Галерија АРТГЕТ
Трг републике 5/I
13.12.2018 – 5.1.2019.
УЗОРЦИ фотографије – Милан Алексић
Не знамо како су и где настале фотографије Милана Алексића, то нам не открива ни један детаљ на радовима нити ћемо ове информације добити из потписа фотографија. Да ли су у питању успутне фотографије настале на брзину или су оне пажљиво конструисане након дугог промишљања о објекту или призору који је заокупио уметникову пажњу? Интуитивно ћемо закључити да су питању природни и сеоски пејзажи у Србији, мада би могли настати било где односно где год се могу уочити верски објекти хришћанске православне цркве. Наравно ово све под претпоставком да нам је уопште такво географско одређење битно.
Тридесет шест фотографија, осим 4 изузетка, у галеријском простору je представљено без рамова, распоређено у 4 целине. Свака од ових серија се састоји од по 9 фотографија, при чему је цела серија идентификована и названа једноставно према објекту који је фотографисан. Тако серије Стока, Куће, Дрвеће, Машине и Цркве садрже фотографије управо оних објеката који се недвосмислено могу сврстати у ове категорије.
Реч је о природним и сеоским пејзажима, екстеријерима и предметима који су у свакодневној употреби. На овим местима, и поред тога што поседују трагове људског постојања, нема људи, али она не делују напуштено. Јавни и приватни простори су испреплетани, имају исти третман, и заједно траже од посматрача реконструкцију својих првобитних значења и улога у свакодневном животу. Време које посматрач инвестира у ове сцене је прошло време, заправо историја посттранзиционог друштва, са себи својственим односом према природи, окружењу, религији, друштвеним вредностима.
Иако дакле постоји директна веза између фотографије и стварног света који приказује, Алексићева намера није да састави некакав регистар фотографисаних објеката већ да преиспита естетски потенцијал фотографисаног простора. Избор објеката који су фотографисани, а самим тим и избор социокултурних веза које се успостављају кроз фотографисане предмете, углавном се креће унутар граница нашег друштва. Можда је у некаквом road tripu Алексић направио фотографије које на први поглед делују као неуметничке фотографије, иако уколико бисмо тражили њихове уметничке утицаје могли бисмо их пратити све до америчког уметника Еда Раше.
Фотографије Милана Алексића на први поглед делују као клинички објективне, али ипак врло брзо схватамо да су јако евокативне. Посматрајући ове фотографије осећамо немир и тензију у тражењу и ишчекивању грешке. Уметник користи овај приповедачки алат готово на свакој слици као да на тај начин та тензија постаје циљ сваке слике. На површини фотогафисани објекти делују мирно, хармонично, али управо ту настаје немир и ефекат/осећај да„нешто није у реду“, иако не можемо тачно да кажемо шта је у питању.
У чему је онда привлачност радова Милана Алексића? Одговор на ово питање делимично лежи у насловима серија, као и наслову целе изложбе. Посматрајући фотографије добићемо управо оно што пише у насловима серија: 9 фотографија стоке, 9 фотографија православних цркава, 9 фотографија дрвећа и 9 фотографија пољопривредних машина, ни мање ни више. Не треба да очекујемо некакву уметничку фотографију или фотографију која има гласан стејтмент, већ само оно што нам уметник нуди. И управо у томе се налази важан став који Алексић износи – на фотографији је само оно што видиш. Али на фотографијама Милана Алексића оно што се види може бити једноставно као стабло дрвета али и компликовано као некакав сан или сећање.
Иван Манојловић
кустос-историчар уметности
МИЛАН АЛЕКСИЋ
Образовање Милана Алексића (1954) комбинује магистарске студије ликовних уметности, основне студије друштвено-хуманистичких наука, историја уметности и основне студије техничких наука.
Милан Алексић је гостовао, усавршавао се и био на студијским боравцима на низу европских универзитета као што су: Академије уметности, Ним, Француска, Бреда, Холандија, Лајпциг, Немачка. Био је и на Голдсмитс Универзитету у Лондону, Енглеска; Колеџу за јавну управу, Санингдејл, Енглеска;, Глазгов Каледонијан универзитету, В. Британија;, Метрополитан универзитету Манчестер, В. Британија; Корнел универзитету, САД …
Милан Aлексић је самостално и групно излагао у најреферентнијим домаћим и иностраним галеријама и музејима укључивши: Музеј примењених уметности, Београд, Салон Музеја савремене уметности, Београд, Музеј савремене уметности, Скопље, Народни музеј, Крагујевац, Museum Moderner Kunst Kärnten, Клагенфурт, Аустрија, Stiftung Zollverein, Есен, немачка, Kunstverein Leipzig, Лајпциг, Немачка, American University Museum, Katzen Arts Center, Вашингтон, САД, Museum im Spital Grünberg, Немачка, итд. Имао је више од 20 самосталних изложби од којих 8 у иностранству.
О уметничким радовима Миланa Алексића су писали и водећи светски и домаћи медији као The Sunday Times, В. Британија, Die Zeit, Frankfurter Allgemeine, Немачка, Winnipeg Free Press, Канада, Политика, Вечерње новости итд.