Nada Beroš: Zar je to umetnost? PREDAVANJE

07.09.2015, 18:16.
blank-image

(O medijaciji savremene umetnosti na primerima redi mejda u oviru stalne postavke Muzeja savremene umetnosti u Zagrebu)
U muzejima i galerijama savremene umetnosti u susretu s publikom muzejski edukatori i interpretatori često čuju pitanje: Zar je to umetnost?
U nameri da se odgovori na to i slična pitanja tim okupljen u Pedagoškom odeljenju Muzeja savremene umetnosti u Zagrebu osmislio je niz programa, vođenja, radionica, radnih listića i animiranih prezentacija koje na zabavan i edukativan način pokazuju kako se moglo dogoditi da polovni automobil Renault 4 postane izložbeni eksponat u umetničkom muzeju, da iznošeni par cipela bude nazvan skulpturom, a seoske vile oslonjene o umetničku sliku na podu budu prozvane umetničkom instalacijom? Povodom stogodišnjice od nastanka pojma redi mejd (ready made, 1915) preispitujemo „kako stvari postaju umetnost?”.

Na predavanju Nade Beroš u Kulturnom centru Beograda „Zar je to umetnost“ biće predstavljena vođenja, prezentacije, igraonice i radionice za različite starosne grupe, koje su vodili edukatori, glumci, umetnici, pisci, performeri.

Stalna postavka Zbirke u pokretu Muzeja savremene umetnosti u Zagrebu detektuje dvadesetak umetničkih dela koja svojom (ne)običnošću zbunjuju i intrigiraju decu, mlade i odrasle posetioce.
„… Ko je, kada i zašto odlučio da proglasi „stvari“ umetnošću? Na okruglom stolu Dišanov šamar trudili smo se da odgovorimo kakvu je to revoluciju u umetničkom svetu pre sto godina pokrenuo umetnik Marsel Dišan, izumitelj redi mejda. Počevši od igraonica, a završivši sa stručnim skupom Dišanov šamar, nastojali smo da obuhvatimo ne samo različite obrazovne skupine nego i diverzifikovane metodičke postupke u medijaciji savremene umetnosti. Pitanje Zar je to umjetnost?, naravno, čuće se i nadalje u galerijskim dvoranama, ali verujemo da su naši programi istoimenog naziva, bar malo pomogli da naredne generacije posetilaca, domišljatije i uverljivije odgovore sebi i drugima na to pitanje… “ Nada Beroš, Muzej savremene umetnosti u Zagrebu

Nada Beroš (Zagreb, 1952), kustoskinja, kritičarka, urednica i predavač. Od 1994. kustos je u Muzeju savremene umetnosti u Zagrebu i rukovodilac Pedagoškog odeljenja. Bila je kustos i kokustos samostalnih i grupnih izložbi hrvatskih i međunarodnih umetnika u Hrvatskoj i inostranstvu među kojima su: Andres Serano, Denis Adams, Dalibor Martinis, Braco Dimitrijević, Sanja Iveković, Ivan Kožarić, Vadim Fiškin, IRWIN, Ivana Keser, Svetlana Heger & Plamen Dejanov, Miroslav Balka, Mladen Stilinović, Andreja Kulunčić; Kendis Brajc, Elke Kristufek, Kristina Leko; Delayed on Time – jedan pogled na švedsku savremenu scenu; Criss-Cross – pet pozicija u hrvatskoj i nemačkoj savremenoj umetnosti, Josip Vaništa: Ukidanje retrospektive (2013). Objavila je brojne eseje i intervjue s umetnicima, kritičarima i kustosima u domaćim i inostranim časopisima, u katalozima i publikacijama. Osnivačica nezavisnog međunarodnog projekta Motel Ježevo o ilegalnim migracijama (2000 ̶ 2004.). Su-osnivačica i glavna urednica onlajn magazina art-e-fact (2002 ̶ 2005). Dobitnica je godišnje nagrade Hrvatske sekcije AICA za 2005. Pokretačica i urednica kritičke biblioteke Refleksije Muzeja savremene umetnosti i Biblioteke za decu Čitanje umetnosti (2014), te Biblioteke Nukleus (2014). Objavila je monografiju o Daliboru Martinisu Javne tajne/ Public Secrets (2006); Kroćenje tame – eseji i razgovori o umetnosti na prelomu stoljeća (Fraktura, 2011). Koautorka je stalne postavke Muzeja savremene umetnosti Zbirke u pokretu (s Tihomirom Milovcem), 2009., urednica i koautorka pratećih publikacija (Akcenti /Highlights) i programa Eduakcija.
Autorka je brojnih kompleksnih edukativnih projekata uz izložbe u MSU-u, među kojima i muzejskog edukativnog projekta Voda u koji je bilo uključeno 55 muzeja i galerija iz 27 hrvatskih gradova, te izložbe Zapisano na vodi, april-jun 2012, za koju je nagrađena 2013. godišnjom nagradom Hrvatskog muzejskog društva.

Loading...