11 сати Програм Компас Слободне зоне: ЦРНА СЕНКА ЗЕЛЕНЕ ЕНЕРГИЈЕ, Србија, 2018, 47′
Документарни филм
Редитељ: Драган Гмизић
Компас Слободне Зоне
Без обзира на то да ли живите у Загребу, Подгорици, Сарајеву или Београду струја коју користите у вашем дому у највећој мери је добијена поступком спаљивања угља. Прецизније – 70% потрошене струје добијено је из регионалних термоелектрана чији је рад штетан по природу и здравље људи. За Европску унију овај постотак је апсолутно неприхватљив и од земаља региона очекује се да почну са применом алтернативних решења. Филм „Црна сенка зелене енергије“ прати Ирму Поповић Дујмовић, активисткињу Светског фонда за заштиту природе, која на свом путу кроз Хрватску, Босну, Србију и Црну Гору открива на који начин је регионални план масовне изградње малих хидроелектрана уместо решења, створио бројне нове проблеме. Девастација природе, отворена побуна људи против малих хидроелектрана као и корупција приликом њихове изградње само су неке, не и најцрње, сенке зелене енергије.
О редитељу
Аутор филма Драган Гмизић је професионални новинар и ТВ аутор од 1998. ангажован у области друштвено-политичких, економских као и еколошких прилика у Војводини, Србији и региону некадашње Југославије. Аутор је бројних репортажа, информативних емисија и документарних филмова емитованих на домаћим и иностраним ТВ станицама. За документарни филм „Равница без птица“ награђен је Наградом за истраживачко новинарство коју додељује канцеларија ЕУ у Србији као и наградом Најбољи српски филм 2016, коју додељује фестивал зелене културе Гринфест. Два пута номинован за годишњу награду НУНС-а за истраживачко новинарство 2015. и 2017. Један од оснивача Гринфилед продукције из Новог Сада.
После пројекције је предиђена панел дискусија о филму у којој учествују редитељ Драган Гмизић, Ива Марковић и Марија Обрадовић
13 сати FUTURE IS HERE II, Македонија, Босна и Херцеговина, 111′
ADOLESCENSORSHIP, Македонија, 2018, 26′
редитељка: Леа Димитрова
Три девојке седе на кафи и причају о својим проблемима, тражећи начин да зауставе цензуру.
О редитељки
Леа Димитрова је деветнаестогодишња девојка из Скопља, где студира историју уметности и археологију. Ово је њен први филм који је снимила на радионици “DocuSprоuts”, коју је организовао МакеДокс.
DIFFERENT, Македонија, 2018, 24′
редитељка: Розе Симоновска
Јордан нас води у свет деце са аутизмом који такође знају да уживају у животу упркос чудном изгледу и предрасудама својих суграђана.
О редитељки
Розе Симоновска је рођена 23. априла у Скопљу. Она има 19 година и студира политичне науке на Филозофском факултету. Уз помоћ МакеДокс-а, направила је свој први документарни филм DIFFERENT који се односи на дискриминацију аутистичног становништва и представља аутистичне способности људи и њихов свет кроз личну причу о Јордану.
THE LOOK IN THE EYES, Македонија, 2018, 14′
редитељка: Јоана Арсовска
Ово је филм о животу пре и после сексуалног насиља. Један од протагониста је анониман, а други је сама ауторка, обоје тинејџери. Шта значи искусити и преживети чин сексуалног насиља? Како се носити са последицама, нарочито у младости?
О редитељки
Јоана Арсовска је рођена у Скопљу 16. јануара 2000. године. Она има 18 година и матурант је уметничке школе Лазар Личеноски. Прошле године се пријавила за радионицу „DocuSprouts“, где је уз помоћ МакеДокс-а направила свој први документарни филм “The Looks in the Eyes”, који се бави темом сексуалног злостављања.
A COLLAPSE IN COHERENCE, Босна и Херцеговина, 2017, 8′
редитељи: Медиса Мехрабпоур, Бојан Јосић
Сет параметара који су произашли из људског искуства, користе се као дефиниција индивидуалног понашања. Комплексна и сасвим схватљива, правила свакодневно дефинишу рутину наше свакодневице. Међутим, шта се деси када правила дефинишу само постојање живота? Овај филм је подухват да се истраже идеје, мисли и уверења о правилима у добу рата и мира.
О редитељима
Бојан Јосић (1995, БиХ). Студент филмске и телевизијске монтаже на Академији драмских уметности у Новом Саду, у Србији. Његова првобитна интересовања су документарни филмови, његови кратки филмови су приказивани на интернационалним филмским фестивалима.
Медиса Мехрабпоур је 23-годишња Персијанка која сања о филмовима даноноћно. Тренутно студира филмску режију у Техерану и свакодневно тражи да научи нешто ново о филму.
A LEVEL PLAYING FIELD, Босна и Херцеговина, 2017, 15′
редитељи: Елвира Корман, Јакуб Салиховиц, Нима Хајирасоулиха
Кинематографски тим креће у истраживање последица и преосталих опасности рата у Босни и Херцеговини. Њихово истраживање их доведе до блиско повезане заједнице „СПИД“.
О редитељима
Нима Хајирасоулиха (Иран, 1987) је визуелни приповедач. Након неколико година искуства са фриленс фотографијом, завршио је мастер из фотоновинарства и документарне фотографије на Уметничком универзитету у Лондону 2016.
Елвира Корман је песникиња, перформерка и филмска ауторка.
Јакуб Салиховиц (УК, 1992) студирао је енглески језик и филозофију на Универзитету у Шефилду и у Хонг Конгу, а потом је и магистрирао у области европске културе и мисли на Универзитету у Лондону. Радио је на бројним независним филмовима, рекламама и музичким спотовима.
HEY! HERE I GET OFF, Босна и Херцеговина, 2017, 8′
редитељи: Амра Хасановић, Азра Јашаревић, Хасан Чамун
На главној аутобуској станици Сарајева, главног града БиХ, ужурбан је дневни саобраћај: људи путују у локална места, студенти се враћају или одлазе на школске распусте, туристи полазе на обиласке лепота Босне и Херцеговине. Филм следи причу девојке коју прогањају питања – где припада, где жели да припада: у земљи где су дом и породица, или у земљи где би могла имати посао?
О редитељима
Хасан Чамун је независни филмски редитељ, видеограф и фотограф из Либана. Са својом драгом камером, радио је и учествовао у пројектима за заштиту животне средине, као и политичким покретима у Либану. Такође пише чланке за Global Voices.
Азра Јашаревић је активисткиња и филмска редитељка. Студирала је журналистику на Универзитету у Тузли, а касније и филм на Интернационалној школи филма и телевизије San Antonio de los Baños на Куби. Тренутно сарађује са Фронт Слободом, локалном организацијом за радничку борбу и социјалну правду.
Амра Хасановић (1991) је из Брчког. По професији је дипломирана правница, по занимању авантуристкиња. Глумица је, перформерка и борац за људска права а однедавно и филмска редитељка.
НЕСТАЛИ, Босна и Херцеговина, 2017, 7′
редитељке: Лејла Муратчауш, Дина Хаџиајлић
Хиљаде породица још увек чека новости о својим најдражим – 25 година након крвавог рата на Балкану. Ближњи се још увек надају да ће сахранити њихова тела. Живе у свакодневној агонији, корачајући ходницима смрти.
О редитељкама
Лејла Муратчауш је рођена у Сарајеву. Студирала је на Академији сценских умјетности у Сарајеву. Од 2011. радила је као сценаристкиња на 11 кратких филмова. Тренутно ради на позицији копирајтера у Београду.
TO BE FAR, Босна и Херцеговина, 2017, 9′
редитељке. Самира Камели, Сајра Субашић
У септембру 2017. Самира долази из Ирана у Сарајево по први пут, да би снимала документарни филм. Покушава да се повеже са земљом и људима. Да би пронашла оне који су допутовали из далеких места попут ње, покушава посетити имиграциони центар у Сарајеву, али све на шта наилази су затворене капије.
О редитељкама
Сајра Субашић (1994, Немачка). Тренутно живи у Сарајеву где студира филмску монтажу на Академији сценских умјетности. Ужива у певању, писању и истраживању свега што филм обухвата. Интересује је експериментални и документарни филм.
Самира Камели (1991, Иран). Студирала је инжењеринг у пројект менаџменту. Монтажерка је документарног филма.
15 сати Три идентична странца, Велика Британија, 2018, 96′
Документарни филм
Редитељ: Тим Вордл; Земља: Велика Британија; Језик: Енглески;
У филлму учествују: Силви Алзета-Реали, Еди Галанд, Рон Гудман
Међународна селекција
Три странца се сасвим случајно поново срећу, након што су рођени као идентичне тројке, одвојени на рођењу и усвојени у три различите породице. Њихова прича моментално постаје глобална сензација коју прати медијска популарност и слава. Међутим, бајковити сусрет покреће низ догађаја који откривају незамисливу тајну са радикалним последицама за све нас.
Добитник Специјалне награде жирија филмског фестивала Санденс, „Три идентична странца“ почиње као ода породици која се претвара у трилер са далекосежним последицама и доказује да је живот заиста чуднији од фикције.
О редитељу
Тим Вордл је редитељ документараца са БАФТА номинацијом. Режирао је филмове „Три идентична странца“, „One Killer Punch“ i „Lifers“. Радио је и на челу развоја више водећих британских продукцијских компанија укључујући Century Films, Blast Films, Raw i BBC Documentaries.
Фестивали и награде:
Специјална награда жирија; Санденс Филм Фестивал 2018
17 сати НА ВОДИ, Хрватска,2018, 79′
Документарни филм
Редитељ: Горан Девић
Гост селектор Миљенко Јерговић представља
Регионална селекција
Пратећи дешавања око реке која протиче кроз центар града, филм портретише некадашњи индустријски центар. Река је данас извор разоноде и опуштања, али у сусрету са људима социјални сукоби транзиције испливавају на површину. Понекад река открива остатке прошлости чији су трагови остављени у води. Шта ће остати после нас?
О редитељу
Горан Девић рођен је у Сиску 1971. године. Дипломирао је филмску и телевизијску режију на Академији драмске умјетности у Загребу. Режирао је награђиване документарне филмове приказиване у различитим програмима ЗагребДока: „Увозне вране“ (2004), „Немам ти шта рећ’ лијепо“ (2005), „Три“ (2008), „Сретна земља“ (2009), „Дон Хуан: Опростите, госпођице“ (2010), „Поплава“ (2010), „Двије пећи за ударника Јосипа Тројка“ (2012) и друге. Филм „Црнци“ (2009), који је корежирао са Звонимиром Јурићем, његов је први дугометражни играни филм. Крајем 2007, основао је продукцијску кућу Петнаеста умјетност.
Фестивали и награде: ДОК Лајпциг, 2018
19 сати С ЉУБАВЉУ, СЕСИЛ, САД, 2018, 99′
Документарни филм
Редитељ: Лиса Имордино Вриланд
У филму учествују: Давид Хокни, Лесли Карон, Маноло Бланик, Давид Бејли
Фестивалски хитови
Свечано затварање
Оскаром награђен костимограф и сценограф, фотограф, писац и сликар Сесил Битон не само да је био изванредан хроничар већ и арбитар свога времена. Био је део “Златне младежи” која је приређивала најбоље журке у Лондону двадесетих година 20 века, али и ратни фотограф на првој линији фронта; оставио је траг у интернационалном часопису на страницама Вога, радио је као званични фотограф Краљице Елизабете II. Сесил Битон је постао оличење културних и политичких промена 20. века. У овом нежном филмском портрету, редитељка Лиса Имордино Вриланд комбинује архивске снимке, Битонове фотографије и глас наратора Руперта Еверета који чита одломке из прослављених Битонових дневника, како би приказала заоставштину сложене и јединствене уметничке личности какав је био Битон.
О редитељки
Лиса Имордино Вриланд је режирала награђиване филмове Дијана Вриланд: Очи морају путовати и Пеги Гугенхајм: Зависница од уметности. Развила је и наставља да допуњује серију кратких филмова под називом Уметност стила за дигиталну модну мрежу “Made to Measure”. Ови филмови истражују уметничко изражавање иновативних дизајнера и бележе њихове стилске праксе.
Њена друга књига праћена је дугометражним документарним филмом о фотографу визионару, стилисти, писцу дневника и позоришном дизајнеру Сесилу Битону. Филм је премијерно приказан на Тељурид филмском фестивалу у септембру 2017. године.
Фестивали и награде:
Награда публике, Хамптонс Филм Фестивал, 2018.; Палм Спрингс Филм Фестивал, 2018.; Тељурид Филм Фестивал, 2017
21 сат „СРБЕНКА“- живот са идентитетом, Храватска, 2018, 72′
Документарни филм
Редитељ: Небојша Слијепчевић
Гост селектор Миљенко Јерговић представља
Регионална селекција
У зиму 1991. године у Загребу је убијена дванаестогодишња девојчица српске националности. Четврт века касније редитељ Оливер Фрљић режира позоришну представу о том случају. Пробе постају колективна психотерапија, а дванаестогодишњој глумици Нини се чини као да се рат никада није завршио.
О редитељу
Небојша Слијепчевић је рођен у Загребу 1973. године. Дипломирао је филмску и телевизијску режију на Академији драмске уметности у Загребу. Аутор је 35 епизода документарне ТВ-серије „Директ“ у продукцији Фејд Ина. За епизоду „Без тате“ освојио је награду за најбољи сценарио на Данима хрватског филма и Награду публике на ЗагребДоку. Његов документарни филм „За 4 године“ награђен је на филмским фестивалима у Сарајеву и Верони. 2009. године режирао је сегмент играног омнибуса“ Загребачке приче“, а 2011. режира свој први анимирани филм „Пас/зец“. Године 2013. режирао је документарну комедију о љубавним односима у 21. веку „Гангстер те воли“ која је освојила бројне награде у Хрватској и у свету.
Фестивали и награде:
Срце Сарајева и Награда публике, Сарајево Филм Фестивал 2018