REPUBLIKA POEZIJA

02.03.2016-02.04, 18:46.
blank-image

Realizaciju programa podržava Goethe-Institut u Beogradu
Na izložbi Republika poezija, nastaloj u okviru manifestacije Kulturnog centra Beograda posvećenoj savremenoj poeziji i njenim relacijama sa drugim umetničkim praksama, predstavljeni su radovi Vlada Marteka, Gerharda Falknera i Nataše Teofilović. Oni dolaze iz različitih podneblja, pripadaju različitim generacijama i poetikama, ali ono što ih povezuje jeste delovanje u okvirima vizuelne umetnosti i poezije, a takođe im je zajedničko i iskustvo života i rada u bivšim socijalističkim zemljama.
Vlado Martek je počeo kao pesnik, da bi 70-ih ušao u novu umetničku praksu sa Grupom šestorice, koja će narednih decenija biti kontekst u kojem će razvijati i svoju pesničku praksu. Nataša Teofilović je svoj umetnički rad započela 90-ih godina u Studentskom kulturnom centru Beograda i kretala se od proizvodnje objekata, preko performansa i videa do 3D animacije. Paralelno sa ovim radom, pisala je poeziju, koja je izvirala iz njenog umetničkog iskustva. Video radovi/umetnički filmovi čija je poveznica poezija jednog od najznačajnijih nemačkih pesnika srednje generacije – Gerharda Falknera, pokazuju produktivne mogućnosti udružene kreativnosti pesnika, vizuelnih umetnika, filmskih i pozorišnih stvaralaca. Ispitujući granice i mogućnosti jezika i „žanra“ poezije Falkner se svojim tekstovima gustih značanja hrabro uključuje u kolektivne umetničke društvene akcije poput svojevrsnog protestovanja protiv nedavnog rušenja berlinske Palate Republika, amblema kulturnog i društvenog okupljanja Istočne Nemačke (DDR-a).

Lista izloženih radova

Vlado Martek, serija crteža i pesama, razne godine;
Gerhard Falkner, Poslednji dani Republike, (u saradnji sa Rejnold Rejnoldsom), video; Ignjacije (u saradnji sa Ivom Nechamerom), video;
Pergamske pesme, (u saradnji sa Konstantinom Libom i Feliksom Bomom), video;
Nataša Teofilović, 7001, video, print i knjiga, 2016.

Vlado Martek (Zagreb, 1951) pesnik, konceptualni umetnik, slikar, esejista. Diplomirao književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1976. U početku se bavio vizualnom i konkretnom poezijom ( imenovanom: predpoezija), a od sredine sedamdesetih – konceptualizmom akcionizmom ( s Grupom šestorice autora), umetničkim knjigama te out printom (22 samizdata, leci, plakati, razglednice ). Od početka osamdesetih bavi se slikarstvom, vajarstvom, grafikom, land artom. Piše tekstove o poeziji, tekstove i kritike o likovnim praksama. Objavio je petnaest knjiga – od zbirki poezije, zbirke tekstova i insceniranih fotografija do knjiga eseja o savremenoj umetnosti, te dva koautorska izdanja grafičkih mapa. Samostalno je izlagao u Berlinu, Pragu, Parizu… Tri dela iz faze konceptualističke prakse nalaze se u zbirci Muzeja Pompidou u Parizu.
Član je DHK i HDLU-a. Živi i radi u Zagrebu i Rovinju.
Gerhard Falkner (Švabah, Nemačka, 1951), pesnik, romanopisac, dramaturg, esejista i prevodilac. Svojom prvom knjigom „So beginnen am Körper die Tage“ godine 1981. uzburkao je javnost i izazvao oprečna mišljenja. Narednu knjigu “Der Atem unter der Erde” odlikuje ono što će postati tipično za njegovo pisanje: savremena percepcije sveta i klasični pristupi jeziku. Veliko bogatstvo njegovih formi i aluzija, isprepletenost patosa i ironije, razlikuju njegovu poeziju od poezije novog subjektivizma koja je tipična za to doba. Godine1989. štampana je Falknerova najznačajnija zbirku pesama „Wemut“ posle čega odlazi da živi u Meksiku i SAD, odakle objavljuje antologiju novije američke poezije na nemačkom jeziku. Godine 2009. objavljuje veoma zapaženu zbirku “Hölderlin Reparatur”. U knjizi „O bezvrednosti pesama. Fragmenti i refleksije“ pokušava da utvrdi položaj poezije u postindustrijskom društvu. Dobitnik je brojnih nagrada, izmedju ostalih i: „Kranachstein Literature Prize” 2008, nagrade „Petar Huhel“, „August Graf von Platen Literature Prize”, “Nuremberg Culture Prize“ 2009. godine, Wolfram von Eschenbach Prize, 2014. Godine 2014. u saradnji sa Ivom Nechamerom objavio knjigu pesama i kompjuterski generisanih slika „Ignatien“. Na izložbi su predstvaljeni radovi nastali u saradnji s Ivom Nechamerom /Ives Netzhammer (Švajcarska), Rejnoldom Rejnoldsom / Reynold Reynolds (SAD/Nemačka), Konstantinom Libom / Constantin Lieb i Feliksom Bomom / Felix Boehm (Nemačka).
Nataša Teofilović (1968) je umetnica koja kroz novomedijsku i kompjutersku umetnost istražuje pojavnost i identitet ženskog i čulnog u virtuelnom prostoru. Izlaže od 1995. godine i realizovala je 15 samostalnih i oko 120 kolektvnih izložbi, nacionalnih i međunarodnih, od kojih treba izdvojiti: Ars Electronica (Linc, Austrija, 2007), Incheon International Digital Art Festival 2009 (Inčeon, Koreja, 2009), DAT – Digital Art & Technology (Singapur, 2007), KIBLIX 2014 – Parallels (Maribor, Slovenija, 2014), Premonition, Blood, Hope- Art in Vojvodina and Serbia from 1914 to 2014 (Beč, Austrija, 2014), Cargo East, The Subdued existence: Serbian Contemporary Art Scene (Tajvan, Kina, 2014.). Doktorka je digitalne umetnosti na Interdisciplinarnim studijama Univerziteta umetnosti u Beogradu. Vanredna je profesorka na FMK u Beogradu.

Loading...