Saša Mirković, po mišljenju kritičara „najbolji srpski violista“ i „harizmatični umetnik prepun entuzijazma“, aktivan je kao solista, kamerni i orkestarski muzičar, kao pedagog i organizator muzičkog života. Na brojnim resitalima i kamernim koncertima, ali i na nastupima sa ansamblom „Metamorfozis“, čiji je osnivač i umetnički vođa, izvodi raznovrstan i specifičan program – od baroka do savremene muzike srpskih i svetskih autora, te do graničnih žanrova koji kombinuju klasične idiome sa etno, džez i pop izrazom, audio i video tehnologijom.
Saša Mirković je od instrumenta uspeo da stvori sugestivan emocionalni aparat naglašene retoričke funkcije.
(Srđan Teparić, muzički kritičar, Radio Beograd 2, Ars sonora)
Program:
Jan Cimer
Balada i Burleska za solo violu (srpska premijera)
Peter Mahajdik
Peroket za solo violu (srpska premijera)
Branka Popović
In Nuce za solo violu
Aleksandra Vrebalov
Harding svita za solo violu (premijera aranžmana za violu)
Georg Fridrig Teleman
Fantazija za solo violu
Johan Sebastijan Bah
Svita br. 5 za solo violu
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte 1
Gavotte 2
Gigue
Biografija:
Violista Saša Mirković (Čačak, 1980) je aktivan kao solista i kao kamerni muzičar, sa posebnim afinitetom za savremenu umetničku muziku. Održao je brojne resitale i kamerne koncerate. Učestvovao je na svim važnim manifestacijama u Srbiji (BEMUS, Tribina kompozitora…), kao i na koncertnim turnejama u inostranstvu.
Kao solista je nastupao sa slovačkim kamernim orkestrom Bogdan Varhal, Ansamblom Arte, BKO Ljubica Marić, BGO Dušan Skovran, KO Šlezinger, SO Vojske Srbije Stanislav Binički, Omladinskim simfonijskim orkestrom Jugoistočne Evrope, Kamernim orkestrom Univerziteta umetnosti u Kragujevcu i ansamblom Metamorfozis čiji je osnivač i umetnički direktor.
Nastupao je širom Evrope, kao i u Americi, Australiji i Aziji, u dvoranama kao što su Karnegi Hol, Ejvori Fišer Hol, Opera u Sidneju, sala Čikaške filharmonije, Volt Dizni Hol, Soni centar, Palata muzike u Barseloni, sala Berlinske filharmonije i mnogim drugim.
Njegovo angažovanje uključuje poziciju lidera sekcije viola u Ansamblu za novu muziku, Ansamblu Arte, BGO Dušan Skovran, BKO Ljubica Marić, KO Šlezinger, kao i saradnju sa Orkestrom Žebeljan i Beogradskom filharmonijom. Takođe je nastupao u okviru kvarteta Kontradance i Kon–trast. Takođe je član i solo violista regionalnog orkestra No Borders Orchestra.
Premijerno je izveo brojna dela, koje su za njega pisali i posvetili mu domaći i stani kompozitori, kako za solo instrument tako i za violu i orkestar.
Osnovno i srednje muzičko obrazovanje je stekao u Školi za muzike talente u Ćupriji, nakon čega je završio osnovne i magistarske studije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, gde je trenutno na završnoj godini doktorskih studija. Tokom školovanja profesori su mu bili ugledni pedagozi, kao što su Petar Ivanović, Panta Veličković, Đerđ Zazrović, Tomislav Milošević i Dejan Mlađenović.
Dobitnik je prvih i specijalnih nagrada, među kojima se ističe Prva nagrada na takmičenju Talenti za 21. vek (Slovačka), zahvaljujući kojoj je nastupao kao solista sa slovačkim kamernim orkestrom pod upravom violiniste Bogdana Varhala. Dobitnik je više specijalnih priznanja za izvođenje savremene muzike.
Pohađao je majstorski kurs Prag-Beč-Budimpešta i radio sa profesorom Ognjanom Stančevim. Kao član kvarteta Kontradance pohađao je majstorski kurs kvarteta New Helsinki i Mediči, a radio je i kao solista sa violistom Mediči kvarteta Ivom-Jan van der Verfom.
Kao student je bio član i vođa viola Norveškog omladinskog orkestra (Elverum), Nemačko-skandinavskog orkestara (Berlin) i Svetskog omladinskog mirovnog orkestara (Stokholm).
Angažovan je kao profesor na Filološko-umetničkom fakultetu u Kragujevcu.
Bilo da svira kao solista, potom sa svojim ansamblom ‘Metamorfozis’ ili, već tri godine tradicionalno, sa takođe izvrsnim muzičarem Vladimirom Blagojevićem, nastupi Saše Mirkovića iznova postaju svojevrsni umetnički standard.
(Ana Ćirica, muzički urednik i voditelj Radio Beograda 2, Kulturni krugovi, novembar 2016)
Njegova intonacija bila je perfektna, fraziranje logično i precizno, a poseban kvaltet predstavljala je raznosvrsnost tonskih boja, načina dobijanja zvuka i raznih virtuoznih agogičkih gestova i poteza kojima je, s jedne strane, prizivao Bahovo doba, a sa druge ih izgovarao kao savremeni umetnik svestan svoga doba. Bah nikada nije napisao svite za solo violu, a, sudeći po onome što smo sinoć čuli – imao bi ko da ih odsvira
(Zorica Premate, muzički kritičar, Radio Beograd 2, Kulturni krugovi, oktobar 2016)
Ovaj umetnik se uvek veoma slobodno prepušta interpretaciji, spretno osvajajući različite registre, svirajući samouvereno i virtuozno.
(Radoš Mitrović, muzički kritičar, Radio Beograd 2, Ars sonora, decembar 2016)