đaković Minniti. Sva tri filma su deo kolekcije Artangel, koja je razvijena u partnerstvu sa Tejtom, a podržana od strane fondacije „Esmee Fairbairn“ , „Fondacije Foyle“ i „Arts Council England“.
Napomena: svi filmovi su sa engleskim titlovima.
—————————————-
Više o filmovima i umetnicama /umetnicima:
▶ Mika Rottenberg, Mahyad Tousi: REMOTE, 2022, 92 min
U svom prvom dugometražnom filmu, Mika Rotenberg i Mahiad Tousi stvaraju uverljivi „solar-punk“ svet. Smešten u bliskoj budućnosti, film prati Unoaku, arhitekticu na privremenom radu, koja živi u solar-pank stanu u Kuala Lumpuru, i četiri druge žene koje žive u Iranu, Argentini, Portoriku i Južnoj Africi. Dok gledaju popularnu južnokorejsku emisiju za negovanje pasa, pet žena otkrivaju da su povezane preko misterioznih portala skrivenih u njihovim domovima. Film je sniman tokom 2021. za vreme pandemije COVID-a sa postavom multinacionalnih glumaca i izvođača, uključujući Okvuji Okpokvasili i Juni Kim. Film istražuje šta znači živeti u ‘hiperpovezanoj’ budućnosti naseljenoj izolovanim pojedincima koji pronalaze nove načine za održavanje međuljudskih odnosa.
Mika Rotenberg
https://mikarottenberg-antimatterfactory.com/exhibition/page/biography
Film nstao u saradnji sa Artangel, Muzejom modern umetnosti Luizijana, “Humlebeak” iz Danske, “Moderna Musset” iz Stokholma i galerijom “Hauser & Wirth”. Uz podršku “MOCA Environmental Council”, Muzej savremene umetnosti u Montrealu, “X Muzej” u Pekingu, Bijenala u Busanu, Savremenog jevrejskog muzeja u San Franciscu.
▶ Abi Palmer: Abi Palmer Invents the Weather: Rain, 2023, 12 min
Reč je o serijalu od četiri kratka filma umetnice i spisateljice Abi Palmer koji je snimljen u saradnji sa njene dve mačke Ča-U-Kao i Lola Lola. U nemogućnosti da dopre do spoljašnjeg sveta tokom pandemije Covid-19, Palmer je započela jednogodišnji proces izvođenja spoljašnjeg sveta za svoje kućne mačke, pokušavajući da dočara svako godišnje doba svojim mačkama. Prateći glas, za koji je tekst napisala Abi, je zapravo ljubavno pismo njenim mačkama i klimi, istovremeno propitujući tenzije između onoga što možemo i onoga što ne možemo kontrolisati. Filmovi su razigrana razmišljanja o nesposobnosti, klimi i životu koji ne može da uzvrati.Kiša je prvi film iz serije od četiri i dočarava jesen. Palmer prolazi kroz dug proces pokušavajući da stvori miris kiše, zemlje tokom jesenjeg vremena.
Abi Palmer
https://www.abipalmer.com/bio
Film je naručio i producirao „Artangel“ za program „The World Weather Network“, mreže metereoloških stanica koje je postavilo 28 umetničkih organizacija širom sveta kao odgovor na klimatske vanredne situacije. Uz podršku Artendželovih anđela čuvara.
Kolekcija Artejndžel (Artangel Collection) pokrenuta je u partnerstvu sa Galerijom Tejt 2011. godine kako bi se omogućilo da se značajni filmski radovi i video instalacije prikažu širom Velike Britanije. Preko 25 radova koji se temelje na pokretnim slikama, a koje je Kolekcija Artejndžel naručila od 1993. godine, dostupni su za pozajmicu, bez naknade, javno finansiranim britanskim muzejima i galerijama
▶ Andy Holden and Peter Holden: A Natural History of Nest Building, 2017, 31 min
Inicijalno reč je o trokanalnoj video instalaciji u kojoj otac i sin razgovaraju o različitim vrstama ptičjih gnezda, mestima na kojima se nalaze gnezda i materijalima od kojih se prave. Dok razgovaraju o genijalnosti i veštinama velikog broja ptica, poput zeba i vrane, ptica krojača i tkalja, ponekad pažnju skrenu na segmente koji njih najviše intrigiraju. Piterov pristup je čvrsto utemeljen na Darvinovoj teoriji evolucije i ‘prirodne selekcije’ (naslov koji je Darvin prvobitno dao knjizi koja je na kraju objavljena kao O poreklu vrsta putem prirodne selekcije), dok Endi veruje da je gradnja gnezda čisto kreativni i stvaralački čin. Dok posmatraju izuzetnu raznolikost gnezda koje ptice grade, njihov razgovor se dotiče instinkta i učenja, važnosti kreativne saradnje i prirode roditeljskog uticaja.
Andy Holden and Peter Holden
https://townereastbourne.org.uk/whats-on/exhibitions/andy-and-peter-holden
Rad je poručen od strane Artangel, Muzeja Bristol I Umetničke galerije, “Leeds” galerije I “Towner” galerije uz podršku “National Lottery” putem !Arts Council England”, “Spike Island” I “Bristol Green Capital 2015”, Henri Murr fondacije i Artendželovih anđela čuvara.