ЈЕЛЕНА ТРПКОВИЋ / ПРЕД ВАМА СТОЈЕ САМО МУШКАРЦИ
Ликовна галерија
Кнез Михаилова 6
Отварање: четвртак, 8. новембар у 19.00
8.11 – 6.12.2018.
Јелена Трпковић
ПРЕД ВАМА СТОЈЕ САМО МУШКАРЦИ
Нова изложба београдске уметнице Јелене Трпковић, сликарке и колежисткиње у Ликовној галерији Културног центра Београда представиће најновија остварења настала у последње две године, обједињена у два циклуса под називом Пред Вама стоје само мушкарци и Носталгија. И на овој изложби уметница остаје доследна актуелним и провокативаним темама из друштвеног живота фокусираним првенствено на перцепцију мушко-женских релација у савременом свету. У конструисаним композицијама које гради прецизним поступком исецања материјала из брда новинског папира, фотографија, старих књига, скенираних страница… интервенишући даље досликавањем, доцртавањем дрвеним бојицама, лепком, лаковима, фиксирима…, актери њених визуелних представа и сцене које гради препознатљиве су по гротескном призвуку и иронији које уметница складно уклапа у амбијент, и атмосферу призора.
…Говорећи о колажима Јелене Трпковић, битно је истаћи да фрагменти историјских фотографија које она у њих интегрише не делују синегдотално у односу на неке већ нестале и заборављене или потиснуте визуалне целине из којих су преузети. Њихов циљ није да буде носталгију и реафирмишу прошлост, посебно не у неком хомогеном, недиференцираном или макар и неупитном виду, нити пак они имају улогу упоришта за развој сценарија за имагинативно трансцендирање непосредне друштвене реалности, или за њено уклапање и уграђивање у конструкцију неке више, уметничке (над)реалности, у којој би се нашли интегрисани и сва рационална знања и искуства, али и ирационални токови који пробијају у свест и тиме стално децентрирају ауторску субјективност.
… Ако се нешто у тим колажима огледа, то сигурно није њихов садржај нити су то контексти из којих су садржаји преузети – пре се може рећи да они служе као својеврсно огледало визуалног мишљења као нечега што се увек, у некој крајњој инстанци, открива у свом колажном карактеру, макар и да се у том мишљењу тежило само ка препознавању и тумачењу, и/или производњи специфичних ликовних вредности пластичке форме у домену чисте визуалности, неконтаминиране тривијалним масмедијским и другим популистичким представним садржајима. У том смислу, ови колажи чак експлоатишу сензуалну раскош вернакуларних слика, чији су фрагменти у њима третирани као елементи фигуралног језика којим се изводе реторичке операције обојене снажном иронијом, али са заводљивошћу која премошћује иронијску дистанцу и позива нас на уживање у несигурности значења.
Из текста Стевана Вуковића, Позив на уживање у несигурности значења
Јелена Трпковић је рођена у Београду где је завршила Факултет ликовних уметности и последипломске студије. Редовни је професор цртање на Академији уметности у Новом Саду. Ради у медијима сликарства, цртежа и колажа. Од 1977. године приредила је 18 самосталних изложби у у Београду, Новом Саду, Титограду, Дубровнику, Сарајеву и Љубљани и учествовала је на великом броју колективних изложби у земљи и иностранству. Добитница је неколико значајних награда у области ликовних и визуелних уметности од којих је најзначајнија Награда САНУ из Фонда Ивана Табаковића. Дела јој се налазе у бројним музејским и приватним колекцијама.