12:00 MOJA MAJKA; 14:00 1001 NOĆ: PRVI DEO – NESPOKOJAN;16:30 PROJEKAT STOLEĆA; 19:00 ŠAULOV SIN; 21:30 AFERIM!
12:00 MOJA MAJKA
Kan 2015
Čikago, Havaji
Originalni / međunarodni naziv: Mia madre / My Mother
Režija: Nanni Moretti
Scenario: Nanni Moretti
Uloge: Margherita Buy, John Turturro, Giulia Lazzarini
Direktor fotografije: Arnaldo Catinari
Montaža: Clelio Benevento
Zemlja produkcije: Francuska, Italija
Trajanje: 107 minuta
Jezik: italijanski, engleski
Margarita je rediteljka; ona snima film sa slavnim američkim glumcem Berijem Haginsom koji joj priređuje svakodnevni pakao na setu. Daleko od snimanja, Margarita se trudi da održi svoj život pod kontrolom uprkos majčinoj bolesti i ćerkinoj podivljaloj adolescenciji.
Neprikosnoveni gospodar autofikcije, italijanski autor Nani Moreti, uneo je sve u ovo ostvarenje – intiman dugometražni film, protkan nedavnim teškim iskušenjima u vlastitom profesionalnom i privatnom životu. Moreti je pomešao snove i realnost u želji da priču prikaže na neakademski, slobodan način. Sa druge strane, morao je da zadrži okvir istine kako bi ostao u domenu onoga što publika očekuje. Uprkos tome što se pojavljuje u filmu i što je sama njegova ekspresija jaka, on ostaje po strani dozvoljavajući svojim kolegama da ga nadvise u izrazu.
14:00 1001 NOĆ: PRVI DEO – NESPOKOJAN
Kan 2015
Sidnej – Grand – prix, Minhen
Originalni / međunarodni naziv: As Mil e Uma Noites: Volume 1 / O Inquieto, Arabian Nights 1
Režija: Miguel Gomes
Scenario: Miguel Gomes, Mariana Ricardo, Telmo Churro
Uloge: Crista Alfaiate, Dinarte Branco, Carloto Cotta
Direktor fotografije: Sayombhu Mukdeeprom
Montaža: Telmo Churro
Zemlja produkcije: Portugal, Francuska, Nemačka, Švajcarska
Trajanje: 125 minuta
Jezik: portugalski
Portugal je zemlja u krizi. Jedan režiser posvetio se novom filmu, ali ne uspeva da pronađe smisao u svom radu. Kukavički odlučuje da pobegne, ostavljajući mladu i lepu Šeherezadu da preuzme njegovu ulogu. Sa hrabrošću i entuzijazmom, ona pokušava da promeni svoju sudbinu, neprekidno zabavljajući kralja svojim pričama. Kako noći prolaze, iz nemira se rađa potištenost, ali zatim dolazi do opčinjenosti…
U prvom epu Migela Gomeša, Šeherezada priča o nemirima koji potresaju zemlju. Dokumentarni snimci o ljudima koji protestuju zbog zatvaranja fabrike za brodogradnju, priča o životima ljudi bez posla, o čoveku koji se suočava sa infekcijom, stilizovane scene putovanja političara i lobista – sve ovo formira mozaik pomoću koga režiser oslikava trenutno stanje svoje zemlje.
16:30 PROJEKAT STOLEĆA
Roterdam 2015 – Zlatni tigar
Buenos Aires, Jerusalim, Sarajevo
Originalni / međunarodni naziv: La obra del siglo / The Project Of The Century
Režija: Carlos Quintela
Scenario: Abel Arcos, Carlos Quintela
Uloge: Mario Balmaseda, Leonardo Gascón, Mario Guerra
Direktor fotografije: Marcos B. Bohórquez
Montaža: Yan Vega
Zemlja produkcije: Argentina, Kuba, Nemačka, Švajcarska
Trajanje: 100 min
Jezik: španski
Zbog teške situacije koja je zadesila Kubu, tri čoveka primorana su da žive zajedno. Sin Leo, otac Rafael i deda Oto našli su se u situaciji u kojoj nije nimalo lako uskladiti se. Oto, već starac, vezan za svoje materijalne stvari kojih i nema mnogo, Rafael, nezaposlen i bez ikakvih izgleda za napredovanje i Leo koji se nakon raskida sa devojkom vraća kući, moraju da nastave svoj život u emotivnoj i finansijskoj izolaciji…
Kvintelova dokumentarno – igrana priča o kubanskoj porodici koja deli razočarenja i žal za prošlim vremenima, nedvosmisleno prikazuje frustracije i poteškoće ljudi različitih generacija koji su primorani tu da žive. Inspiracija za film bio je ambiciozan projekat Sovjetskog Saveza i Kube o izgradnji nuklearne elektrane u Jarugi na Karibima, koji je prekinut padom Sovjetskog saveza, nakon čega su ostali pustoš i sablasno, nedovršeno naselje.
19:00 ŠAULOV SIN
Kan 2015. – Grand prix žirija, nagrada FIPRESCI međ. žirija kritike
Toronto, Hamburg, London, Stokholm, Sarajevo
Režija: László Nemes
Scenario: László Nemes, Clara Royer
Uloge: Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn
Direktor fotografije: Mátyás Erdély
Montaža: Matthieu Taponier
Zemlja produkcije: Mađarska
Trajanje: 107 minuta
Jezik: mađarski
Oktobar 1944, Aušvic-Birkenau. Šaul Aušlander jedan je od zatočenih mađarskih Jevreja koji su izolovani iz logora zbog surovog zadatka pomaganja nacističkoj mašineriji velikih istrebljenja. Tokom rada u jednom od krematorijuma, Šaul otkriva leš dečaka koga smatra za svog sina. Kako njegova grupa planira pobunu, Šaul odlučuje da izvrši nemoguć zadatak – da spasi telo deteta od plamena, pronađe rabina i priredi dečaku dostojnu sahranu.
Laslu Nemešu ovo je debitantski film kojim je zabeležio ogroman uspeh, a sa dve nagrade u Kanu – nagradom međunarodnog žirija kritike FIPRESCI i Gran prijem žirija, već se istakao kao jedan od vodećih predstavnika mađarskog talasa mladih reditelja. ,,Naš cilj bio je da primenimo potpuno drugačiji pristup od uobičajenog istorijskim dramama koje karakterišu ogroman obim i naracija iz više perspektiva”, ističe reditelj. ,,Ovaj film ne prikazuje holokaust, već jednostavnu priču jednog čoveka koji se našao u teškoj situaciji u ograničenom prostornom i vremenskom okviru.”
21:30 AFERIM!
Berlin 2015 – Srebrni medved za režiju
Lisabon, Sofija – nagrada za najbolji film
Tribeka
Originalni / međunarodni naziv: Aferim!
Režija: Radu Jude
Scenario: Radu Jude, Florin Lazarescu
Uloge: Teodor Corban. Mihai Comanoiu, Cuzin Toma
Direktor fotografije: Marius Panduru
Montaža: Katalin Kristutiu
Zemlja produkcije: Rumunija, Bugarska, Češka, Francuska
Trajanje: 108 minuta
Jezik: rumunski
Istočna Evropa, 1835. godine. Žandar Kostandin i njegov sin kreću u poteru za ,,ciganskim robom” koji je pobegao od svog gospodara, a sumnja se da je imao i ljubavnu aferu s gospodarevom ženom. Tokom potere oni sreću ljude različitih nacionalnosti i verovanja: Turke i Ruse, hrišćane i Jevreje, Rumune i Mađare… Svi oni imaju predrasude jedni prema drugima, kao teret nasleđa koje se prenosilo s generacije na generaciju. Čak i kada pronađu odbeglog roba, avantura je daleko od kraja…
Aferim predstavlja i danas aktuelnu parabolu Evrope u vremenu kasnog feudalizma, kako je ovaj period prikazan kroz istorijska dokumenta i narodne pesme. U maniru balkanskog vesterna film oslikava društvenu hijerarhiju i položaj čoveka čija je individualnost sputana u sistemu društvenih stega.