Нордијска панорама 09

14.02.2009-18.02, 17:19.
blank-image

Карин Јохансон-Мекс, извршна директорка продуцентске куће Филмконтакт Норд и фестивала Нордиск Панорам, свечано ће отворити Шести фестивал нордијског филма у Београду

Овогодишње, пето издање београдске Нордијске панораме, програмски и садржајно се ослања на 19. Нордијску панораму – филмски фестивал пет градова који је, од 26. септембра до 1.октобра прошле 2008, одржан у шведском граду Малмеу. Избор филмова заједнички су уредила два стручњака за филмску уметност из нордијског и балканског региона: Карин Јохансон-Мекс и Мирољуб Вучковић, директор Филмског центра Србије. Овогодишња Нордијска панорама је најобимнија од свих претходних, јер ће публика, у Дворани Културног центра Београда и у Дому културе Студентског града видети укупно 34 остварења, у трајању од 1005 минута, од којих су многа добила значајна европска признања. Највише је филмова кратког метра (укупно 18), дугометражних је 5, анимираних 7, а фантастика је присутна у 4 остварења.
Мирољуб Вучковић, у тексту за каталог каже да су теме, судбине и радња филмова често негде далеко од уређених северних простора…….Америка, Туркменистан, Кина, Судан, Индија, Русија, Конго… нису недоступне дестинације за нордијске редитеље и продуценте краткометражних филмова. За њих не постоје језичке, ни генерацијске баријере, ни цензуре, нити самоцензуре, жанровска разноврсност, интерес за урбане и руралне проблеме и теме… Аутори филмова ипак су поштовали једну границу, коју нико није прекорачио – границу људскости и поштовања живота. Дакле, Слобода значи Граница, закључује Вучковић.

Гледалац ће и сам то закључити гледајући фински филм Сенка свете књиге (17. фебруар у 21,00) који је добио специјалну награду жирија на медјународном филмском фестивалу у Грузији, а номиниран је и за награду Европске филмске академије. У овом остварењу жанра фантастике режисер Арто Халонен прави студију о моралу међународних компанија које због своје грамзивости подржавају диктаторски режим Туркменистана и тако прикривају масовно кршење људских права.

Честа преокупација нордијских редитеља су проблеми одрастања адолесцената. Такав је исландски филм Две птичице (14. фебруар од 19,00) Рунара Рунарсона, који је побрао бројне награде за најбољи краткометражни филм 2008. на филмским фестивалима у Милану, Мелборну, Единбургу, Валенсији , Бресту, Алмерији, а био је номинован и за Канску „Златну палму“прошле године. То је прича о једној летњој ноћи када група тинејџера улази у свет одраслих. Главна личност је стидљив дечак коме се свиђа једна девојчица, али се испоставља да се она забавља са његовим другом.

Адолесценцијом се бави и норвешки филм Тумулус (16. фебруар од 19,00), у којем Хане Ларсен прати живот 11-годишњег Јохана, који упада у моралну дилему после једне наизглед безазлене пошалице. На психолошком плану прича се даље развија у турбулентно одрастање дечака.

О одрастању 9-годишње Они бави се и филм Између два дома (16. фебруар од 21,00). Главни лик овог делимично анимираног дечијег финског документарца редитељке Марике Веисенен, је девојчица чији су родитељи разведени. Од када јој се отац сели у други град, сваког другог викенда, путује сама да би се виђала са њим. За време једног таквог путовања, размишља о свом одрастању у две одвојене куће и труди се да схвати зашто одрасли немају жељу да буду заједно. Стотине километара дугачак пут, понекад досадан и исцрпљујући, потребан је да би могла да размисли о оба своја родитеља.

За најбољи филм на Филмском фестивалу у Хамбургу 2008. проглашен је кратки филм Последње ствари, (16. фебруар од 21,00) Левана Акина. Малом Хугу сви непрестано просипају памет. Међутим, он је сигуран да ствари нису онакве како изгледају. Хуго је свестан да не може да оде са мајком и својом малом сестром и напусти све. Посебно не свог старијег брата и најбољег друга Симона.

Денијев чаробни напитак (16. фебраур од 21,00) је анимирани норвешки филм у трајању од само једне минуте, редитеља Гауте Хестхаген, у којем неваљали дечак Дени случајно испија чаробни напитак доброте.

Београдска публика видеће и сјајан филм из Финске, Уралски лептир (16.фебруар од 21,00)
Катарине Лилqвист, који је добио награду за најбољи анимирани филм на Међународном фестивалу краткометражног филма у Тампере (Финска) 2008. Током експедиције у Киргизу, легендарни улан упознаје предивног младића. Господар и његов слуга путују заједно, све док им на пут не стану ратни логори финског грађанског рата. Филм приказује драмски троугао из којег нико не излази као победник.

Дански Инстититут за филм посебно препоручује Вастербо (15. фебруар од 19,00) Микаела Ноера, остварење које се бави мушко-женским односима. У овом дугометражном филму, редитељ залази у мали стан градског кварта Копенхагена где се Јулија и Мартин забављају, свађају и расправљају о неверству, деци и заједничкој будућности. Замоливши је да снима свој свакодневни живот, режисер филма Микаел Ноер даје Јулији дигиталну видео камеру. Као резултат настаје права „збрка“ осећања у којој се наспрам појмова среће и одрастања смењују усхићења, страхови, љубав и бес.

Сличним дилемама бави се и шведски документарац Изванредна студија о људском понижењу (17. фебруар од 19,00), који је добитник награде Гулдбагге за најбољи документарни филм. После раскида компликоване љубавне везе, филмски режисер Патрик Ериксон упада у емотивну кризу. Како би му помогли, његове колеге Ерик и Рубен снимају терапеутске телефонске разговоре са Патриком.

Проклетство удаљеног острва (17. фебруар од 21,00), анимирани фински филм долази у Београд са Великом наградом за најбољи европски краткометражни филм жанра фантастике са Међународног филмског фестивала у Еспоу (Финска) 2008 и са Специјалном наградом са Међународног фестивала краткометражног филма у Тампере (Финска) 2008. Пошто је у џунгли тропског острва бачено проклетство, проклети господин Воид узалудно покушава да улови свој неукротиви брк. Господин Воид скреће канал и одлази на пут кроз време, који ће га увести у кобне догађаје

Младој публици посебно ће бити занимљив Елецтроница Реyкјавик ( 18. фебруар од 21,00)
музички документарац са Исланда , режисера Арнара Јóнассона. То је прича о револуцији на пољу музике. Електронска и хоусе музика касних 80-их и раних 90-их прошлог века значајно је утицала на читаву једну генерацију музичара. Филм бележи појаву сцене углавном ундергроунд и авангардних уметника електронског звука на Исланду, од којих се многи могу видети на филму. Спремите се за најдубље ритмове природе и, пре свега, за једну велику сеxy журку! У филму игра ретко добра плејада музичара који се везују за почетке Данце музике, као и имена попут Анонyмоус, Биоген, Гус Гус, Гхостигитал и многих других.

Новину овогодишњег Фестивала представља паралелни програм који укључује и сусрете филмских стваралаца из два региона у Филмском центру Србије, 15. фебруара у 12 сати. Том приликом Карин Јоханссон-Меx ће одржати предавање о могућностима сарадње балканског и нордијског региона и финансијске подршке филмској продукцији земљама југоисточне Европе. Она ће представити и оригиналну концепцију фестивала Нордиск Панорам. То ће за љубитеље европског филма бити посебна прилика да се из прве руке упознају са радом ове угледне филмске смотре, која се наизменично одржава у пет градова и сваке године у другој земљи нордијског региона, сабирајући тако на једном месту читаву скандинавску продукцију краткометражног и документарног филма.

После Београда, филмове ће видети и публика у више од двадесет градова Србије (Нови Сад, Зрењанин, Ниш, Лесковац, Сопот, Обреновац, Лазаревац, Беочин, Горњи Милановац, Панчево ….), као и она у Босни и Херцеговини (Сарајево и Зеница).

Loading...