Аутори: Ања Хумљан (Словениа); Милош Кошец (Словениа); С.О.Б.А.; Душан Стојановић & Павле Стаменовић; ТИМ8 (Ана Душмановић, Јелена Станковић, Маја Копта, Михајло Сладоје, Никола Арсић, Стефан Милићевић, Тијана Савић); Кустоси: Јелена Ивановић Војводић, Даница Јововић Продановић, Ружица Сарић
Изложба Енергетске тачке Београда посвећена је Београду који се интензивно развија. Ова изложба је покушај да се на микроплану укаже на поједине просторне и енергетске тачке града, које по мишљењу изабраних аутора и ауторских тимова имају потенцијал да у окружењу будућности која је већ почела буду назнака могућих решења препознатих урбаних проблема, актуелних и у другим срединама. Будућност која је пред нама обележена је технолошким иновацијама, брзином деловања и недостатком емпатије, одсуством живих, личних контакта међу људима, али и све већом и неизбежном усмереношћу и зависношћу од боравка у ономе што Марк Оже (Марц Аугé) назива не-просторима.
„Наше постфутуристичко расположење базира се на свести да будућност неће бити светла, а у најмању руку ми сумњамо у то да будућност значи напредак.“ (Берарди, Бифо Ф., Футурисм анд тхе реверсал оф тхе футуре, Лондон, 2009)
С друге стране оваквог става је чињеница да је сама природа архитектонске делатности оптимистична, јер она увек подразумева стварање, грађење, нови квалитет. Верујемо да, упркос ограничењима која су реалност времена које долази – политичке нестабилности, сталних миграција, недовољног и неадекватног стамбеног простора, климатских промена и мањка енергената – архитекте, у сарадањи са стручњацима из других области, морају и могу да понуде решења која доприносе побољшању квалитета живота. Верујемо да је право на бољи квалитет живота основно људско право и део визије будућности градова, и да је зато не само архитектура већ и целина људске делатности усмерена ка остварењу тог права.
Селектовани аутори и ауторски тимови предлозима, размишљањима и решењима дају своју визију могуће продукције простора града наше блиске будућности.
Футуре Арцхитецтуре Платформ и БИНА
Изложба Енергетске тачке Београда део је паневропског пројекта Футуре Арцхитецтуре Платформ. БИНА је партнер пројекта који води Музеј за архитектуру и дизајн из Љубљане (МАО) на основу претходних позитивних искустава сарадње на пројекту „Недовршена модернизација“ из 2012. године. Потреба за разменом информација, заједничким радом и сталним преиспитивањем модела рада створила је нову базу која је формирана у сарадњи са широким кругом институција из тринаест земаља. Идеја заједничког виђења архитектуре у годинама које су пред нама, као и успостављање међусобних релација, довела је до креирања платформе за будућу сарадњу и унапређење размишљања о архитектури у оквиру нових, друштвено-технолошких контекста.
Футуре Арцхитецтуре Платформ је покренута са намером да се критички и креативно промишља будућност архитектуре и урбане средине из перспективе генерације младих архитекта, дизајнера, филозофа, политичара и свих осталих који су на почетку свог професионалног ангажмана. О будућности света питају се они који ће у њему живети и који ће га обликовати, према својим потребама, визијама, реалним и животним околностима. Позвани су аутори који имају мање од 40 година, јер се очекује да су се у тој доби формирала искуствена знања и ауторски став, као и да се догодила потребна професионална реализација… То време представља сигурност, отвореност и зрелост…
Расписан је велики, отворени, интернационални конкурс за идеје на који се пријавило скоро 400 учесника. Сви конкурсни радови који су ушли у ужи избор били су фокусирани на актуелну друштвено-политичку и економску ситуацију у свету. Конкурсни предлози утемељени су у стању нове реалности, промишљају о будућност архитектуре у светлу глобалних миграционих процеса, рестриктивног коришћења енергетских и просторних ресурса, реапропријације јавног простора, партиципативности у процесима планирања и пројектовања, преклапања функција, флексибилности намене простора и интердисциплинарности у процесу решавања постављеног проблема. Идеје радова који су селектовани нису имале трендовске приступе нити л’арс поур л’арс форме.