11. НОРДИЈСКА ПАНОРАМА // Представљање књиге Лене Андешон „Огрешење – роман о љубави“

09.06.2015, 14:12.
blank-image

Издавач: Одисеја, Београд, 2015.
Представлјање књиге Лене Андешон Огрешење, роман о лјубави
Издавач: Одисеја 2015.
Превод: Сузана Живковић

Учествују: Споменка Крајчевић, Сузана Живковић и Марија Вукосавлјевић
У сарадњи са Фондацијом Балканкулт

Роман Огрешење – роман о љубави награђен је најпрестижнијом књижевном наградом у Шведској – „Аугуст” (према Аугусту Стриндбергу) за 2013. годину. „То је озбиљна игра у којој се, главни ликови, Естер и Хуго срећу у безвременој драми о страсти и моћи, слободи и разуму, драми коју списатељица не само обликује већ и сецира. Користећи окрутни хумор и изузетну прецизност, Лена Андешон разоткрива систематичну самообману заљубљивања“, истиче жири за доделу ове награде.
Естер Нилсон, јунакиња романа Огрешење – роман о љубави шведске књижевнице Лене Андешон, верује да јој моћан интелект, одлично образовање и отвореност према свету омогућавају да стекне поуздан увид у значење многих појава. Када се, захваљујући позиву да одржи предавање о угледном ликовном уметником Хугу Раску, коме се диви као ствараоцу и човеку с високом моралном свешћу, упозна с њим, дивљење прераста у фасцинираност. Хугови сигнали говоре јој да је пут ка њему отворен, што разбуктава њену чежњу и уводи је у везу коју испрва доживљава као остварење својих суштинских потреба. Показаће се, међутим, да у томе греши, као што ће погрешити много пута у настојању да разуме Хугово понашање. Њена велика проницљивост постаје оружје наде која је држи у стању опсесије и увлачи у спиралу самоповређивања, водећи је у све дубљи понор. С обзиром на упечатљивост лика главне јунакиње, жестину њене борбе и размере њеног слепила, могуће је очекивати да ће у веку у коме је настала Естер Нилсон постати подједнако истакнута књижевна маркација љубавне опсесије какве су у свом времену били ликови Еме Бовари и Шарла Свана.
Изузетан пријем на који је роман наишао у Шведској, као и његови преводи на водеће светске језике, подстакли су Лену Андешон да објави наставак животне приче Естер Нилсон.

Лена Андешон (Лена Андерссон), рођена је 1970. године у Стокхолму. Одрасла је у стокхолмском предграђу Тенста, а у Тошбију, у области Вермланд, уписала спортску гимназију. Тада је почела и да се такмичи у нордијском скијању, али кад открије љубав према писању и схвати да јој је књига важнија од спорта, ту школу напушта да би на стокхолмском Универзитету дипломирала енглески, немачки и политикологију. Ради као књижевна критичарка у дневном листу Свенска Дагбладет и колумнискиња у дневним новинама Дагенс Нyхетер и часопису Фокус. Прву књигу Да ли је то све?(Вар дет бра сå?) објавила је 1994. године, следе романи Вредни мушкарци и жене (Дуктига мäн оцх квиннор, 2001) и Ви сте, значи, из Шведске (Ду äр аллтсå свенск?, 2004), а романом Патковград (Дуцк Цитy, 2006) привлачи пажњу како шведске тако и међународне књижевне јавности. Та књига Лену Андешон представља као оштру сатиричарку склону гротески. Патковград је фантазмагорична слика друштва благостања коме прети пропаст због зависности грађана од сласне и масне хране. Више од деведесет одсто становника је предебело и болује од дијабетеса, а најмоћнији човек у земљи, власник читаве прехрамбене индустрије, раднике исплаћује инсулином. Кад председник државе објави рат гојазности – такозвану Операцију Ахаб или Борбу против белог кита – земљу захвата масовна хистерија. Док председник редовно извештава јавност о напретку у смањивању своје телесне масноће, војници упадају у куће и мере грађане, при чему најдебљима прети интернирање у логоре. Телевизија свакодневно извештава о убиствима дебелих људи, а у оквиру општег превредновања у складу с новим циљем, Бекет, са своја четири процента телесне масноће, бива проглашен за најбољег писца свих времена. Репресија изазива појаву тајних места на којима се грађани препуштају страсти према јелу, а у порно-клубовима главна опсценост су призори преждеравања.
Друштвена ангажованост и бриткост ума коју потврђују и књиге Завршена партија (Слутспелат, 2009) и Разум и надменост (Фöрнуфт оцх хöгмод, 2011) донели су Лени Андешон углед веома проницљиве критичарке актуелних друштвених прилика. Списатељица, међутим, свој поглед који скенира изненада усмерава на сферу приватности и 2013. године објављује збирку приповедака Ничија мама (Ингенс мамма-антологи) и књигу Огрешење – роман о љубави (Егенмäктигт фöрфаранде – ен роман ом кäрлек).

Loading...