Posvećenost promociji čembala kao solističkog i kamernog instrumenta epoha od šesnaestog veka do savremenog doba čini ovaj festival kulturološki vodećim subjektom nege evropske muzičke kulture. Koncerti se održavaju u Etnografskom muzeju i počinju u 19:30č.
Deset godina postojanja Međunarodnog festivala Ars vivendi clavicembalum – Čembalo, živa umetnost svrstalo je ovu manifestaciju u programe koji bitno doprinose internacionalizaciji i obogaćivanju muzičke kulture Beograda, kao i negovanju evropske kulturne baštine.
Muzika je univerzalni oblik ljudskog stvaralaštva, proistekao iz najdubljih izvora osećajnosti, ali ne manje iz smisla za formu, a svaki muzički instrument ima svoj osoben jezik. Kad se vratimo u dane pojavljivanja prekrasnog instrumenta zvanog čembalo, odmah uz njegov karakteristični zvuk i mogućnosti izraza, dodajemo i sklonost pojedinih vladara jeziku čembala. Zašto vladara? Zato, što je taj skupoceni instrument najpre korišćen u privilegovanim krugovima feudalnog, a kasnije i građanskog društva.
Jezik čembala, povezan sa alhemijom renesanse, a zatim trasmutiran u izraze baroka, opstaje do naših dana kada se pojavljuju kompozitori koji jezik savremenog čoveka izražavaju dirkama čembala. Setimo se samo kako jazz-pijanista Erol Garner izvodi na čembalu kompoziciju „Poslednji put kad sam video Pariz“. Mi ovde, u sredini koja nema duboku tradiciju negovanja muzike na ovom instrumentu, evo već deset godina uspevamo da ostvarimo bliskost sa njegovim posebnim jezikom i da okupimo umetnike koji nam njime govore.
A u ovoj godini jubileja za naš Festival, kada uz velike napore zbog materijalnih teškoća pokušavamo da ostvarimo planirani program, ohrabruje nas predusretljivost, razumevanje i posvećenost muzičara i poslovnih saradnika i zajednička rešenost da ovaj Festival opstane. Upravo iz te rešenosti, beogradska publika imaće priliku da tokom šest večeri sluša koncerte u prostoru Etnografskog muzeja u periodu od 13. do 18. novembra.
Nastupiće domaći čembalisti koji su od samog početka nesebično pomagali ovaj program (pa tako i ove godine nastupaju bez honorara) Smiljka Isaković i Svetlana Stojanović-Kutlača sa ansamblima, zatim po prvi put Predrag Gosta sa Baroknom akademijom Beograd, kao i mladi čembalisti koji su uz Festival stasali Sofija Perović i Milan Popović. Gosti jubilarnog izdanja su austrijska čembalistkinja Magdalena Hasibeder i čuveni norveški čembalista Ćetil Hagsand.
Izvođači koncerata učestvovaće, takođe, i u edukativnom delu Festivala, držeći majstorske radionice čembala i predavanja na temu programa koje su za nastup na Festivalu u Beogradu odabrali.
Kao i do sada, organizovaćemo prezentaciju i predavanje “Deco, upoznajte čembalo” za naše najmlađe sugrađane, kako bismo im omogućili neposredan susret sa ovim instrumentom. Veliko interesovanje za izložbu klavijaturnih instrumenata u prethodnoj godini, odredilo nas je da i za jubilarni Festival priredimo izložbu kao jedan od pratećih programa Festivala.
Povodom jubileja, kompozitor i multimedijalni umetnika Milimir Drašković je pripremio video rad u kome se osvrce na intenzivnu saradnju sa čembalistom Milošem Petrovićem i na njihovo redovno učešće na festivalima Ars Vivendi Clavicembalum.
Sa željom da istražimo još jedan akustički prostor našeg grada, deseto izdanje Festivala smo organizovali u saradnji sa Etnografskim muzejom u Beogradu, pa će se Festival u potpunosti održati u prostoru Muzeja.
Svako vreme ima svoje umetnike i pesnike. Luj 13, ljubitelj čembala, imao je svoje muzičke prijatelje, mi imamo svoje, a poneki su i zajednički. Jer čembalo, kao i umetnost u celini, nadleće vekove, spaja ukuse i donosi nam uvek svežu savremenost.
Ulaz na sve programe je slobodan, a koncerti počinju u 19.30.
Radno vreme muzeja:
UTORAK-SUBOTA OD 10 DO 22
NEDELJA OD 9 DO 22
U PONEDELJAK će Muzej biti otvoren za tumačenje izložbe u 12:00, kao i za video projekciju Milimira Draškovića u 18:00.
Program Festivala:
KONCERTI
• Sreda, 13. novembar u 19.30
Svečano otvaranje
Galantna Španija
Smiljka Isaković, čembalo i gudački kvartet Ars
Program: Bokerini, Skarlati, Ferer, Soler
• Četvrtak, 14. novembar u 19.30
Ćetil Haugsand (Norveška)
Program: Maršan, Bukstehude, J. S. Bah
• Petak, 15. novembar
u 19.30
Kirka i Paun
Sofija Perović
Program: Bah, Hendl
u 20.30
Povratak ljiljana – francuska muzika za čembalo u 20. veku
Milan Popović
Program: Ravel, Franse, Pulank
• Subota, 16. novembar u 19.30
Stylus phantasticus ka slobodnoj fantaziji
Magdalena Hasibeder (Austrija)
Program: Vekman, Bem, Bukstehude, Bah i sinovi
• Nedelja, 17. novembar u 19.30
L’ Exquise et Vigueur
Ansambl Parnas
Program: F. Kupren, Ramo
• Ponedeljak, 18. novembar u 19.30
Svečano zatvaranje Monteverdi i venecijanska barokna ekstravaganca
Predrag Gosta, čembalo i Barokna akademija Beograd
IZLOŽBA KLAVIJATURNIH INSTRUMENATA
12–19. novembar
autor: Kristijan Bjelanović
Tumačenje izložbe u podne (svakog radnog dana)
Subota, 16. novembar u 11.00
Deco, upoznajte čembalo – prezentacija za najmlađe koju vodi čembalistkinja Sofija Perović
PREDAVANJA
• Četvrtak, 14. novembar u 18.00
Čembalo u 20. veku – povratak ili novi početak?
dr Milan Popović
• Subota, 16. novembar u 18.00
L’ Exquise et Vigueur – Izvrsnost i snaga, predavanje i demonstracija o paraleli stilova Fransoa Kuprena i Žan-Filipa Ramoa
mr Svetlana Stojanović-Kutlača
VIDEO PROJEKCIJA
• Nedelja, 17. novembar u 18.00
HPSCHD nedovršena simfonija 013 – Ars Vivendi Clavicembalum 2003–2013 (posvećeno Milošu Petroviću)
autor: Milimir Drašković
MAJSTORSKI KURSEVI
13–17. novembar
kurseve vode: Ćetil Haugsand, Predrag Gosta i Magdalena Hasibeder
SEMINAR u UK PAROBROD
16–17. novembar
Barokna solo i kamerna muzika
autor i realizator: Smiljka Isaković
*seminar akreditovan od strane Zavoda za unapređenje obrazovanja i vaspitanja u organizaciji UK Parobrod
**prijavljivanje na prijave@ukparobrod.rs sa naznakom na koji seminar se prijavljujete
Organizatori:
Kulturni centar Beograda i Etnografski muzej u Beogradu
Podrška:
Opština Stari grad, Austrijski kulturni forum, Čembala Bjelanović, Muzička škola Josip Slavenski