Otvaranje 17. međunarodnog festivala „Dani orgulja“ – „Od Baha i dalje“, Martin Šmeding

27.06.2017, 20:30.

Otvaranje festivala „Dani orgulja – Dies organorum“ je ujedno i zatvaranje manifestacije kojom se obeležava jubilej 500 godina Reformacije koju u saradnji sa partnernima realizuje Goethe-institut u Beogradu. Ovim povodom nemački orguljaš Martin Šmeding izvešće orguljske kompozicije bazirane na Luterovim koralima od 17. do 20. veka na koncertu pod nazivom „Od Baha i dalje“.

Reformacija je tokom proteklih 500 godina dala brojne podsticaje umetnosti. Protestantska tradicija horskog pevanja nedavno je uvrštena na UNESCO-vu listu nematerijalnog kulturnog nasleđa. Sam Luter nije se, doduše, osećao kao pesnik, ali je uprkos tome bio najkreativniji tekstopisac crkvenih pesama u okviru Vitenberškog pokreta. Umetnički pristup protestanskim crkvenim pesmama dostigao je vrhunac u delu Johana Sebastijana Baha, ali su Luterovi korali nastavili da budu osnova za dela mnogih kompozitora sve do danas.

Od Baha i dalje
dela za orgulje zasnovana na Luterovim koralima od 17. do 20. veka
MARTIN ŠMEDING (Nemačka)

JohanSebastijan Bah
Preludijum u Es–Duru, BWV 552,1

Ditrih Bukstehude
Koralna fantazija na Nun freut euch, lieben Christen g’mein, BuxWV210

Feliks Mendelson-Bartoldi
Andante i Finale iz Reformacijske simfonije, op. 107 zasnovane na Luterovom koralu Ein feste Burg ist unser Gott

Petr Eben
Valpurgijska noć iz ciklusa Faust (1987) sa citatom Luterovog korala Aus tiefer Not

Johan Sebastijan Bah
Kanonske varijacije na Vom Himmel hoch, BWV 769

Ernst Peping
Tokata na Mitten wir im Leben sind (1942)

Maks Reger
Koralna fantazija na Ein feste Burg, op. 27

Biografija:
Martin Šmeding (1975 Minden, oblast Vestfalija) je studirao crkvenu muziku, muzičku pedagodiju, blok-flautu (koncertna diploma), orgulje (koncertna diploma), dirigovanje, čembalo i muzikologiju u Hanoveru, Amsterdamu i Diseldorfu. Učitelji su mu, između ostalih, bili Ulrih Bremšteler, Lajoš Rovaktaj, dr Hans van Nievkop, Žak van Ortmersen i Žan Boje. Tokom studija je bio stipendista Studentske fondacije nemačkog naroda. Osam puta je osvajao prvo mesto na nemačkom saveznom muzičkom takmičenju za decu i omladinu Jugend muzicirt, a nakon toga pobeđivao je i na brojinim drugim takmičenjima. Osvojio je nagrade na takmičenjima Feliks Mendelson-Bartoldi u Berlinu, Johan Pahelbel u Nirnbergu, Georg Bem u Lineburgu, Međunarodnom takmičenju orguljaša Avgust Gotfrid Riter u Magdeburgu, Musica antiqua u Brižu, na Univerzitetskom takmičenju u Hanoveru i Manhajmu, na Nemačkom muzičkom takmičenju u Berlinu, kao i na Evropskom takmičenju mladih orguljaša u Ljubljani. Osim toga bio je finalista takmičenja nemačkog javnog medijskog servisa ARD u Minhenu (1999), dobitnik je brojnih stipendija, a osvojio je i Nagradu za unapređenje kulturnog stvaralaštva pokrajine Donja Saksonija (1999). Šmeding je bio kantor i orguljaš u crkvi Nazaretkirhe u Hanoveru (1997–1999), da bi nakon toga delovao u dva najznačajnija centra crkvene muzike u Nemačkoj: 1999. godine je nasledio muzičkog direktora prof. Oskara Gotliba Blara u ulozi kantora i orguljaša Neanderove crkve u Diseldorfu, a potom je bio orguljaš crkve Krojckirhe u Diseldorfu (2002-2004), koja se ponosi muzičkom tradicijom dugom 700 godina. Šmeding je predavao na muzičkim akademijama u Hanoveru, Lajpcigu, Vajmaru i Drezdenu, a 2004. godine je izabran za profesora orgulja na Muzičkoj akademiji u Frajburgu, gde je nasledio prof. Zigmonda Satmarija. Na njegovu inicijativu na frajburškoj akademiji osnovan je Odsek za crkvenu muziku (2012), a Šmeding je imenovan za upravnika odseka. Nastupao je na televiziji i radiju, a snimio je i brojne kompakt diskove. U tom kontekstu valja posebno istaći snimak celokupnih dela za orgulje J. Bramsa, F. Mendelsona-Bartoldija i F. Šmita, prvi snimak kompozicija za pedalni klavir Roberta Šumana na originalnom instrumentu, kao i snimak verzije za orgulje Goldberg varijacija J. S. Baha. Osim toga, ovaj umetnik objavljuje i notna izdanja, ali i radove u knjigama i stručnim časopisima, npr. za izdavačke kuće Buc, Karus, Herder i Šot. Kao solista, kamerni muzičar i kao član orkestara je nastupao na koncertima u zemlji i inostranstvu (Evropa, Azija i Amerika). Takođe je nastupao na Bahovom festivalu u Lajpcigu, na Nedeljama Bahove muzike u Tiringiji, Festivalu klasične muzike u Branušvajgu, Danima orgulja u Merzeburgu, na Muzičkim i orguljaškim danima Donje Saksonije, Festivalu pokrajine Meklenburg i Prednja Pomeranija, na Muzičkom festivalu pokrajine Šlezvig-Holštajn i drugim. Držao je majstorske kurseve i bio je član žirija na muzičkim takmičenjima. Nastupao je takođe kao dirigent, a aktivan je i kao kompozitor. Dobio je Nagradu nemačke kritike za nosače zvuka (Lista najboljih nosača zvuka). Za snimak Goldberg varijacija J. S. Baha u aranžmanu za orgulje je dobio nagradu Eho klasik za instrumentalistu godine, koja se ubraja među izuzetno značajne međunarodne muzičke nagrade. Od 2012. godine Šmeding je titularni orguljaš Ludvigove crkve u Frajburgu i na čelu je Herdenskog vokalnog ansambla (kamernog hora nekadašnjeg Pomesnog kantorata Južnog Badena).

Koncert realizujemo u saradnji sa Goethe-institut Beograd kao deo manifestacije Jublije reformacije 2017.

Loading...