Razgovor sa umetničkim duom doplgenger ▪︎ 60. Oktobarski salon
„Snimak pejzaža termita“ (2024) je dvokanalna video instalacija predstavljena u okviru 60. Oktobarskog salona u segmentu Nada je disciplina, izložbe koji su kustosirale Lina Džuverović, Ana Knežević i Emilia Epštajn. Kombinujući snimljeni i arhivski materijal, umetnički duo doplgenger (Isidora Ilić i Boško Prostran) u ovom radu preispituje reprezentaciju „duboke istorije” minerala, kao i reprezentaciju političke istorije 20. veka.
„Snimak pejzaža termita“ je video-esej u kome autori posmatraju slike prošlosti rudara u socijalističkom društvu, poredeći tu prošlost sa skrivenom slikom rudarenja u kapitalističkom društvu. Dovodeći u pitanje materijalnost sopstvenog postupka i pozicije, autori pokušavaju da probiju horizont budućnosti izvan medijskog spektakla, propitujući ujedno i slike prošlosti. Rad samim nazivom evocira naslov zbirke pesama jugoslovenskog revolucionarnog nadrealističkog pesnika Oskara Daviča, u kojoj pesnik nastoji da umetničkim delovanjem, i služeći se poetičkim sredstvima stvori nove odnose, pojave i stvari, ili da im, rastvarajući one već postojeće, dâ novi smisao i značenje.
Postavljanjem savremenih prizora rudarenja i arhivskih snimaka obrazovnog TV programa iz serijala „Antikolonijalne borbe” u dijalog sa stalnom postavkom Muzeja afričke umetnosti u Beogradu, formiranom 1977. godine, doplgenger stvara prostor za nove interpretacije i kritičko razumevanje kulturne politike, globalne ekonomije i obrazovanja danas i ovde.
Ulaz slobodan.
———————————-
doplgenger* je umetnički dvojac iz Beograda koji čine Isidora Ilić i Boško Prostran. Rad grupe doplgenger bavi se odnosom između umetnosti i politike, gde se istražuju režimi pokretnih slika i modaliteti njihove recepcije. Oslanjaju se na tradiciju eksperimentalnog i avangardnog filma i putem nekih postupaka koji pripadaju ovim tradicijama intervenišu u postojeće medijske proizvode ili radove u proširenim kinematografskim oblicima. Iako su pokretne slike njihov osnovni medijum, njihov rad realizuje se kroz tekst, instalacije, performanse, predavanja i diskusije. Svi ovi mediji tretiraju se u svojoj materijalnosti i u odnosu na druge medije, a kao nosioci značenjskih struktura kroz koje je strukturirana društvena i politička realnost.
doplgenger su učestvovali na Sesc_Videobrasil, OSTRALE Biennial O21, Videonale, i predstavili svoje radove u institucijama kao što su Muzej savremene umetnosti Sicilije RISO; Muzej Visbaden; Centar Pompidu; Gradski muzej, Amsterdam; Galerija Osage, Hong Kong, Muzej savremene umetnosti Vojvodine, kao i na filmskim festivalima kao što su Međunarodni filmski festival u Roterdamu, Međunarodni filmski festival u Sijetlu, Festival dokumentarnog filma i videa u Kaselu, EMAF Osnabrück, Međunarodni festival kratkog filma u Oberhauzenu, festival kratkog filma Vienna Shorts u Beču itd. doplgenger su dobitnici međunarodnih stipendija i filmskih nagrada, kao i Politikine Nagrade „Vladislav Ribnikar”. Radovi doplgengera nalaze se u javnim kolekcijama u Srbiji.
* doplgenger je srpska transkripcija nemačke reči Doppelgänger, koja je uobičajeni književni izraz za poznati fenomen dvojnika, a bukvalno znači „onaj koji ide dvaput”. Doppelgänger je stranac, neznanac, autsajder, društveni devijant, svako kome se ne zna poreklo ili ima izuzetne moći, a tendencija je da se neko ovakav izopšti kao zao. Dvojnik se označava kao zao upravo zbog svoje različitosti i mogućnosti da naruši blisko i poznato. Ovim se definiše prostor izvan dominantnog sistema. Na taj način dvojnik pronalazi neizrečeno i neviđeno kulture: ono što je ućutkano, učinjeno nevidljivim, učinjeno „odsutnim”. On preti da razori dominantne strukture, dok ukazuje ili sugeriše da je osnov na kome počiva kulturni poredak – celovitog pojedinca.
www.doplgenger.org